Een functioneringsgesprek is een contactmoment tussen werkgever en werknemer, waarin een tussentijdse evaluatie plaatsvindt over het functioneren van de werknemer. Hierbij wordt de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk besproken en bekeken of dit voldoet aan het verwachtingspatroon. Dit kan worden gedaan aan de hand van een eerder opgesteld plan van aanpak of kan de basis zijn voor het opstellen hiervan.

Het gesprek is tweezijdig en wordt gehouden op basis van gelijkwaardigheid. Dit is het grote verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek. Het waardeoordeel dat de werkgever geeft met betrekking tot het functioneren van de medewerker heeft geen rechtspositionele gevolgen voor de werknemer, maar geeft wel een duidelijk signaal over diens mening. Daarnaast kan de werknemer zelf ook input leveren over bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden.

Functioneringsformulier

Een functioneringsgesprek wordt gehouden aan de hand van een functioneringsformulier. Het formulier dat gebruikt wordt voor een functioneringsgesprek heeft een puntsgewijze indeling. Hierop staan specifieke taken en de hieraan verbonden competenties vermeld zoals die omschreven staan in het functieprofiel. Dit vormt de basis voor de gespreksonderwerpen die besproken worden. Een tussenstand met betrekking tot het functioneren van de medewerker kan eenvoudig worden vastgesteld door het optellen van de score. Voor een functioneringsgesprek wordt vaak hetzelfde formulier gebruikt als voor een beoordelingsgesprek. Vraag hier een voorbeeldfomulier aan.

Functioneringsgesprek voorbereiden

Gezien het karakter van het gesprek, waarin beide partijen op basis van gelijkwaardigheid met elkaar aan tafel zitten, is het belangrijk dat zowel de werkgever als de werknemer dit gesprek goed voorbereidt. Het functioneringsgesprek voorbereiden gebeurt in de meeste gevallen op basis van het functioneringsformulier. Dit wordt door beide partijen ingevuld. Op deze manier kan er een norm afstemming plaatsvinden.

De werknemer wil uiteraard graag weten wat het oordeel is van de werkgever over zijn of haar functioneren. Tijdens het functioneringsgesprek kan de werknemer ook van de gelegenheid gebruik maken om eventuele gewenste veranderingen in de arbeidsomstandigheden kenbaar te maken. Slim is om dit in de voorbereiding op het gesprek alvast op een rijtje te zetten.

Naar aanleiding van het functioneringsgesprek kunnen werkgever en werknemer besluiten om een actieplan op te stellen met als doelstelling om de resultaten te verbeteren. De voortgang van dit actieplan kan worden besproken gedurende tussentijdse evaluaties die voor deze doelstelling ingepland kunnen worden.

Vragen en informatie over het voeren van een functioneringsgesprek?

Kijk voor meer informatie ook eens op onze HR pagina. Heb je vragen of interesse in een persoonlijk advies over het voeren van een functioneringsgesprek, neem dan gerust contact met ons op. Onze HR specialiste geeft je graag persoonlijk advies over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Desgewenst bieden we ook ondersteuning bij het voeren van beoordelingsgesprekken.

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Succesvol personeel werven in 4 stappen

Personeel werven, hoe doe je dat? In dit kennisbankartikel doorlopen wij graag met jou de 4 essentiële stappen voor het...

Verder lezen

HR cyclus

Kortgezegd bevat een HR cyclus alle fases die een werknemer binnen een bedrijf doorloopt, van instroom naar doorstroom ...

Verder lezen

HR cyclus – Uitstroom

Uitstroom heeft alles te maken met het vertrek van een medewerker. Dit vertrek, om welke reden dan ook, wil je als ...

Verder lezen

HR cyclus – Doorstroom

Doorstroom staat in het teken van het behouden en ontwikkelen van medewerkers binnen je organisatie om de kennis en ...

Verder lezen

HR cyclus – Instroom

Instroom heeft alles te maken met het aannemen van de juiste medewerker. In dit artikel zoomen we in op een goede ...

Verder lezen

Employer branding

Letterlijk vertaald is employer branding je ‘werkgeversmerk’. Hoe sta jij als werkgever bekend? Waarom zouden ...

Verder lezen