Payrollen in crisis tijden: Een slimme zet voor de horeca!

240.000 bedrijven – met name in de horeca – verwachten zware tijden. De belastingdienst heeft aangekondigd vanaf juni de belastingschulden (als gevolg van de coronacrisis) te gaan vorderen. Adviseur bij Please, Jaap Wijnings, merkt dat dit voor veel ondernemers heel spannend is, want de schulden zijn fors. Starten met payrollen is wel het laatste waar deze ondernemers aan denken. Toch kan dit juist nú heel interessant zijn. Hoe dat precies zit? Jaap Wijnings vertelt je er meer over.

In crisistijden is het essentieel om de juiste partners en experts om je heen te verzamelen. Juist nu moet je werken áán je bedrijf in plaats van alleen ín je bedrijf. Bezig zijn om nieuwe concepten te bedenken om je omzet te verhogen en weer winstgevend te worden. Het starten met payroll biedt je deze voordelen, rust en focus op verschillende manieren:

Kosten besparen

“Wanneer ik nu een gesprek voer met een horecaondernemer, is een van de eerste opmerkingen die ik vaak hoor dat payroll te duur is.” vertelt Jaap. “Ik begrijp die zorg volledig. De payrollfactor is namelijk niet te vergelijken met het brutosalaris dat je aan een medewerker betaalt. Maar zodra ik uitleg wat deze factor allemaal omvat en hoe payroll daadwerkelijk ontzorgt, herziet 9 van de 10 mensen hun standpunt.”

Risicospreiding

Payroll biedt een uitstekende manier om werkgeversrisico’s te beperken, bijvoorbeeld bij het uitbetalen bij ziekte. “Met payroll kun je het risico van kort verzuim dekken. En als een werknemer langdurig ziek wordt, dan word je volledig ondersteund door payroll. Het hele proces van verzuimbegeleiding, wat doorgaans ingewikkeld en tijdrovend is voor jou als werkgever, wordt volledig overgenomen.”

“Maar dat is nog niet alles. Denk ook aan vervelende situaties op de werkvloer. Hoe prettig is het als je niet zelf als politieagent hoeft op te treden, maar je payrollpartner kunt inschakelen als een neutrale expert? Zij kunnen de situatie oplossen en begeleiden met hun expertise. En opnieuw, bij de meeste betrouwbare payrollbedrijven is dit gewoon inbegrepen in de service,” voegt Jaap toe.

Een goede basis

Een extra motivatie om op dit moment voor payroll te kiezen, is om goed werkgeverschap te laten zien. Jaap legt uit: “Met de overvloed aan horecabanen wil je er in ieder geval voor zorgen dat de basis goed is geregeld. Het niet tijdig uitbetalen van het salaris kan voor vooral jonge werknemers al genoeg reden zijn om elders te gaan werken. En te midden van de dagelijkse hectiek kan ik me voorstellen dat het uitbetalen niet altijd bovenaan je to-do lijst staat.”

Wil je weten hoe Bregje personeel weet te vinden én binden? Ontdek hier hun geheim!

Meer rust

Het ervoor kiezen om je personeelszaken uit te besteden zorgt voornamelijk voor meer tijd, rust, zekerheid en vrijheid om je te richten op het verhogen van je omzet. “Ik zie veel ondernemers momenteel veel tijd besteden aan allerlei randzaken op het gebied van personeelszaken. Maar dit slokt stiekem zoveel tijd op. Denk alleen al aan het opstellen van nieuwe contracten, het controleren van aflopende contracten, het beantwoorden van vragen van het personeel, het bijhouden van wet- en regelgeving, het inwerken van nieuwe medewerkers, enzovoort. Het is waardevolle tijd die je veel beter kunt gebruiken op dit moment.”

“Ik spreek zoveel ondernemers die, juist in crisistijd, ervaren hoe prettig het is om iemand naast zich te hebben staan. Iemand om mee te overleggen en om advies aan te vragen. Met een echte payrollpartner sta je er gewoon niet alleen voor; dan ben je samen werkgever en weet je dat personeelszaken geen zorgen meer zijn. Mijn advies is dan ook: onderzoek je mogelijkheden, ga in gesprek met verschillende experts en verzamel de juiste mensen om je heen. Alleen dan krijg je de tijd, rust en zekerheid om moeilijke tijden het hoofd te bieden.”

Let wel: het is belangrijk om een goed payrollbedrijf te selecteren. Lees hier verder op welke punten je moet letten.

Vraag maar raak!

Heb jij vragen over payroll of wil je weten wat payroll voor jouw bedrijf kan betekenen? Ik help je graag verder!

Jaap Wijnings | New business developer | Please

Gerelateerde artikelen

Medewerker die een doos met spullen inpakt op kantoor | Transitievergoeding

Goede uitdiensttreding van je medewerker? Zo doe je dat!

Belang van HR | Lars Bombeeck

Het belang van HR in de huidige arbeidsmarkt

Kingslandfestival

1500 werknemers zorgeloos managen: event organisatie 4PM doet het met Please

Jaap Wijnings new business developer | Please

Waarom een accountant alléén niet genoeg is