Soorten oproepcontracten

Indien jouw bedrijfsvoering behoefte heeft aan meer flexibiliteit, bijvoorbeeld omdat je niet altijd kunt garanderen dat er voldoende werk is, dan kan een oproepcontract de uitkomst bieden. Er zijn meerdere soorten oproepcontracten die je kunt aanbieden. In dit artikel vertellen we je alles over de verschillende soorten oproepcontracten.

Nulurencontract

Het nulurencontract is een oproepcontract waarbij de medewerker alleen de uren werkt waarin hij/zij wordt opgeroepen door de werkgever. Deze contract vorm is mogelijk bij een vast of tijdelijk contract, er staat alleen nooit een aantal uur in het contract. Bij een nulurencontract moet je de medewerker ten minste vier dagen van tevoren oproepen en hij/zij mag de oproep dan niet weigeren. Daarnaast is de duur van de oproep ook van belang. Een medewerker heeft namelijk altijd recht op minimaal 3 uur uitbetaling, ook als de duur van de oproep korter is.

Min-maxcontract

Een min-maxcontract kan een vast of tijdelijk oproepcontract zijn, maar geldt altijd voor een minimumaantal uur per week (of per maand of jaar). Als werkgever spreek je dan van tevoren af hoeveel uur de medewerker minimaal en maximaal werkt. Let wel: indien de medewerker minder werkt dan het minimaal aantal uur, moet je de niet gewerkte uren als werkgever wel gewoon uitbetalen.

Arbeidsovereenkomst met uitsluiting loondoorbetalingsplicht

Als werkgever moet je je medewerkers loon betalen, ook als je op dat moment geen werk hebt. Dit kan bijvoorbeeld omdat er een apparaat kapot is, of er simpelweg niet voldoende opdrachten zijn. Deze loondoorbetalingsverplichting geldt voor al je werknemers. Het maakt niet uit of ze een vaste, tijdelijke of oproepovereenkomst hebben. Wel bestaat er een mogelijkheid om die loondoorbetalingsverplichting uit te sluiten in de arbeidsovereenkomst voor de duur van 6 maanden. Dit noemen we een arbeidsovereenkomst met uitsluiting loondoorbetalingsverplichting.

Voor- en nadelen van oproepkrachten

Een van de grootste voordelen van werken met oproepkrachten zijn de flexibele personeelskosten. Je betaalt namelijk alleen als er werk is. Toch zijn er een aantal zaken waar je op moet letten:

  • Je bent verplicht je oproepkrachten in te zetten als er werk is.
  • Als je een oproepkracht hebt ingepland, maar de dienst toch afzegt binnen 4 dagen voor de dienst zou beginnen, ben je verplicht om het loon toch door te betalen.
  • Je dient een oproepkracht minimaal 4 dagen van tevoren op te roepen, anders mag hij deze dienst weigeren.
  • Bij een min-max contract heeft de werknemer altijd recht op een vast aantal garantie-uren, ook als er geen werk is.
  • Een oproepkracht krijgt altijd minimaal 3 uur uitbetaald per oproep, ook als het werk maar 1 of 2 uur duurt.
  • De werknemer heeft recht op minimaal 70% loondoorbetaling bij ziekte voor de uren die hij al stond ingepland.
  • Indien de arbeidsomvang (het aantal uren op contract) niet duidelijk is vastgelegd, kan een medewerker arbeidsomvang claimen ter hoogte van het gemiddelde aantal uren gerekend over de afgelopen 3 maanden.

Minimaal 4 dagen van tevoren oproepen

Met intrede van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB), per 1 januari 2020, verandert de situatie voor oproepkrachten. Voor deze tijd waren er geen bepalingen over het weigeren van een oproep. Dit betekende dat een oproepkracht verplicht was om te komen werken zodra de werkgever hem oproept. Sinds 1 januari 2020 dien je een werknemer minimaal 4 dagen van tevoren op te roepen. Doe je dit niet, dan kan de werknemer weigeren om te komen werken.

Loondoorbetaling bij afzeggen oproep

Naast de mogelijkheid om de oproep te weigeren als een oproepkracht niet minimaal 4 dagen van tevoren wordt opgeroepen, heeft de werknemer vanaf 1 januari 2020 ook recht op loondoorbetaling als een ingeplande dienst binnen 4 dagen wordt afgezegd. Hoe werkt dat precies? Wij geven een voorbeeld:

Stel… je hebt een oproepkracht ingepland voor zaterdagavond. Als blijkt dat er bijvoorbeeld toch te weinig werk is voor die zaterdagavond, dien je de oproep uiterlijk de dinsdag daarvoor af te zeggen. Doe je dit later, dan heeft de oproepkracht recht op loondoorbetaling voor de ingeplande uren.

Aanbod arbeidsomvang na 12 maanden

Ook bepaalt de WAB dat een oproepkracht na 12 contractmaanden een aanbod moet ontvangen van de werkgever met een vaste arbeidsomvang. De hoogte van het aantal uren is gebaseerd op het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 12 maanden. Het is dan aan de werknemer om de aangeboden arbeidsomvang te accepteren of niet.

Let wel! Als de werknemer de arbeidsomvang accepteert is hij ook verplicht om te komen werken op de vastgestelde uren. Als de werknemer de aangeboden arbeidsomvang en de bijbehorende verplichtingen niet accepteert, kan de werknemer werkzaam blijven zónder vaste arbeidsomvang (nul uren).

Hoge WW-premie voor oproepcontracten

Tenslotte is er vanaf 1 januari 2020 sprake van een hoge en een lage WW-premie. De hoogte van de WW-premie is afhankelijk van de contractsoort. Tot 1 januari 2020 werd de hoogte van de WW-premie bepaalt door de sector waarin een werknemer werkzaam is. Vanaf 1 januari 2020 geldt voor alle soorten oproepcontracten de hoge WW-premie.

Wil jij meer flexibiliteit?

Heeft jouw bedrijf behoefte aan (nog) meer flexibiliteit? Dan is de uitzenddienstverlening misschien wel iets voor jou!

Ontdek Please Uitzenden

Vraag maar raak

Heb jij vragen over een of meerdere soorten oproepcontracten? Stel ze en ik help je verder!

Ilse

Gerelateerde artikelen

Piekperiode, ziekte en verlof opvangen met een flexibele schil? Voorkom deze valkuilen

Hoe werkt het fasensysteem van de cao voor uitzendkrachten?

Wat zijn de 7 voordelen van een uitzendkracht?

Nieuwe cao en pensioenregeling voor uitzendkrachten per 1 januari 2026: dit verandert er voor werkgevers