Bedrijfshulpverleners zijn medewerkers die helpen om de veiligheid in een bedrijf te vergroten. Als je als werkgever een x aantal bedrijfshulpverleners in dienst hebt, kunnen gevaarlijke situaties met medewerkers of gasten op de juiste manier opgelost worden. Een bhv’er is namelijk opgeleid om hulp te verlenen bij bedrijfsongevallen, brand of het evacueren van de aanwezigen. Zo kan een bhv’er bijvoorbeeld reanimeren en verbanden aanleggen. In dit artikel lees je wat bedrijfshulpverlening voor jou als werkgever kan betekenen.

Hoeveel bedrijfshulpverleners heb je nodig?

Hoeveel bedrijfshulpverleners jij als werkgever nodig hebt voor jouw bedrijf hangt af van de gegevens uit de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Gegevens die je in ieder geval nodig hebt in deze berekening zijn het aantal medewerkers en het gemiddelde aantal bezoekers dat je ontvangt. Op die manier kun je inschatten hoeveel bhv’ers je nodig hebt om de veiligheid van medewerkers en bezoekers te garanderen. Wil je meer weten over de RI&E? Lees hier dan verder.

Regels bedrijfshulpverlening

Je kunt er als werkgever, afhankelijk van de grootte van je bedrijf, voor kiezen om zelf als bedrijfshulpverlener op te treden of ten minste één van je medewerkers aan te wijzen als bhv’er. De Arbowet schrijft namelijk voor dat er in ieder geval één persoon verantwoordelijk is voor de bedrijfshulpverlening van jouw bedrijf. Om een sluitende bedrijfshulpverlening te organiseren voor jouw bedrijf is het verstandig om ten minste twee personen aan te wijzen als bhv’er. Als één van de bhv’ers dan afwezig is kan er nog steeds hulp verleend worden mocht dat nodig zijn.

Opleiding en uitrusting

Kies je er voor om een of meerdere van je medewerkers als bhv’er aan te stellen? Dan is het belangrijk om deze medewerkers een goede opleiding te laten volgen. Ook is het slim om de juiste uitrusting en spullen aan te schaffen zodat de bhv’ers van jouw bedrijf hun taken goed uit kunnen voeren. Kijk bijvoorbeeld hier voor een overzicht van verschillende Bhv-cursussen.

Aandachtspunten bedrijfshulpverlening

  • Laat de bhv’ers van je bedrijf regelmatig een herhalingscursus volgen;
  • Verspreid bhv’ers zo veel mogelijk over verschillende locaties / afdelingen van je bedrijf;
  • Verplicht je medewerkers niet om bhv’er te zijn;
  • Stimuleer het werk door bijvoorbeeld een jaarlijkse vergoeding te geven voor de extra taken.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over bedrijfshulpverlening of kunnen we je ergens anders bij helpen? Neem gerust contact op met één van onze medewerkers via 0492 – 388 888 of info@please.nl. Zij helpen je graag!

Tags
Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Wat doet een partner in personeelszaken?

Niet iedere partner in personeelszaken biedt natuurlijk hetzelfde. Als je je personeelszaken uitbesteedt bij Please ...

Verder lezen

Wat zijn de voordelen van flex?

De belangrijkste redenen om te kiezen voor flex zijn...

Verder lezen

Wat is flex?

Met flex bedoelen we het flexibel inzetten van personeel via een externe partij, een partner in personeelszaken. Deze ...

Verder lezen

Payroll onder de WAB

Sinds 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans, ofwel de WAB, van kracht. Eén van de bepalingen in deze wet is ...

Verder lezen

Ketenbepaling

De ketenbepaling, ook wel ketenregeling genoemd, bepaalt dat een werknemer een contract voor onbepaalde tijd (vast ...

Verder lezen

Veelgestelde vragen over de WAB

Per 1 januari treedt de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking. Een ingewikkelde wet die veel zaken voor jou als ...

Verder lezen