Als ondernemer met personeel ben je volgens de Arbowet verplicht om te zorgen dat de medewerkers het werk zo veilig mogelijk kunnen uitvoeren. Om de risico’s inzichtelijk te maken ben je verplicht om een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op te stellen. Maar wat houdt een RI&E  in en hoe zorg je ervoor dat je deze goed invult? Wij helpen je met dit stappenplan.

De RI&E, wat is dat precies?

De RI&E is een inventarisatie en evaluatie van de risico’s die zich in jouw onderneming voordoen. Het doel hiervan is dat jij als werkgever deze risico’s kent en maatregelen treft om deze risico’s te beperken. In het plan van aanpak worden de maatregelen benoemd. Dit plan van aanpak is een onderdeel van de RI&E. De RI&E is voor elke onderneming met personeel verplicht. Bij een controle van de arbeidsinspectie kan de inspecteur vragen om de RI&E in te zien. Kun je deze niet laten zien dan kan hij hiervoor een boete opleggen. Natuurlijk wil je deze boete voorkomen, dus: hoe stel je nou een RI&E op?

Stap 1: Beoordeel of je de RI&E moet invullen

Je bent niet altijd verplicht om een gehele RI&E in te vullen, dit is afhankelijk van de grootte van je organisatie.

  • Werken er enkel vrijwilligers binnen je organisatie? Dan hoef je enkel de gevaarlijke stoffen en biologische agentia – organismen die een infectie of infectie kunnen veroorzaken of giftig zijn – in kaart te brengen.
  • Werken jouw medewerkers gezamenlijk minder dan 40 uur per week? Dan hoef je enkel een checklist gezondheidsrisico’s in te vullen, dit is een verkorte versie van de RI&E.
  • Werken jouw medewerkers gezamenlijk meer dan 40 uur per week? Dan ben je verplicht de gehele RI&E op te stellen.

Let op! Als je medewerkers inhuurt via een payroll organisatie ben je altijd verplicht een RI&E op te stellen. Ook als zij gezamenlijk minder werken dan 40 uur per week.

Stap 2: Wie vult de RI&E in?

In sommige gevallen ben je verplicht om de RI&E in te laten vullen door een preventiemedewerker. Dit is een medewerker die bij je werkzaam is en een aantal arbotaken uitvoert. Een van deze taken is het invullen van de RI&E.

  • Werken er minder dan 25 medewerkers in jouw organisatie? Dan kun je zelf de RI&E invullen.
  • Werken er meer dan 25 medewerkers binnen jouw organisatie? Dan moet je deze laten invullen door een aangestelde preventiemedewerker. Je bent ook verplicht de RI&E te laten toetsen door een arbodeskundige.

Stap 3: Breng de risico’s in kaart

Inventariseer waar de risico’s zich binnen jouw organisatie (kunnen) voordoen. Bekijk dan ook de werkplekken en werkzaamheden. Je kunt onderscheid maken in verschillende typen risico’s.

Type risico Voorbeelden
Fysiek ergonomisch Zwaar tillen, lang staan, houding, beeldschermwerk, et cetera
Psychosociaal Emotioneel werk, pesten, werkdruk, stress, et cetera
Veiligheid Valgevaar, gevaarlijke stoffen, et cetera

Stap 4: Evalueer de risico’s

Het is belangrijk om de risico’s te prioriteren. Zorg er dan ook voor dat je weet welke risico’s de meeste gevolgen hebben of de grootste impact hebben. Je kunt dan rekening houden met de volgende vragen:

  • Hoeveel medewerkers lopen risico?
  • Hoe vaak komt het risico voor?
  • Wat zijn de mogelijke gevolgen?
  • Wat willen mijn medewerkers dat ik het eerste aanpak?

Stap 5: Plan van Aanpak

Je bepaalt zelf welke risico’s je aanpakt. In het plan van aanpak geef je aan hoe en wanneer je dit aanpakt. Dit doe je door per gesignaleerd risico aan te geven wat je doet om de risico’s te beperken.

  • Wat ga je doen om het risico te verminderen?
  • Wat/wie heb je daarvoor nodig? (Materialen, kosten, medewerkers, kennis)
  • Wanneer voer je dit uit?
  • Wanneer is het risico naar tevredenheid aangepakt?

Tip! Betrek één of meerdere medewerkers bij het opstellen van de RI&E. Zo kun je hen interviewen om alle risico’s in kaart te brengen. Hiermee weet je zeker dat je zoveel mogelijk risico’s inzichtelijk krijgt en vergroot je het draagvlak voor de mogelijke verbetering.

Door deze stappen te doorlopen heb je de RI&E opgesteld. Hierna is het wel belangrijk dat je het plan van aanpak up-to-date houdt. Heb je een maatregel getroffen? Geef dan aan wanneer je de maatregel hebt toegepast en vink de taak af. Zo houd je de RI&E en het plan van aanpak overzichtelijk.

Om de juiste risico’s in kaart te brengen is het van belang de juiste vragen te stellen. Dit kan natuurlijk lastig zijn! Ben je benieuwd welke vragen je precies moet stellen en wil je meer informatie over de RI&E? Ga dan naar www.rie.nl. Ben je klant van Please? Dan kun je ook gebruikmaken van een handige vragenlijst in UurOnline, ons unieke online platform. Ook staat ons team van deskundige relatiebeheerders voor je klaar om je te helpen bij het invullen van de RI&E. Meer weten? Neem gerust contact met ons op via 0492 – 388 888 of info@please.nl. We helpen je graag!

Karlo Bax Relatiebeheerder intern
Karlo Bax

Meer gerelateerde artikelen

Payroll onder de WAB

Sinds 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans, ofwel de WAB, van kracht. Eén van de bepalingen in deze wet is ...

Verder lezen

Ketenbepaling

De ketenbepaling, ook wel ketenregeling genoemd, bepaalt dat een werknemer een contract voor onbepaalde tijd (vast ...

Verder lezen

Aanvragen compensatie transitievergoeding

Werkgevers kunnen alleen compensatie aanvragen voor (reeds betaalde) transitievergoedingen aan werknemers die na 2 jaar ...

Verder lezen

Veelgestelde vragen over de WAB

Per 1 januari treedt de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking. Een ingewikkelde wet die veel zaken voor jou als ...

Verder lezen

Stappenplan: zo word je WAB-proof

Hoe ga je als ondernemer om met deze nieuwe wetgeving en de bijbehorende veranderingen in jouw bedrijfsvoering? Volg de ...

Verder lezen

ZW-uitkering

De ZW-uitkering is de uitkering die iemand krijgt die ziek is, maar geen werkgever heeft, bijvoorbeeld voor mensen die ...

Verder lezen