Bedrijfshulpverlening

In Nederland gebeuren jaarlijks bijna een half miljoen ongelukken op de werkvloer. Om de schade van dit soort ongelukken zoveel mogelijk te beperken ben je als werkgever verplicht om bhv’ers op de werkvloer te hebben, ook wanneer je slechts 1 medewerker in dienst hebt. In dit artikel lees je wat bedrijfshulpverlening voor jou als werkgever kan betekenen.

Wat is bedrijfshulpverlening (bhv)?

Bedrijfshulpverleners zijn medewerkers die helpen om de veiligheid in een bedrijf te vergroten. Als je als werkgever bedrijfshulpverleners op de werkvloer hebt, kunnen gevaarlijke situaties en ongevallen met medewerkers of bezoekers op de juiste manier opgelost worden. Een bedrijfshulpverlener is namelijk opgeleid om hulp te verlenen bij bedrijfsongevallen, brand of het evacueren van aanwezigen. Zo kan een bhv’er bijvoorbeeld reanimeren en verbanden aanleggen.

Hoeveel bedrijfshulpverleners heb je nodig?

Hoeveel bedrijfshulpverleners jij als werkgever nodig hebt voor jouw bedrijf hangt af van de grootte van het bedrijf en de gegevens uit de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E). Gegevens die je in ieder geval nodig hebt in deze berekening zijn het aantal medewerkers en het gemiddelde aantal bezoekers dat je ontvangt. Op die manier kun je inschatten hoeveel bhv’ers je nodig hebt om de veiligheid van medewerkers en bezoekers te vergroten.

Regels bedrijfshulpverlening

Je kunt er als werkgever, afhankelijk van de grootte van je bedrijf, voor kiezen om zelf als bedrijfshulpverlener op te treden of ten minste één van je medewerkers aan te wijzen als bhv’er. De Arbowet schrijft namelijk voor dat er in ieder geval één persoon verantwoordelijk is voor de bedrijfshulpverlening van jouw bedrijf. Om een sluitende bedrijfshulpverlening te organiseren voor jouw bedrijf is het verstandig om ten minste twee personen aan te wijzen als bedrijfshulpverlener. Als één van de twee dan afwezig is kan er nog steeds hulp verleend worden mocht dat nodig zijn.

Opleiding en uitrusting

Het is belangrijk om de medewerkers die je aanstelt als bhv’er een goede opleiding te laten volgen. Bij veel opleidingen krijg je na afloop een certificaat dat één jaar geldig is. Hier vind je een aantal voorbeelden van verschillende bhv-cursussen. Ook is het aan te raden om de juiste uitrusting en spullen aan te schaffen zodat de bhv’ers van jouw bedrijf hun taken goed kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Bhv hesjes
  • verbandtrommels
  • brandblussers
  • AED (optioneel)

Aandachtspunten bhv

  • Laat de bhv’ers van je bedrijf regelmatig een herhalingscursus volgen;
  • Verspreid bhv’ers zo veel mogelijk over verschillende locaties/ afdelingen van je bedrijf;
  • Verplicht je medewerkers niet om bhv’er te zijn, maar doe dit in overleg;
  • Stimuleer het werk door bijvoorbeeld een jaarlijkse vergoeding te geven voor de extra taken.

Interim HR Professional nodig?

Kom je handjes tekort op je HR-afdeling of heb je behoefte aan tijdelijke invulling? Onze HR Professionals helpen je hier graag bij.

Ontdek Please HR Professionals

Vraag maar raak!

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen over bedrijfshulpverlening? Of kunnen we je ergens anders bij helpen? Laat het me weten!

Jaap Wijnings | New business developer | Please

Gerelateerde artikelen

Succesvol personeel werven in 4 stappen

Salarishuis ontwikkelen

5 werkgeverstips voor schoonheidsspecialisten

HR cyclus

Zo ga je personeelsverloop tegen | 4 tips

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

HR3P-matrix

Functioneringsgesprek voeren

Alles over functieprofielen