Arbeidsconflict oplossen, mediation of niet?

In een werkrelatie kan een arbeidsconflict altijd voorkomen. Of het nu gaat om een meningsverschil tussen werkgever en werknemer of spanningen tussen collega’s onderling. Het is belangrijk om deze conflicten zo snel en effectief mogelijk op te lossen om de impact van de gevolgen zo beperkt mogelijk te houden. Dit kun je zelf oplossen of met behulp van mediation. Wat mediaton is en hoe dit in zijn werk gaat leggen we graag aan je uit.

Arbeidsconflict tussen werkgever en werknemer

Er zijn diverse redenen die een arbeidsconflict tussen een werkgever en werknemer kunnen veroorzaken zoals een verschil van mening over beloning, arbeidsomstandigheden of afspraken die niet nagekomen zijn.

Onderlinge conflicten op de werkvloer

Arbeidsconflicten tussen (groepen) medewerkers onderling zijn onder te verdelen in diverse (combinaties van) categorieën:

  • Instrumentele conflicten, een conflict over taakverdeling;
  • Conflicten over de schaarse beschikbaarheid van middelen zoals geld, ruimte en tijd;
  • Sociaal-economische conflicten over gedrag en houding in persoonlijke relaties;
  • Machtsconflicten over het innemen van posities.

Bij een conflict ontstaat vaak een groeiende kloof tussen de strijdende partijen. Deze kloof wordt gevoed door gebrekkige informatie en aannames. Hoe langer er sprake is van ruzie en onvrede, hoe groter de schade voor een bedrijf zal zijn.

De gevolgen van conflicten op de werkvloer

Een conflict op de werkvloer is niet alleen erg vervelend voor de betrokken medewerkers, maar kan ook nadelige effecten hebben op de productiviteit van de medewerkers of zelfs leiden tot langdurig ziekteverzuim. Een juiste procedure voor conflicthantering in werkrelaties is van belang om de onenigheid snel op te lossen.

Mediation bij een arbeidsconflict

In eerste instantie ligt de verantwoordelijkheid bij het management om het arbeidsconflict op te lossen. Indien dit niet lukt, kan de afdeling die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid hiervoor worden ingeschakeld. Is dit niet mogelijk, bekijk dan de mogelijkheden van een (extern) tussenpersoon voor conflictbemiddeling (mediation).

Bij mediation bij een arbeidsconflict wordt er een externe tussenpersoon aangetrokken die de betrokken partijen helpt met het vinden van een geschikte oplossing. De mediator zal onder andere de communicatie weer op gang brengen en proberen om misverstanden op te helderen. Daarnaast zal deze persoon op zoek gaan naar de oorzaak van het conflict en zaken die hierop betrekking hebben bespreekbaar te maken. De doelstelling van de inzet van mediation bij een arbeidsconflict is om de onenigheid uit de weg te ruimen en afspraken te maken.

Kenmerken van goede mediation in een arbeidsconflict

  • Een mediator is neutraal en trekt géén partij;
  • Een mediator velt géén oordeel en spreekt geen vorm van recht of straf uit;
  • Een mediator begeleidt en bewaakt het verloop van de besprekingen;
  • Een mediator richt zich op de oplossing en het maken van afspraken.

Kosten mediator

Het is hierbij van belang dat beide partijen akkoord gaan met het inschakelen van de mediator. Als dit niet het geval is, is de kans op een passende oplossing gering. Als de twee partijen overeengekomen zijn een mediator in te schakelen, zal er ook een (het liefst schriftelijke) afspraak moeten worden gemaakt met betrekking tot de betaling van de kosten van de mediator.

Als beide partijen het eens zijn over de inzet van de expertise van de mediator, is er vaak een gelijke verdeling in de vergoeding hiervan. In andere gevallen is meest voorkomend dat de meest belanghebbende partij de kosten van mediation voor zijn of haar rekening neemt.

Please als mediator

Wist je dat Please haar klanten kosteloos bijstaat tijdens arbeidsconflicten?

Vrijblijvend adviesgesprek

Vraag maar raak!

Heb je een vraag over arbeidsconflicten en/of de inzet van mediation? Laat het weten! Ik geef graag antwoord op je vraag.

Ilse

Gerelateerde artikelen