
Tip 1: Werven en selecteren? Schiet met scherp, niet met hagel
Bij het opbouwen van je team is het belangrijk om zorgvuldig te werven en selecteren. Denk goed na over waar de ideale kandidaat aan moet voldoen, schrijf een passende vacaturetekst, social post of maak een vacaturevideo die de juiste doelgroep direct aanspreekt. Plaats je vacature op platforms waar jouw ideale medewerker actief zoekt naar banen. Denk aan platforms als social media, banensites en de vacaturebank van Please. Vergeet ook niet om in je eigen zaak de vacature onder de aandacht te brengen. Zit je écht verlegen om personeel? Schakel dan een externe recruitmentpartij in, maar ben je wel bewust van een mogelijke wervingsfee.
Tip 2: zorg voor een up-to-date en waterdicht arbeidscontract wat juridisch juist is
Weet je zeker dat jouw contracten voldoen aan de geldende wet- en regelgeving met betrekking tot arbeidsrecht én de cao? Doe je dat niet, dan hangen je tal van financiële risico’s boven het hoofd in de vorm van naheffingen, boetes of claims van medewerkers. Dat wil je voorkomen! Belangrijk is te letten op zaken als de vereisten voor minimumloon en de arbeidstijdenwet. Vermeld ook altijd duidelijk de functiebeschrijving in het contract en specificeer de arbeidsvoorwaarden, zoals het salaris, werktijden, vakantiedagen, overurenregeling, pensioenregeling en andere secundaire arbeidsvoorwaarden. Leg ook de duur van het contract en een eventuele proeftijd vast. Laat ten slotte het contract checken door een juridisch expert en zorg dat de werknemer het contract ondertekent vóór de eerste werkdag.
Tip: Lees hier meer over het opstellen van een goed arbeidscontract.
Tip 3: Onderschat nooit de ambitie van je personeel
Investeren in de groei van je medewerkers is van onschatbare waarde. Door een cultuur te creëren waarin continue ontwikkeling wordt aangemoedigd, bevorder je de groei van je medewerkers binnen de organisatie en versterk je hun loyaliteit en betrokkenheid. Zorg daarom voor een breed aanbod van trainingen en opleidingsmogelijkheden, gericht op zowel technische vaardigheden als soft skills. Denk bijvoorbeeld aan een cursus BHV of Sociale Hygiëne, een barista- of sommelieropleiding, of een specifieke producttraining. Door je medewerkers de kans te geven om zich te ontwikkelen en nieuwe dingen te leren, vergroot je niet alleen hun betrokkenheid en loyaliteit, maar verhoog je ook de kwaliteit van de dienstverlening aan je klanten.
Tip 4: Een baan is meer dan werk
Een sterke, positieve werkcultuur is essentieel voor het succes van zowel een startende als een groeiende onderneming. Het draagt namelijk bij aan het behouden én aantrekken van goed personeel. Zorg voor een omgeving waarin medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen. Organiseer regelmatig teambuildingactiviteiten, zoals een gezamenlijke lunch, een sportevenement of een personeelsuitje. Dit versterkt de onderlinge band en bevordert een positieve werksfeer.
Tip 5: Luister goed en stel vragen
Het is belangrijk om regelmatig feedback te geven en evaluaties uit te voeren met je personeel. Dit stelt medewerkers in staat om te groeien, hun sterke punten te benutten en eventuele aandachtspunten aan te pakken. Creëer een cultuur waarin constructieve feedback gewaardeerd wordt en waarin medewerkers worden aangemoedigd om zelfreflectie toe te passen. Door regelmatig in gesprek te gaan met je team, kun je hun prestaties verbeteren en de algehele tevredenheid verhogen. Dit geldt voor zowel je vaste medewerkers als je tijdelijke krachten.
Tip 6: Wacht niet af
Als ondernemer kom je ongetwijfeld verschillende uitdagingen tegen, zoals personeelsverloop, ziekteverzuim en conflicten op de werkvloer. Het is belangrijk om deze uitdagingen proactief aan te pakken door bijvoorbeeld een effectief verzuimbeleid op te stellen, open communicatie te stimuleren en waar nodig mediation in te schakelen. Effectief omgaan met deze uitdagingen draagt bij aan een gezonde en stabiele werkomgeving.
Tip 7: Schakel een expert in
Hoewel je als ondernemer veel taken zelf kunt doen op het gebied van personeelsbeleid en -zaken, is het vaak een slimme keuze om samen te werken met experts. Bepaalde aspecten vereisen namelijk de kennis en ervaring van een specialist. Een partner zoals Please, die gespecialiseerd is in het ondersteunen van ondernemers, kan je begeleiden door de complexe wereld van personeelszaken. Wij bieden waardevolle adviezen en ondersteunen je op het gebied van HR-kwesties, salarisadministratie, contractbeheer en verzuimbegeleiding. Op deze manier kun jij je volledig focussen op het runnen en laten groeien van je onderneming.
Aan de slag!
Wanneer je bovenstaande 7 aandachtspunten opneemt in jouw personeelsbeleid weet je zeker dat je een krachtige basis hebt voor het vinden én binden van goed personeel voor jouw bedrijf. Succes!
Bron: De RestaurantKrant
Vraag maar raak!
Heb jij een vraag over het vinden en binden van horecapersoneel? Of is er iets anders waar ik je bij kan helpen? Stel dan hier je vraag.

Gerelateerde artikelen


5 tips voor succesvol personeel werven

Een medewerker in de rouw, wat nu?

Please neemt HR-bemiddelaar Expand over

Casestudy: Maak niet dezelfde fouten in je salarisadministratie als deze ondernemers

Wat is schijnzelfstandigheid?

Waarom een accountant alléén niet genoeg is

Waarom ondernemers hun personeelszaken uitbesteden
