Een functioneringsgesprek is een contactmoment tussen werkgever en werknemer, waarin een tussentijdse evaluatie plaatsvindt over het functioneren van de werknemer. Hierbij wordt de kwaliteit en de kwantiteit van het geleverde werk besproken en bekeken of dit voldoet aan het verwachtingspatroon. Dit kan worden gedaan aan de hand van een eerder opgesteld plan van aanpak of kan de basis zijn voor het opstellen hiervan.

Het gesprek is tweezijdig en wordt gehouden op basis van gelijkwaardigheid. Dit is het grote verschil tussen een beoordelingsgesprek en een functioneringsgesprek. Het waardeoordeel dat de werkgever geeft met betrekking tot het functioneren van de medewerker heeft geen rechtspositionele gevolgen voor de werknemer, maar geeft wel een duidelijk signaal over diens mening. Daarnaast kan de werknemer zelf ook input leveren over bijvoorbeeld de arbeidsomstandigheden.

Functioneringsformulier

Een functioneringsgesprek wordt gehouden aan de hand van een functioneringsformulier. Het formulier dat gebruikt wordt voor een functioneringsgesprek heeft een puntsgewijze indeling. Hierop staan specifieke taken en de hieraan verbonden competenties vermeld zoals die omschreven staan in het functieprofiel. Dit vormt de basis voor de gespreksonderwerpen die besproken worden. Een tussenstand met betrekking tot het functioneren van de medewerker kan eenvoudig worden vastgesteld door het optellen van de score. Voor een functioneringsgesprek wordt vaak hetzelfde formulier gebruikt als voor een beoordelingsgesprek. Vraag hier een voorbeeldfomulier aan.

Functioneringsgesprek voorbereiden

Gezien het karakter van het gesprek, waarin beide partijen op basis van gelijkwaardigheid met elkaar aan tafel zitten, is het belangrijk dat zowel de werkgever als de werknemer dit gesprek goed voorbereidt. Het functioneringsgesprek voorbereiden gebeurt in de meeste gevallen op basis van het functioneringsformulier. Dit wordt door beide partijen ingevuld. Op deze manier kan er een norm afstemming plaatsvinden.

De werknemer wil uiteraard graag weten wat het oordeel is van de werkgever over zijn of haar functioneren. Tijdens het functioneringsgesprek kan de werknemer ook van de gelegenheid gebruik maken om eventuele gewenste veranderingen in de arbeidsomstandigheden kenbaar te maken. Slim is om dit in de voorbereiding op het gesprek alvast op een rijtje te zetten.

Naar aanleiding van het functioneringsgesprek kunnen werkgever en werknemer besluiten om een actieplan op te stellen met als doelstelling om de resultaten te verbeteren. De voortgang van dit actieplan kan worden besproken gedurende tussentijdse evaluaties die voor deze doelstelling ingepland kunnen worden.

Vragen en informatie over het voeren van een functioneringsgesprek?

Kijk voor meer informatie ook eens op onze HR pagina. Heb je vragen of interesse in een persoonlijk advies over het voeren van een functioneringsgesprek, neem dan gerust contact met ons op. Onze HR specialiste geeft je graag persoonlijk advies over hoe je dit het beste kunt aanpakken. Desgewenst bieden we ook ondersteuning bij het voeren van beoordelingsgesprekken.

Terug naar Personeel
29 augustus 2018 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Cao en inlenersbeloning voor uitzendkrachten

Please volgt de branche cao voor uitzendkrachten: de ABU cao. Lees in dit artikel meer over deze cao en de ...

Verder lezen

Arbeidstijdenwet

Werken kost de medewerker energie, zowel mentaal als fysiek. In de arbeidstijdenwet is opgenomen hoeveel een medewerker ...

Verder lezen

Tijdelijke contracten

Met een tijdelijk contract wordt een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd bedoeld. In het contract is dan een start- ...

Verder lezen

Werkkostenregeling (WKR)

In de werkkostenregeling is vastgesteld op wat voor manier de werkgever belastingvrij vergoedingen en verstrekkingen aan...

Verder lezen

Ontslag op staande voet door werkgever

Bij een ontslag op staande voet door werkgever zeg je zonder toestemming van het UWV of inachtname van de opzegtermijn ...

Verder lezen

Beoordelingsgesprek voeren

Hoe voer je een beoordelingsgesprek? Hoe bereidt je dit voor als werkgever of werknemer? Welk stappenplan gebruikt je ...

Verder lezen