
Uit onderzoek van Please blijkt dat maar liefst één op de drie tevreden medewerkers open staat voor een nieuwe baan. Als ondernemer kun je er dus niet vanuit gaan dat tevreden werknemers ook loyáál zijn. Maar hoe zorg je er als ondernemer in een krappe arbeidsmarkt nou voor dat je personeel niet overstapt naar de concurrent? Salaris blijkt de belangrijkste reden voor vertrek, maar vergeet zeker de zachte kant van het werkgeverschap niet! Dat ondervindt ook Karin Vollering, oprichtster van winkel Groene Vingers in Delft. “Luisteren, aandacht geven en communiceren. Daarmee zorg ik al ruim zes jaar voor een betrokken en loyaal team.”
Karin startte in 2016 haar winkel Groene Vingers in Delft, waar ze zowel planten als woonaccessoires verkoopt. Met een achtergrond als bloemiste en na jarenlang eigenaar te zijn geweest van een tuincentrum, begon het bij haar te kriebelen om ook iets te doen met haar passie voor interieur en styling. Zo ontstond Groene Vingers. Karin begon haar winkel alleen, met hulp van familie en vrienden.

Focus op bedrijf
“Ik begon met het idee ‘ik zie wel hoe het loopt’, maar ik kwam er al op dag één achter dat ik het niet alleen ging redden in de winkel. Het was zo giga druk! Op een gegeven moment verkocht ik in één dag ál mijn planten, en moest ik dus zonder personeel de volgende dag voor een volle winkel zorgen.” Karin kreeg hulp van haar zus, maar besloot al snel op zoek te gaan naar personeel. Ze kwam daarvoor bij Please terecht, vanwege de goede ervaringen van haar man. “Ik ben direct begonnen met mijn eerste personeel in te lenen en onder te brengen bij Please. Mijn man werkte al met ze samen en ik zag dat het hem enorm ontzorgde. Ik wilde mijn focus leggen op mijn bedrijf én me zo min mogelijk bezig hoeven houden met personeelsadministratie.”
Iedereen is even belangrijk
Karin heeft nu een team van 13 mensen en vindt het erg leuk om werkgever te zijn. “Ik ben blij dat Please mij ondersteunt bij het werkgeven en mij veel uit handen neemt zoals risico’s en de personeelsadministratie. Uit het aansturen en begeleiden van mijn medewerkers, waar ik me zelf mee bezig houd, haal ik veel plezier. Ik heb een enorm leuk team waar ik super trots op ben. Ik kan mijn winkel simpelweg niet alleen runnen, dus ik kan niet zonder ze! En daarom investeer ik ook echt in mijn medewerkers.”
Investeren doet Karin onder andere door ze aandacht te geven en betrokkenheid te tonen, maar ook door ze verantwoordelijkheden te geven en ze het gevoel te geven dat ze belangrijk zijn voor de winkel. “Ik vind het belangrijk dat mijn personeel zich gezien en gehoord voelt. Als er iets is, kunnen ze altijd bij mij terecht. Naast luisteren probeer ik er dan ook altijd écht iets mee te doen. En daarnaast: het maakt bij ons niet uit welke taak je hebt. Van ramenlappen tot klantcontact, iedereen is belangrijk voor het bedrijf. We zijn met z’n allen een ketting, en we moeten ervoor zorgen dat alle schakels even sterk blijven.”

Uitdagingen
Hoewel het werkgeverschap Karin goed bevalt, is het niet altijd makkelijk. Zo zijn er natuurlijk de gebruikelijke uitdagingen als vakantieroosters rondkrijgen en plotselinge zieken, maar ze heeft ook wel eens het gevoel dat ze wordt opgeslokt door de dagelijkse drukte. “Ik wil heel graag attent zijn, maar het komt wel eens voor dat ik iets vergeet en daar baal ik dan zo van.”
Weinig verloop
Ondanks dat het Karin niet altijd lukt zo attent te zijn als ze zou willen, krijgt ze van haar personeel de bevestiging dat ze het als werkgever goed doet. Zo is er bijvoorbeeld weinig verloop, sommige mensen werken er zelfs al vanaf het begin. En als er wel iemand weg gaat krijgt ze complimentjes. “Ik kreeg een lief kaartje waarop stond dat ze zich heel vertrouwd voelde bij Groene Vingers, en dat ze hier zelfvertrouwen heeft gekregen. Dat vind ik zo leuk, dat we echt iets hebben betekend voor een ander.”
Concurreren op salaris, wat nu in deze krappe arbeidsmarkt regelmatig gebeurt, doet Karin niet. Natuurlijk krijgt haar personeel een passend loon, maar ze probeert juist onderscheidend te zijn in andere zaken. “Naast aandacht hebben voor mijn personeel, betrokken zijn en luisteren, probeer ik ook altijd leuke dingen voor en met ze te doen. Bij het vijfjarige bestaan organiseerden we een groot feest met alle partners erbij, we hadden laatst een gezellig ontbijt met elkaar en met kerst krijgt iedereen een mooi cadeau. Bovendien geef ik een flinke korting op de producten uit de winkel. Het is hard werken, maar iedereen staat er iedere dag weer en ze zijn altijd bereid om voor elkaar in te vallen. Ik ben erg blij te zien dat iedereen werken bij ons zo leuk vindt!”

Bezieling
Het werkgeverschap is voor Karin echt onderdeel van het ondernemerschap. “Ik vind ondernemen het leukste wat er bestaat. Ik zit aan het stuur, en ik bepaal zelf welke route ik neem. En omdat ik zo’n leuk team heb én de hulp van Please, voelt het werkgeverschap voor mij niet als belastend.” Haar advies aan andere ondernemers is dan ook tijd vrij te maken om die te besteden mét je personeel. Deze tijd creëer je bijvoorbeeld door een partner in de arm te nemen die zaken als personeelsadministratie uit handen neemt en waar nodig ondersteunt. “Investeer niet alleen geld in je personeel, maar ook tijd en aandacht. Het resultaat is een betrokken, warm team met collega’s die hard werken voor jou en je bedrijf. Ze voelen de bezieling om Groene Vingers te dragen, en dat vind ik heel bijzonder.”

Vraag maar raak!
Stel gerust al je werkgeversvragen. Liever direct een vrijblijvend advies voor jouw onderneming? Laat het me weten.

Gerelateerde artikelen


Wat is schijnzelfstandigheid?

Wat betekent een zieke medewerker voor je onderneming?

Waarom we allemaal wel wat flex kunnen gebruiken…

Een medewerker in de rouw, wat nu?

Personeelszaken in de horeca. Please helpt horecaondernemers vooruit

Belastingvrij vergoeden aan een medewerker? Het kan je duur komen te staan

10 tips om medewerkers productief te houden
