Wat is een beoordelingsgesprek?

Een beoordelingsgesprek is een contactmoment tussen de werkgever en werknemer waarin het functioneren van de werknemer het belangrijkste agendapunt is. Tijdens dit gesprek wordt de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk beoordeeld. Hierbij worden de verrichte werkzaamheden van de medewerker vergeleken met het functieprofiel om een oordeel te kunnen vormen.

Het gesprek is eenzijdig en wordt niet gehouden op basis van gelijkwaardigheid. Dit is het grote verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek. Het waardeoordeel dat de werkgever geeft met betrekking tot het functioneren van de medewerker kan verregaande, zelfs rechtspositionele, gevolgen hebben voor de werknemer.

Beoordelingsformulier

Gezien het feit dat een beoordelingsgesprek juridische gevolgen kan hebben en daarnaast van invloed kan zijn op het salaris van de medewerker, doe je er verstandig aan om de uitkomst van het gesprek schriftelijk vast te leggen. Een beoordelingsgesprek wordt dan ook veelal uitgevoerd aan de hand van een beoordelingsformulier.

Het formulier dat gebruikt wordt voor een beoordelingsgesprek heeft een puntsgewijze indeling. Hierop staan specifieke taken en de hieraan verbonden competenties vermeld zoals die omschreven staan in het functieprofiel. Dit vormt de basis voor de beoordeling van het functioneren van de medewerker. Dit kan eenvoudig gebeuren door het optellen van de score. Vraag hier een voorbeeldfomulier aan.

Beoordelingsgesprek voorbereiden als werkgever

Gezien het belang van dit gesprek willen beide partijen zich hier uiteraard optimaal op voorbereiden. Een werkgever kan het beoordelingsgesprek voorbereiden door een weloverwogen beoordeling vast te leggen. Bijvoorbeeld door eerder behaalde prestaties naast de huidige prestaties te leggen om zo tot een oordeel te komen.

Beoordelingsgesprek voorbereiden als werknemer

Een werknemer kan zich voorbereiden op het beoordelingsgesprek door het formulier alvast door te nemen en hierover zelf een oordeel te vellen. Een werknemer mag immers reageren op het eindoordeel, maar kan slechts een zeer beperkte invloed uitoefenen op het resultaat. Een werknemer die het niet eens is met het oordeel kan dit schriftelijk vastleggen en aangeven bij de afdeling die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid.

Naar aanleiding van het beoordelingsgesprek kunnen werkgever en werknemer besluiten om een actieplan op te stellen met als doelstelling om de resultaten te verbeteren. De voortgang van dit actieplan kan worden besproken gedurende een volgend functioneringsgesprek.

Vragen en informatie over het voeren van een beoordelingsgesprek?

Kijk voor meer informatie ook eens op onze HR pagina. Heb je vragen of interesse in een persoonlijk advies over het voeren van een beoordelingsgesprek, neem dan gerust contact met ons op. Onze HR specialiste geeft je graag persoonlijk advies over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Desgewenst bieden we ook ondersteuning bij het voeren van beoordelingsgesprekken.

Neem contact op met onze HR specialisten
Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Wat doet een partner in personeelszaken?

Niet iedere partner in personeelszaken biedt natuurlijk hetzelfde. Als je je personeelszaken uitbesteedt bij Please ...

Verder lezen

Wat zijn de voordelen van flex?

De belangrijkste redenen om te kiezen voor flex zijn...

Verder lezen

Wat is flex?

Met flex bedoelen we het flexibel inzetten van personeel via een externe partij, een partner in personeelszaken. Deze ...

Verder lezen

Payroll onder de WAB

Sinds 1 januari 2020 is de Wet Arbeidsmarkt in Balans, ofwel de WAB, van kracht. Eén van de bepalingen in deze wet is ...

Verder lezen

Ketenbepaling

De ketenbepaling, ook wel ketenregeling genoemd, bepaalt dat een werknemer een contract voor onbepaalde tijd (vast ...

Verder lezen

Veelgestelde vragen over de WAB

Per 1 januari treedt de Wet Arbeidsmarkt in Balans in werking. Een ingewikkelde wet die veel zaken voor jou als ...

Verder lezen