Transport, logistiek en opslag zijn sectoren waarin veel gestructureerd en routinematig wordt gewerkt. Echter vraagt de nieuwste generatie – Generatie Z – om steeds meer flexibiliteit. En hoe je het ook wendt of keert; in een sterk vergrijzende sector zoals de logistiek, is het belangrijker dan ooit om jongere werknemers te behouden. Hoe ga je om met deze nieuwe manier van werkgeven?
Dit is wat Gen Z bindt en boeit
Om een goed beeld te krijgen van generatie Z en te achterhalen wat ervoor nodig is om deze groep te vinden én binden aan je bedrijf, onderwierpen we ruim 400 Gen Z’ers aan een kwantitatief doelgroeponderzoek. Dit zijn de meest opvallende resultaten:
3 belangrijkste redenen om ergens te werken:
- Leuke collega’s/de werksfeer
- Hoogte van het salaris
- Afstand tot het werk
Drijfveren om ergens te werken:
- Voldoende afwisseling in de baan en taken
- Ruimte hebben om iedere week meer of minder te werken
- Vertrouwen en waardering vanuit de leidinggevende
- Doorgroeimogelijkheden binnen de baan en branche
Wat opvalt is dat logistiek personeel in tegenstelling tot personeel in andere branches, niet zo snel wisselt van baan als het team niet leuk is (36%) maar wél wil switchen als er geen ontwikkelingsmogelijkheden in de vorm van opleiding, training of coaching zijn (47%).
Daarnaast vinden zij het werken wanneer ze zelf willen (47%) belangrijker dan de hoogte van het salaris (46%). En in deze sector hechten jonge werknemers veel waarde aan de aangeboden materialen en/of faciliteiten (denk aan werkkleding, personeelsruimte, et cetera).
Uitdagend, maar niet onmogelijk
Om deze nieuwe generatie werknemers aan je bedrijf te binden is het belangrijk om aan hun wensen en eisen tegemoet te komen. En dat vraagt om een nieuwe manier van werkgeven. Voor veel werkgevers en managers in de logistieke sector is dit uitdagend, want hoe kun je bouwen op een team dat steeds verandert en zelf wil bepalen wanneer ze wel of niet werken?
Loop jij hier ook tegenaan? Deze 4 praktische tips om jongere werknemers te behouden gaan jou zeker helpen!
Tip 1: Ga met je team in gesprek
Generatie Z weet heel goed wat ze wel en niet willen in hun werk. Ze weten waar ze recht op hebben en wat concullega’s bieden. Maar ben jij van hun wensen op de hoogte? Om jonge werknemers te behouden is het essentieel om in gesprek te gaan en blijven. Vraag wat je team wil en nodig heeft om hun werk beter en met meer plezier te kunnen doen. Als je dit weet, kun je hierop inspelen. Doe je dit niet? Verbaas je dan niet dat Gen Z ineens bij de concurrent zit.
Tip 2: Investeer in de ontwikkeling van je team
Heb je tip 1 toegepast, dan is de kans groot dat de behoefte aan opleidingsmogelijkheden een veelgenoemde reden is. Voor 1 op de 6 Gen Z’ers is het gebrek aan mogelijkheden een reden om ontslag te nemen. Het zou jammer zijn als je toekomstige teamlead, voorman of vrachtwagenchauffeur je bedrijf vroegtijdig verlaat. Draag daarom actief uit dat er voldoende ruimte is voor ontwikkeling, zowel binnen als buiten de eigen functie.
Weest gerust, dit hoeft jou niet direct geld te kosten. Er zijn voldoende subsidies om de kosten van bepaalde opleidingen en cursussen te dekken. Denk aan de werkkostenregeling, het STAP-budget van de overheid en de SOOB-subsidie. Deze laatste subsidie is specifiek voor de sector Transport en Logistiek en biedt een opleidingsbudget van €3.000,- per werknemer. Maak hier dus gebruik van! Vooral deze opleidingen, trainingen en cursussen zijn populair:
- Groot rijbewijs
- Een nieuwe taal
- Transportplanner
- Omgaan met feedback
- EHBO
- Leidinggeven en management
- Mentorchauffeur
Tip 3: Bied ruimte om flexibel te werken
Als je personeel behoefte heeft aan flexibele werktijden, waarom faciliteer je dat dan niet? Het is niet voor niets dat grote bedrijven zoals Picnic adverteren met vacatures van 16 tot 40 uur. Kijk kritisch naar je planning. Waar liggen de piekmomenten (per dag, week of seizoen) en hoe kun je daar slim op inspelen? Door flexibiliteit te bieden en met hen mee te denken, zijn werknemers sneller bereid om jou tegemoet te komen.
Tip 4: Zet een HR expert in
Je personeel is je grootste kapitaal, maar als logistiek manager of ondernemer ben je vooral goed in het in goede banen leiden van alle logistieke processen. Het managen van alle HR-zaken is andere koek. Veel logistieke organisaties, groot en klein, kiezen er daarom bewust voor om een (externe) HR professional in te zetten. Een neutraal persoon met kennis van zaken. De perfecte schakel tussen jou én je team. Een HR professional kun je inzetten om bijvoorbeeld: een personeelshandboek op te stellen met duidelijke regels en richtlijnen, functionerings- en beoordelingsgesprekken te voeren en actief te werken aan het behoud en ontwikkelen van je (jonge) werknemers.
Please, dé werkgeverspartner voor de logistiek
Please helpt logistieke ondernemers al jaren met hun HR- zaken. Benieuwd hoe dat werkt? Ontdek onze diensten voor de logistieke sector.
Wil je persoonlijk advies op maat?
Please helpt logistieke ondernemers al jaren met hun HR-zaken. Onze experts helpen je dan ook graag verder!

 
