Zo beperk je de aansprakelijkheidsrisico’s van je bedrijf

Als werkgever ben je verantwoordelijk voor alle arbeidsomstandigheden in je onderneming. Is een van je medewerkers bijvoorbeeld betrokken bij een ongeval? Dan kan dit onder jouw aansprakelijkheid vallen. In dit artikel lees je meer over aansprakelijkheidsrisico’s en hoe je deze kunt beperken.

Aansprakelijkheidsrisico's. Wat bedoelen we daarmee?

Een welbekend gezegde; een ongeluk zit in een klein hoekje. Dat geldt natuurlijk ook voor jou als ondernemer. En in sommige gevallen kunnen de kosten voor een ongeluk flink oplopen. Dit is zeker het geval als je aansprakelijk wordt gesteld. In de meeste situaties weet je al snel of dat zo is, bijvoorbeeld bij een ongeval met een medewerker, als er een klant in je winkel struikelt en vervelend terechtkomt of als er een vaas kapot valt of andere situaties waarbij je het niet helemaal voorziet. Het is dan belangrijk om te weten hoe je de aansprakelijkheidsrisico’s voor jouw bedrijf beperkt.

We geven je graag vijf tips om de aansprakelijkheidsrisico’s te beperken in jouw bedrijf!

Tip 1: breng je leveranciers in kaart

Wie is of wie zijn jouw leverancier(s)? En wat leveren ze aan jou? Het is belangrijk om jouw afhankelijkheid ten opzichte van de leveranciers in kaart te brengen. Is dit de enige leverancier of heb je meerdere opties? Gebruikmaken van meerdere leveranciers zorgt ervoor dat je minder kwetsbaar bent bij problemen. Je kunt dan namelijk altijd terugvallen op iemand anders.

Het is ook belangrijk om de leveringsvoorwaarden per leverancier onder de loep te nemen. Houd hierbij rekening met het risico wanneer er iets misgaat. Wanneer liggen de aansprakelijkheidsrisico’s bij de leverancier en wanneer komt het risico bij jou als ondernemer te liggen? Kom je daar zelf niet uit? Laat de leveringsvoorwaarden dan door een adviseur of advocaat nakijken.

Tip 2: breng je klanten in kaart

Als het goed is, heb je in je ondernemingsplan vastgelegd wie je doelgroep is. Is dat nog steeds up-to-date? Maak afspraken met klanten over de leveringsvoorwaarden en datgene wat je levert. Het is mogelijk om ook deze, evenals de leveringsvoorwaarden, te laten checken door een adviseur of advocaat. Zo weet je zeker dat je alles gedekt hebt!

Tip 3: bekijk je bedrijfsprocessen

Het is belangrijk dat jij als werkgever weet wat er in je bedrijf gebeurt zodat je processen op de voet kunt volgen en controleren. Een belangrijk onderdeel hiervan zijn (verplichte) certificeringen en/of controles. Het komt vast wel eens voor dat een klant niet tevreden is en een klacht indient. Leg dit vast door middel van een klachtenprocedure. Zo krijg jij goed inzicht in de aard van de klacht en heb je de mogelijkheid om hierop in te spelen en de processen te verbeteren. Merk je bijvoorbeeld dat er veel fouten gemaakt worden op een bepaald punt tijdens het proces? Of gaat het vaak mis met een bepaalde leverancier? Dan is dit de uitgelezen kans voor jou om je bedrijf te verbeteren.

Tip 4: je personeel, de spil van jouw bedrijf

Alle medewerkers hebben grote invloed op de kwaliteit van je product of dienst. Denk hierbij niet alleen aan het vaste personeel maar ook aan het personeel dat je eventueel inhuurt. Zij hebben de verantwoordelijkheid om kwaliteit te leveren, maar jij hebt als werkgever ook een verantwoordelijkheid. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een veilige werkomgeving.

Tip 5: stel een RI&E op

Het is belangrijk om de dekking van je bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te controleren voor het geval er daadwerkelijk een ongeval plaatsvindt. Hiervoor is het van belang om afspraken te maken met je medewerkers op het gebied van de werkzaamheden, procedures en veiligheid. Denk hierbij aan het opstellen van een RI&E. Met de RI&E is inventariseer én evalueer je de risico’s die zich in jouw onderneming (kunnen) voordoen. Het doel is dat jij als werkgever deze risico’s kent en maatregelen treft om deze risico’s te beperken.

Hoe nu verder?

Denk na over wat je doet als het misgaat. Wat moet je bijvoorbeeld doen als je een (foutief) product terughaalt? En wat communiceer je aan wie en wat is hierbij je plan van aanpak?

Is een aansprakelijkheidsverzekering verplicht?

Volgens de wet is het niet verplicht om een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Het kan wel worden verplicht vanuit bijvoorbeeld een branchevereniging of een bepaalde leverancier. Het is wel belangrijk om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten voor jou als werkgever en ondernemer zijnde. Schade probeer je natuurlijk altijd te beperken, maar voorkomen is niet altijd gemakkelijk. En al helemaal niet als je aansprakelijk gesteld wordt door een externe partij. Zorg daarom dat je goed op de hoogte bent welke schade wel en niet gedekt wordt door je aansprakelijkheidsverzekering. Check dus ook regelmatig of je verzekering nog past bij jouw huidige bedrijfssituatie!

De 5 meest kostbare werkgeversrisico's

In dit whitepaper lees je alles over de 5 meest kostbare werkgeversrisico's. Lees jezelf in en voorkom dure claims.

Download het whitepaper

Vraag maar raak!

Heb je vragen met betrekking tot het aansprakelijkheidsrisico van jouw bedrijf? Of heb je andere vragen op het gebied van belangrijke verzekeringen als werkgever? Neem gerust contact op, ik help je graag!

Arno van Helvoirt adviseur | Please

Gerelateerde artikelen