De kracht van starters op de arbeidsmarkt

Even voorstellen! Ik ben Loes Mennen HR Professional bij Please. Twee jaar geleden kwam ik als starter op de arbeidsmarkt. Net uit de schoolbanken stond ik te popelen om aan de slag te gaan in het HR vak. Vol goede moed ging ik op zoek naar passende vacatures. Al snel viel het mij op dat er maar weinig juniorfuncties beschikbaar waren. Daarentegen zag ik genoeg leuke medior/senior vacatures. Moest ik die maar aan me voorbij laten gaan? Ik dacht het niet! En zo geschiedde. Nog geen maand later startte ik – als junior op de arbeidsmarkt –  in een coördinerende HR-functie. Een jaar later, nog steeds redelijk junior, werd ik Please HR Professional en kreeg ik de kans om mijn eigen klantenportfolio op te bouwen en dagelijks zelf invulling te geven aan mijn functie. Heerlijk!

De voordelen van jong personeel

Een goed gevulde rugzak biedt namelijk geen garantie voor succes in de toekomst. Ook een starter kan zeker van toegevoegde waarde zijn binnen een organisatie. Uit ervaring weet ik dat nieuwsgierigheid en leergierigheid twee hele belangrijke factoren zijn voor het succesvol invullen van de functie. Misschien nog wel belangrijker dan leeftijd, ervaring en (de nodige) diploma’s.

Heb jij al eens nagedacht over de voordelen van jong personeel? Ik noem er een paar voor je op!

  • Jonge werknemers hebben een frisse blik waarmee ze ‘out of the box’ kunnen denken. Bedrijfsblindheid is bij hen nog niet aan de orde.
  • Jonge (onervaren) krachten zijn vaak doeners die recht op hun doel afstappen.
  • Door het in huis halen van medewerkers die nog niet de ervaring, maar wel de juiste competenties hebben, kun je effectiever aan de slag met talentmanagement. Je richt namelijk je eigen talentpool in.
  • Als je een starter de kans geeft om te leren binnen jouw organisatie laat je zien dat je vertrouwen hebt in deze persoon. Hij of zij zal zich gehoord voelen en dat creëert loyaliteit.
  • Training en ontwikkeling voor starters kan heel laagdrempelig zijn. Er valt nog zoveel te ontdekken, vaak biedt ‘learning on the job’ in de startfase al uitdaging.

Wijk af van dat ellenlange wensenlijstje. Ga op zoek naar een medewerker die matcht met het team en jouw organisatie.

Vergeet het sollicitatiegesprek, begin met een kennismakingsgesprek

Personeelstekort voert de boventoon en het vinden van het schaap met vijf poten is in deze arbeidsmarkt een hele moeilijke opgave. Mijn advies? Wijk af van dat ellenlange wensenlijstje. Ga op zoek naar een medewerker die matcht met het team en jouw organisatie. Plan een kennismakingsgesprek, geen sollicitatiegesprek. En houd het kennismakingsgesprek luchtig en informatief. Blijf weg van diepgaande functie- en inhoudgerelateerde vragen.

Een nieuwe generatie vraagt om een andere aanpak

Is de (jonge) kandidaat aan boord? Top! Nu wil je natuurlijk dat deze nieuwe medewerker zo lang mogelijk aan boord blijft. Maar hoe pak je dat aan? De zogenoemde millenials en generatie Z’ers hebben vaak totaal andere behoeftes en voorkeuren dan eerdere generaties. En daarbij zijn ze vaak erg moeilijk te binden aan je organisatie. Deze generatie hecht de meeste waarde aan carrièreperspectief, transparantie, korte communicatielijnen en ruimte voor ontwikkeling. Kun je dit niet bieden? Dan is de kans groot dat je deze jonge werknemers snel weer verliest.

 

“Over 10 jaar bestaat de meerderheid van de arbeidsmarkt uit millenials en generatie Z’ers.”

Millenials en Gen Z'ers binden en boeien

En als je nu denkt, maar daar ga ik niet in mee! Ik investeer niet in een medewerker die binnen 3 jaar weer weg is. Bedenk dan het volgende… Over 10 jaar bestaat de meerderheid van de arbeidsmarkt uit millenials en generatie Z’ers. Daarom bereid je je organisatie het best nu alvast voor op het binden van deze generatie. Hoe je dat doet? Zet in op persoonlijke aandacht en oprechte interesse, geef je medewerker een stem aan tafel. Met name de nieuwe generatie heeft de behoefte om gehoord te worden. Creëer daarnaast unieke challenges, beloon prestaties en houd je boodschap kort. De aandachtsspanne van de komende generaties is kort ;).

 

“Eigenaarschap over het werk is precies de wens van de meeste millenials en generatie Z.”

Flexibel, zelfstandig en verantwoord werken wérkt

Daarnaast vergt het binden van deze generatie aan je organisatie ook de nodige veranderingen op HR gebied. Functionerings- en beoordelingsgesprekken bijvoorbeeld. Hierin blik je vooral terug op het verleden. De nieuwe generatie kijkt liever naar de toekomst. Zij hebben juist behoefte aan ontwikkelingsgesprekken en continue feedback. Ook is een hybride en agile werkomgeving belangrijk voor deze groep werknemers. Flexibel, zelfstandig en verantwoord werken in een werkomgeving waardoor je effectief en snel kunt inspelen op veranderingen. Want, eigenaarschap over het werk is precies de wens van de meeste millenials en generatie Z.

Loes Mennen
HR Expert Please

Even doorpraten?

Wil je nog meer concrete tips om (jonge) medewerkers te binden en boeien aan jouw organisatie of wil je samen brainstormen?

Arno van Helvoirt adviseur | Please

Gerelateerde artikelen

Belang van HR | Lars Bombeeck

Het belang van HR in de huidige arbeidsmarkt

Kingslandfestival

1500 werknemers zorgeloos managen: event organisatie 4PM doet het met Please

Please, partner in personeelszaken

Payroll is niet duurder dan zelf verlonen