Employer branding betekenis
Letterlijk vertaald is employer branding je ‘werkgeversmerk’. Hoe sta jij als werkgever bekend? Waarom zouden werknemers bij jouw bedrijf willen werken? Vaak wordt employer branding in een adem genoemd met bedrijfscultuur en het DNA van je bedrijf. Dit is niet hetzelfde. Al bepaalt de bedrijfscultuur wel vaak hoe je als werkgever bekendstaat.
Wat levert een goed employer brand op?
Als je als werkgever (employer) een sterk imago (brand) neerzet val je op. Je steekt je kop boven het maaiveld uit en zet je bedrijf op de kaart. Zo trek je personeel aan dat echt past bij je bedrijfscultuur; het DNA van je bedrijf. Met name in tijden van krapte op de arbeidsmarkt is een sterke employer branding enorm belangrijk in het aantrekken van schaars talent.
Employer branding tijdens corona
Door de coronacrisis en alle veranderingen kan het zijn dat voormalige medewerkers van je bedrijf een andere baan hebben gevonden in een andere sector. Denk bijvoorbeeld aan horecamedewerkers die nu voor een
supermarkt, distributiecentrum of bezorgdienst werken. Het kan ook zijn dat het personeel dat je zoekt na het volgen van een thuisstudie een carrièreswitch maakt of een eigen bedrijf start. Om te voorkomen dat je straks verlegen zit om personeel is het goed om jezelf af te vragen:
- Waarom zou iemand bij mijn bedrijf willen werken?
- Wat is de visie en missie van mijn bedrijf?
- Hoe draag ik dat uit?
- Hoe wil ik dat mijn bedrijf bekendstaat?
Wil je bekendstaan als de best betalende werkgever, de werkgever met de meeste doorgroei-/ontwikkelmogelijkheden of de werkgever met de leukste bedrijfsfeestjes?
Hoe werk je aan je employer branding?
Om te beginnen bepaal je wat de identiteit van je bedrijf is. Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie ben je als organisatie?
- Wie wil je zijn als werkgever?
- Hoe wil je je extern profileren?
- Wat is je focus?
- Wat zijn je groeiambities?
- Welke doelgroep past bij je bedrijf(scultuur)?
Bedenk hoe en waar je jouw bedrijfsidentiteit uit. Zorg in ieder geval dat je een duidelijke en toegankelijke website hebt en/of een goed social media-kanaal. Vertel daar je verhaal:
- Wie ben je?
- Waar staat je bedrijf voor?
- Wat maakt werken bij jou zo leuk?
- Hoe ziet een werkdag eruit?
- Et cetera.
Maar denk ook eens aan het organiseren van gratis webinars waarin je kennis ‘weggeeft’ aan potentiële medewerkers. Plaats een dagelijkse update op Instagram of een wekelijkse vlog op YouTube waarin je een kijkje biedt in je bedrijf en de (normale) werkzaamheden. Het is belangrijk om jezelf als werkgever te onderscheiden.
Maar vergeet ook je huidige medewerkers niet.‘Slecht’ werkgeverschap valt nu extra op. Daarentegen levert het uitdragen van goed werkgeverschap en creatief ondernemerschap je nu de beste marketing op die je maar kunt wensen. Denk eens aan:
- een ‘digitale’ vrijmibo
- een fruitmandje
- handgeschreven kaartje voor al je bestaande medewerkers.
Hoe leuk is het voor potentiële medewerkers om te zien hoe goed jij voor je personeel zorgt?

Meer gerelateerde artikelen
Succesvol personeel werven in 4 stappen
Personeel werven, hoe doe je dat? In dit kennisbankartikel doorlopen wij graag met jou de 4 essentiële stappen voor het...
Verder lezenHR cyclus
Kortgezegd bevat een HR cyclus alle fases die een werknemer binnen een bedrijf doorloopt, van instroom naar doorstroom ...
Verder lezenHR cyclus – Uitstroom
Uitstroom heeft alles te maken met het vertrek van een medewerker. Dit vertrek, om welke reden dan ook, wil je als ...
Verder lezenHR cyclus – Doorstroom
Doorstroom staat in het teken van het behouden en ontwikkelen van medewerkers binnen je organisatie om de kennis en ...
Verder lezenHR cyclus – Instroom
Instroom heeft alles te maken met het aannemen van de juiste medewerker. In dit artikel zoomen we in op een goede ...
Verder lezenWerkgeversrisico
Werkgeversrisico’s zijn risico’s die komen kijken bij het in dienst nemen van personeel. In dit artikel leggen wij ...
Verder lezen