Als ondernemer met personeel ben je volgens de Arbowet verplicht om te zorgen dat de medewerkers het werk zo veilig mogelijk kunnen uitvoeren. Om de risico’s inzichtelijk te maken ben je verplicht om een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op te stellen. Maar wat houdt een RI&E  in en hoe zorg je ervoor dat je deze goed invult? Wij helpen je met dit stappenplan.

De RI&E, wat is dat precies?

De RI&E is een inventarisatie en evaluatie van de risico’s die zich in jouw onderneming voordoen. Het doel hiervan is dat jij als werkgever deze risico’s kent en maatregelen treft om deze risico’s te beperken. In het plan van aanpak worden de maatregelen benoemd. Dit plan van aanpak is een onderdeel van de RI&E. De RI&E is voor elke onderneming met personeel verplicht. Bij een controle van de arbeidsinspectie kan de inspecteur vragen om de RI&E in te zien. Kun je deze niet laten zien dan kan hij hiervoor een boete opleggen. Natuurlijk wil je deze boete voorkomen, dus: hoe stel je nou een RI&E op?

Stap 1: Beoordeel of je de RI&E moet invullen

Je bent niet altijd verplicht om een gehele RI&E in te vullen, dit is afhankelijk van de grootte van je organisatie.

  • Werken er enkel vrijwilligers binnen je organisatie? Dan hoef je enkel de gevaarlijke stoffen en biologische agentia – organismen die een infectie of infectie kunnen veroorzaken of giftig zijn – in kaart te brengen.
  • Werken jouw medewerkers gezamenlijk minder dan 40 uur per week? Dan hoef je enkel een checklist gezondheidsrisico’s in te vullen, dit is een verkorte versie van de RI&E.
  • Werken jouw medewerkers gezamenlijk meer dan 40 uur per week? Dan ben je verplicht de gehele RI&E op te stellen.

Let op! Als je medewerkers inhuurt via een payroll organisatie ben je altijd verplicht een RI&E op te stellen. Ook als zij gezamenlijk minder werken dan 40 uur per week.

Stap 2: Wie vult de RI&E in?

In sommige gevallen ben je verplicht om de RI&E in te laten vullen door een preventiemedewerker. Dit is een medewerker die bij je werkzaam is en een aantal arbotaken uitvoert. Een van deze taken is het invullen van de RI&E.

  • Werken er minder dan 25 medewerkers in jouw organisatie? Dan kun je zelf de RI&E invullen.
  • Werken er meer dan 25 medewerkers binnen jouw organisatie? Dan moet je deze laten invullen door een aangestelde preventiemedewerker. Je bent ook verplicht de RI&E te laten toetsen door een arbodeskundige.

Stap 3: Breng de risico’s in kaart

Inventariseer waar de risico’s zich binnen jouw organisatie (kunnen) voordoen. Bekijk dan ook de werkplekken en werkzaamheden. Je kunt onderscheid maken in verschillende typen risico’s.

Type risico Voorbeelden
Fysiek ergonomisch Zwaar tillen, lang staan, houding, beeldschermwerk, et cetera
Psychosociaal Emotioneel werk, pesten, werkdruk, stress, et cetera
Veiligheid Valgevaar, gevaarlijke stoffen, et cetera

Stap 4: Evalueer de risico’s

Het is belangrijk om de risico’s te prioriteren. Zorg er dan ook voor dat je weet welke risico’s de meeste gevolgen hebben of de grootste impact hebben. Je kunt dan rekening houden met de volgende vragen:

  • Hoeveel medewerkers lopen risico?
  • Hoe vaak komt het risico voor?
  • Wat zijn de mogelijke gevolgen?
  • Wat willen mijn medewerkers dat ik het eerste aanpak?

Stap 5: Plan van Aanpak

Je bepaalt zelf welke risico’s je aanpakt. In het plan van aanpak geef je aan hoe en wanneer je dit aanpakt. Dit doe je door per gesignaleerd risico aan te geven wat je doet om de risico’s te beperken.

  • Wat ga je doen om het risico te verminderen?
  • Wat/wie heb je daarvoor nodig? (Materialen, kosten, medewerkers, kennis)
  • Wanneer voer je dit uit?
  • Wanneer is het risico naar tevredenheid aangepakt?

Tip! Betrek één of meerdere medewerkers bij het opstellen van de RI&E. Zo kun je hen interviewen om alle risico’s in kaart te brengen. Hiermee weet je zeker dat je zoveel mogelijk risico’s inzichtelijk krijgt en vergroot je het draagvlak voor de mogelijke verbetering.

Door deze stappen te doorlopen heb je de RI&E opgesteld. Hierna is het wel belangrijk dat je het plan van aanpak up-to-date houdt. Heb je een maatregel getroffen? Geef dan aan wanneer je de maatregel hebt toegepast en vink de taak af. Zo houd je de RI&E en het plan van aanpak overzichtelijk.

Om de juiste risico’s in kaart te brengen is het van belang de juiste vragen te stellen. Dit kan natuurlijk lastig zijn! Ben je benieuwd welke vragen je precies moet stellen en wil je meer informatie over de RI&E? Ga dan naar www.rie.nl. Ben je klant van Please? Dan kun je ook gebruikmaken van een handige vragenlijst in UurOnline, ons unieke online platform. Ook staat ons team van deskundige relatiebeheerders voor je klaar om je te helpen bij het invullen van de RI&E. Meer weten? Neem gerust contact met ons op via 0492 – 388 888 of info@please.nl. We helpen je graag!

Terug naar Wet- en regelgeving
11 juni 2019 Door Karlo Bax
Karlo Bax

Meer gerelateerde artikelen

Versoepeling ontslagrecht

Een gevolg van de invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans is de versoepeling van het ontslagrecht. Lees in het ...

Verder lezen

Flexwerken

Flexwerken, wat is dat precies? Met flexwerkers bedoelen we mensen met een flexibele arbeidsovereenkomst, zoals uitzend...

Verder lezen

Huisvesting buitenlandse werknemers

Als je buitenlands personeel aanneemt, is er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Denk aan een geldig ...

Verder lezen

Calamiteitenverlof

Een medewerker heeft alleen recht op loondoorbetaling tijdens bijzonder verlof / kort verzuim in verband met een zeer ...

Verder lezen

Bijzonder verlof / kort verzuim

Een medewerker kan bijzonder verlof, buitengewoon verlof, of kort verzuim aanvragen in verband met een bijzondere ...

Verder lezen

Vakantiewerkerscontract

Wil je in de zomer extra personeel aannemen via een uitzendorganisatie? Dan kan een vakantiewerkerscontract de uitkomst ...

Verder lezen