Jaap Wijnings, adviseur bij Please, benadrukt dat het belangrijk is om niet alleen te kijken naar het financiële plaatje van je zaak, maar ook naar de toekomst. “Door te investeren in je personeel kun je ervoor zorgen dat tijdelijke krachten zich ontwikkelen tot trouwe teamleden die graag weer voor je komen werken in het volgende terrasseizoen en daarbuiten” luidt het advies van Jaap. Hoe je dat doet? Jaap heeft drie tips.
Tip 1: Stem de (secundaire) arbeidsvoorwaarden af op de wensen van je team
Veel ondernemers hanteren al jaren dezelfde contractvoorwaarden, maar passen deze voorwaarden wel bij je werknemers? “Vraag aan je personeel wat zij belangrijk vinden en stem de arbeidsvoorwaarden hierop af” begint Jaap. “Dit kan per medewerker verschillen. De jongste generatie op de arbeidsmarkt – Gen Z – wil bijvoorbeeld graag flexibiliteit en vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken. Het reserveren van vakantiedagen is voor hen minder belangrijk dan bijvoorbeeld een hoger uurloon.”
Dat is één van de redenen dat Please haar klanten een planningstool biedt waarmee werknemers zich kunnen inschrijven op open diensten. “Zo vult je planning zich vanzelf”, vertelt Jaap. “Maar vergeet ook je vaste krachten niet, zij willen vaak juist wel een vast salaris, vakantiedagen en pensioen opbouwen. Stem je arbeidsvoorwaarden af op de individuele behoeften van je personeel, zodat je een duurzame relatie opbouwt en je personeel aan je bindt.
Tip 2: Kies kwaliteit boven kwantiteit
Een goede horecazaak valt of staat met goed en gastvrij personeel. “Investeer daarom extra tijd in een goede onboarding en duidelijke communicatie, zodat je personeel weet wat er van hen wordt verwacht en hoe zij hun werkzaamheden kunnen uitvoeren op een manier die past bij jouw bedrijf. Zorg er ook voor dat je personeel voldoende getraind is, zodat zij kwalitatief hoogstaande service kunnen leveren aan je gasten. Denk hierbij aan het aanbieden van speciale trainingen en cursussen om de vaardigheden van je personeel te verbeteren. Een digitaal onboarding- en in-app communicatiesysteem zoals Aybler kan hierbij helpen om de kwaliteit van je personeel te waarborgen” aldus Jaap.
Tip: Lees meer over hoe goed personeel jouw horecazaak kan helpen groeien
Tip 3: Kies een partner
Tot slot adviseert Jaap om een werkgeverspartner in te schakelen. “Je boekhouding doe je toch ook niet zelf? Daar zet je een expert voor in? Waarom dan niet om alles voor je personeel goed te regelen? Een goede partner zorgt ervoor dat jij je tijd mét je personeel kunt besteden i.p.v. áán je personeel. Vertel dat ook open en eerlijk aan je team. Je investeert juist extra in een specialistische partner die van jou een betere werkgever maakt. Je personeel is immers je belangrijkste kapitaal” besluit Jaap.
De cruciale rol van goed personeel
Vraag maar raak!
Waar kunnen wij je bij helpen?