
Kosten besparen
“Wanneer ik nu een gesprek voer met een horecaondernemer, is een van de eerste opmerkingen die ik vaak hoor dat payroll te duur is.” vertelt Jaap. “Ik begrijp die zorg volledig. De payrollfactor is namelijk niet te vergelijken met het brutosalaris dat je aan een medewerker betaalt. Maar zodra ik uitleg wat deze factor allemaal omvat en hoe payroll daadwerkelijk ontzorgt, herziet 9 van de 10 mensen hun standpunt.”
Risicospreiding
Payroll biedt een uitstekende manier om werkgeversrisico’s te beperken, bijvoorbeeld bij het uitbetalen bij ziekte. “Met payroll kun je het risico van kort verzuim dekken. En als een werknemer langdurig ziek wordt, dan word je volledig ondersteund door payroll. Het hele proces van verzuimbegeleiding, wat doorgaans ingewikkeld en tijdrovend is voor jou als werkgever, wordt volledig overgenomen.”
“Maar dat is nog niet alles. Denk ook aan vervelende situaties op de werkvloer. Hoe prettig is het als je niet zelf als politieagent hoeft op te treden, maar je payrollpartner kunt inschakelen als een neutrale expert? Zij kunnen de situatie oplossen en begeleiden met hun expertise. En opnieuw, bij de meeste betrouwbare payrollbedrijven is dit gewoon inbegrepen in de service,” voegt Jaap toe.
Een goede basis
Een extra motivatie om op dit moment voor payroll te kiezen, is om goed werkgeverschap te laten zien. Jaap legt uit: “Met de overvloed aan horecabanen wil je er in ieder geval voor zorgen dat de basis goed is geregeld. Het niet tijdig uitbetalen van het salaris kan voor vooral jonge werknemers al genoeg reden zijn om elders te gaan werken. En te midden van de dagelijkse hectiek kan ik me voorstellen dat het uitbetalen niet altijd bovenaan je to-do lijst staat.”
Wil je weten hoe Bregje personeel weet te vinden én binden? Ontdek hier hun geheim!
Meer rust
Het ervoor kiezen om je personeelszaken uit te besteden zorgt voornamelijk voor meer tijd, rust, zekerheid en vrijheid om je te richten op het verhogen van je omzet. “Ik zie veel ondernemers momenteel veel tijd besteden aan allerlei randzaken op het gebied van personeelszaken. Maar dit slokt stiekem zoveel tijd op. Denk alleen al aan het opstellen van nieuwe contracten, het controleren van aflopende contracten, het beantwoorden van vragen van het personeel, het bijhouden van wet- en regelgeving, het inwerken van nieuwe medewerkers, enzovoort. Het is waardevolle tijd die je veel beter kunt gebruiken op dit moment.”
“Ik spreek zoveel ondernemers die, juist in crisistijd, ervaren hoe prettig het is om iemand naast zich te hebben staan. Iemand om mee te overleggen en om advies aan te vragen. Met een echte payrollpartner sta je er gewoon niet alleen voor; dan ben je samen werkgever en weet je dat personeelszaken geen zorgen meer zijn. Mijn advies is dan ook: onderzoek je mogelijkheden, ga in gesprek met verschillende experts en verzamel de juiste mensen om je heen. Alleen dan krijg je de tijd, rust en zekerheid om moeilijke tijden het hoofd te bieden.”
Let wel: het is belangrijk om een goed payrollbedrijf te selecteren. Lees hier verder op welke punten je moet letten.
Vraag maar raak!
Heb jij vragen over payroll of wil je weten wat payroll voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik help je graag verder!

Gerelateerde artikelen


Het belang van HR in de huidige arbeidsmarkt

Schijnzelfstandigheid? ZZP’er zelf groter risico dan Belastingdienst

De kracht van starters op de arbeidsmarkt

1500 werknemers zorgeloos managen: event organisatie 4PM doet het met Please

Zo maak je een goede arbeidsovereenkomst

Succesvol ondernemen met goed personeel

Waarom een accountant alléén niet genoeg is
