Snel “extra handjes” werven voor het komende terrasseizoen? Niet doen!

Het terrasseizoen komt eraan en dat betekent dat veel horecaondernemers op zoek zijn naar extra personeel om de tijdelijke drukte op te vangen. Het vinden van voldoende personeel kan een flinke uitdaging zijn, vooral omdat er nog steeds een groot tekort is aan horecapersoneel. Daarom is het belangrijk om niet alleen te focussen op het vinden van flexibel personeel voor de korte termijn, maar ook om te investeren in duurzame oplossingen voor de lange termijn.

Jaap Wijnings, adviseur bij Please, benadrukt dat het belangrijk is om niet alleen te kijken naar het financiële plaatje van je zaak, maar ook naar de toekomst. “Door te investeren in je personeel kun je ervoor zorgen dat tijdelijke krachten zich ontwikkelen tot trouwe teamleden die graag weer voor je komen werken in het volgende terrasseizoen en daarbuiten” luidt het advies van Jaap. Hoe je dat doet? Jaap heeft drie tips.

Tip 1: Stem de (secundaire) arbeidsvoorwaarden af op de wensen van je team

Veel ondernemers hanteren al jaren dezelfde contractvoorwaarden, maar passen deze voorwaarden wel bij je werknemers? “Vraag aan je personeel wat zij belangrijk vinden en stem de arbeidsvoorwaarden hierop af” begint Jaap. “Dit kan per medewerker verschillen. De jongste generatie op de arbeidsmarkt – Gen Z – wil bijvoorbeeld graag flexibiliteit en vrijheid om zelf te bepalen wanneer ze werken. Het reserveren van vakantiedagen is voor hen minder belangrijk dan bijvoorbeeld een hoger uurloon.”

Dat is één van de redenen dat Please haar klanten een planningstool biedt waarmee werknemers zich kunnen inschrijven op open diensten. “Zo vult je planning zich vanzelf”, vertelt Jaap.  “Maar vergeet ook je vaste krachten niet, zij willen vaak juist wel een vast salaris, vakantiedagen en pensioen opbouwen. Stem je arbeidsvoorwaarden af op de individuele behoeften van je personeel, zodat je een duurzame relatie opbouwt en je personeel aan je bindt.

Tip 2: Kies kwaliteit boven kwantiteit

Een goede horecazaak valt of staat met goed en gastvrij personeel. “Investeer daarom extra tijd in een goede onboarding en duidelijke communicatie, zodat je personeel weet wat er van hen wordt verwacht en hoe zij hun werkzaamheden kunnen uitvoeren op een manier die past bij jouw bedrijf. Zorg er ook voor dat je personeel voldoende getraind is, zodat zij kwalitatief hoogstaande service kunnen leveren aan je gasten. Denk hierbij aan het aanbieden van speciale trainingen en cursussen om de vaardigheden van je personeel te verbeteren. Een digitaal onboarding- en in-app communicatiesysteem zoals Aybler kan hierbij helpen om de kwaliteit van je personeel te waarborgen” aldus Jaap.

Tip: Lees meer over hoe goed personeel jouw horecazaak kan helpen groeien

Tip 3: Kies een partner

Tot slot adviseert Jaap om een werkgeverspartner in te schakelen. “Je boekhouding doe je toch ook niet zelf? Daar zet je een expert voor in? Waarom dan niet om alles voor je personeel goed te regelen? Een goede partner zorgt ervoor dat jij je tijd mét je personeel kunt besteden i.p.v. áán je personeel. Vertel dat ook open en eerlijk aan je team. Je investeert juist extra in een specialistische partner die van jou een betere werkgever maakt. Je personeel is immers je belangrijkste kapitaal” besluit Jaap.

De cruciale rol van goed personeel

Vraag maar raak!

Waar kunnen wij je bij helpen?

Jaap Wijnings | New business developer | Please

Gerelateerde artikelen

Kingslandfestival

1500 werknemers zorgeloos managen: event-organisatie 4PM doet het met Please

Please, partner in personeelszaken

Payroll is niet duurder dan zelf verlonen

2 vrouwelijke collega's die aan het overleggen zijn achter de computer | Kosten payroll

de 5 meest voorkomende misvattingen over payroll ontkracht

Zieke medewerker

Wat betekent een zieke medewerker voor je onderneming?

Schijnzelfstandigheid

Wat is schijnzelfstandigheid?