
Flexibel en empatisch
Ook als adviseur bij Please stel ik me flexibel op, bijvoorbeeld om onze dienstverlening voor iedereen helder uit te leggen. Elke ondernemer wil weten hoe Please aansluit bij zijn of haar bedrijf. En dat kan variëren van een schildersbedrijf met één man in dienst tot grote franchiseformule met honderden vaste en flexkrachten. Het is dan aan mij om me in te leven in de behoefte van de klant en het best mogelijke advies te geven.
Out of your hands
Bij ondernemers proef ik die flexibiliteit ook. Veerkracht is een kerncompetentie voor iedere ondernemer als je het mij vraagt. Je krijgt als ondernemer regelmatig te maken met situaties die buiten jouw macht liggen, maar waar je wel mee moet dealen. Een zieke medewerker, een nieuwe wet, een boze klant, enorm veel drukte of juist een hele rustige periode met weinig werk. Als je dan als ondernemer niet veerkrachtig bent, breek je.
Op zoek naar flex
Flexibiliteit, ondernemers kunnen het goed gebruiken. Ook als het aankomt op personeelsinzet merk ik dat ondernemers behoefte hebben aan flexibiliteit. Dit geldt niet alleen voor grote bedrijven, ook voor mkb-ondernemers is flexibiliteit soms broodnodig. Veel ondernemers zijn zich niet bewust van de risico’s van het werkgeverschap en het belang van flex. Tot een medewerker een arbeidsomvang claimt op basis van het rechtsvermoeden of hij terechtkomt in de mallemolen van de Wet verbetering poortwachter als een medewerker ziek wordt.
Daarnaast zijn er branches waarin flexibiliteit part of the job is. Branches waar flexibiliteit nodig is om continuïteit van het bedrijf te kunnen waarborgen. De horeca, de agrarische sector en de detailhandel zijn bij uitstek branches waarin pieken opgevangen moeten worden. Denk aan volle terrassen, de oogsttijd, of koopzondagen. Vooral middenstanders gaan dan op zoek naar flexkrachten.
Toch niet zo flexibel
Echter houdt de flexibiliteit die een ondernemer zelf kan bieden een keer op. Sinds de invoering van de WAB in 2020 dient een werkgever een werknemer met een oproepcontract na een jaar dienstverband zelfs een arbeidsomvang aan te bieden. Werkte de oproepkracht het afgelopen jaar gemiddeld 4 uur per week, dan heeft de medewerker recht op minimaal 4 contracturen per week. Niet bepaald flexibel.
Ook medewerkers willen flex
Maar is dat wel handig? Nulurencontracten zijn namelijk niet alleen voor werkgevers fijn; bij drukte plan je extra flexkrachten in. Is het rustig, dan even wat minder. Maar óók medewerkers vinden een nulurencontract vaak prettig. Neem de gemiddelde student of scholier als voorbeeld. Zij werken vaak een paar uur per week, met name in de avonden en weekenden wanneer vaste krachten liever niet werken. In de vakanties willen scholieren graag wat extra werken, maar op andere momenten willen ze zich volledig op school richten. Dankzij hun nulurencontract zijn ze dan niet verplicht om te komen werken. Met een contract met vaste uren ben je wel verplicht om te werken. Wil je dan een weekje niet werken, dan moet je je vakantie-uren inzetten.
Lekker flex
Zie je wel, iedereen kan wel wat flex gebruiken in zijn leven. Flex om de toekomst van je bedrijf veilig te stellen, flex om te kunnen werken wanneer je wilt of flex om net wat meer van de kleine dingen te genieten zoals van een biefstukje met een chimichurri-sausje, in plaats van de standaard champignonroomsaus.
Vraag maar raak!
Wil je graag meer weten over hoe Please uitzenden handig kan zijn voor jouw onderneming? Ik vertel je er graag meer over.

Gerelateerde artikelen


5 tips om je horecapersoneel tevreden te houden

Waarom een accountant alléén niet genoeg is

Payrollen in crisis tijden: Een slimme zet!

Werkgeven met aandacht

Goede uitdiensttreding van je medewerker? Zo doe je dat!

Veelvoorkomende valkuilen van een slechte salarisadministratie

Wat is schijnzelfstandigheid?
