Payroll voor de Transport en Logistiek

Waarom payroll voor de transport en logistiek?

Een van de grootste uitdagingen in de transport- en logistieksector is het afstemmen van personele bezetting op de dynamiek in de orderstroom. Hoe groot moet je kernteam zijn, en hoe groot je flexibele schil? En hoe weet je of je aan alle regels voldoet? Payrollen ontzorgt en maakt dat je als ondernemer je oog op de bal kunt houden…

Contact opnemen

Nieuws voor ondernemers

Top 5 risico’s in de transport & logistiek

  • 1

    Complexe cao

    Complexe cao Het correct toepassen van de cao voor het beroepsgoederenvervoer is bijna een baan op zichzelf. Tal van looncomponenten, een woud aan bruto toeslagen voor overwerk, werken in het weekend of ’s nachts, en dan nog aparte regelingen voor bijvoorbeeld meerdaagse ritten. Veel transporteurs hebben er hun handen vol aan. Wie echter kiest voor payroll weet dat de meest actuele regels correct worden toegepast. En je houdt tijd over voor het echte werk..
  • 2

    Te duur pensioen

    Te duur pensioen, vergeten afdrachten Een pensioenregeling via de cao Beroepsgoederenvervoer is relatief kostbaar. Please biedt transporteurs een gunstiger alternatief dat voor de werknemers beter uitpakt. En omdat we ons eigen opleidingsfonds hebben, vervalt voor onze klanten de verplichte afdracht aan het SOOB opleidingsfonds. Die wordt trouwens nogal eens ‘vergeten’ met een flinke naheffing als gevolg!
  • 3

    Inzet zzp’ers

    Inzet zzp’ers Het inzetten van zzp’ers kan een prima oplossing zijn voor een tijdelijk capaciteitsissue. Maar goedgekeurde Modelovereenkomst of niet: je loopt als zakelijk dienstverlener altijd het risico dat de Belastingdienst een langere samenwerking aanmerkt als een verkapt dienstverband – met een forse naheffing als resultaat. Steeds meer ondernemers kiezen daarom liever voor een payrollconstructie. Iedereen tevreden.
  • 4

    Personeelsdossier

    Geen of incompleet personeelsdossier Zonder goed en compleet personeelsdossier is het nagenoeg onmogelijk een dienstverband tussentijds te beëindigen. Veel ondernemers zijn zich daar niet of nauwelijks van bewust: ondertekende gespreksverslagen ontbreken, het dossier voldoet niet aan de Wwz-regels, is incompleet of verouderd of bevat medische gegevens van de werknemer (niet toegestaan). Wie kiest voor payroll vermijdt al deze risico’s.
  • 5

    Ziekteverzuim

    Ziekteverzuim Het gebeurt gelukkig niet vaak. Maar áls het gebeurt, zijn de gevolgen groot: een langdurig zieke medewerker. Als ondernemer betaal je maar liefst twee jaar het volledige salaris door, los van de kosten die je moet maken voor vervanging. Daarnaast gaat er een hoop tijd en energie zitten in het re-integratietraject. Payrollen neemt het risico op ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid volledig weg. Dat onderneemt een stuk prettiger.

Top 5 risico’s in de transport & logistiek sector

  • Complexe cao

    Het correct toepassen van de cao voor het beroepsgoederenvervoer is bijna een baan op zichzelf. Tal van looncomponenten, een woud aan bruto toeslagen voor overwerk, werken in het weekend of ’s nachts, en dan nog aparte regelingen voor bijvoorbeeld meerdaagse ritten. Veel transporteurs hebben er hun handen vol aan. Wie echter kiest voor payroll weet dat de meest actuele regels correct worden toegepast. En houdt tijd over voor het echte werk…
  • Te duur pensioen, vergeten afdrachten

    Een pensioenregeling via de cao Beroepsgoederenvervoer is relatief kostbaar. Please biedt transporteurs een gunstiger alternatief dat voor de werknemers beter uitpakt. En omdat we ons eigen opleidingsfonds hebben, vervalt voor onze klanten de verplichte afdracht aan het SOOB opleidingsfonds. Die wordt trouwens nogal eens ‘vergeten’ met een flinke naheffing als gevolg!
  • Inzet zzp’ers

    Het inzetten van zzp’ers kan een prima oplossing zijn voor een tijdelijk capaciteitsissue. Maar goedgekeurde Modelovereenkomst of niet: je loopt als zakelijk dienstverlener altijd het risico dat de Belastingdienst een langere samenwerking aanmerkt als een verkapt dienstverband – met een forse naheffing als resultaat. Steeds meer ondernemers kiezen daarom liever voor een payrollconstructie. Iedereen tevreden.
  • Geen of incompleet personeelsdossier

    Zonder goed en compleet personeelsdossier is het nagenoeg onmogelijk een dienstverband tussentijds te beëindigen. Veel ondernemers zijn zich daar niet of nauwelijks van bewust: ondertekende gespreksverslagen ontbreken, het dossier voldoet niet aan de Wwz-regels, is incompleet of verouderd of bevat medische gegevens van de werknemer (niet toegestaan). Wie kiest voor payroll vermijdt al deze risico’s.
  • Ziekteverzuim

    Het gebeurt gelukkig niet vaak. Maar áls het gebeurt, zijn de gevolgen groot: een langdurig zieke medewerker. Als ondernemer betaal je maar liefst twee jaar het volledige salaris door, los van de kosten die je moet maken voor vervanging. Daarnaast gaat er een hoop tijd en energie zitten in het re-integratietraject. Payrollen neemt het risico op ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid volledig weg. Dat onderneemt een stuk prettiger.

Waarom payrolling de in transport & logistiek?

Flexibiliteit

Je zit goed in de orders. En je kunt wel wat extra capabele handen gebruiken. Alleen: hoe zal het volgend jaar zijn rond deze tijd? Wat als er dan minder werk is? Dan zit je mogelijk met dure werkeloze krachten opgescheept… Payrollen biedt de mogelijkheid nu te groeien zonder zorgen over personeelsrisico’s straks.

Gemak

Maar weinig cao-regelingen zijn zo complex als die in het beroepsgoederenvervoer. Tal van looncomponenten, bruto toeslagen voor overwerk, werken in het weekend of ’s nachts, en diverse regelingen voor bijvoorbeeld meerdaagse ritten (rijtijdenwet). Wie kiest voor payroll weet dat de meest actuele regels correct worden toegepast.

Risico

Er bestaat nogal wat onduidelijkheid over het wel of niet mogen werken als zzp’er in het beroepsgoederenvervoer. Eén ding is zeker: de mogelijkheden om als zzp-chauffeur te functioneren in de transportsector zijn zeer beperkt. Geen wonder dat steeds meer transporteurs voor zekerheid en dus voor payroll kiezen!

Vragen?

Malaika van den Eijnden - Transport & logistiek specialist
Malaika van den Eijnde
Transport & logistiek specialist

info@please.nl
0492 388 888
Neem contact op met onze branchespecialist Malaika van den Eijnde. Zij komt wekelijks over de vloer bij bedrijven in de transport- en logistiekbranche en weet als geen ander de (cao-)theorie toe te passen in de praktijk. Van verhuisbedrijf tot koeriersbedrijf en van warehouse specialist tot transporteur: Malaika komt met een passende oplossing.
Vraag offerte aanBinnen één werkdag reactie

Wat onze klanten over ons zeggen

Vrachttaxi
Ons bedrijf heeft al jaren goede ervaring met Please Payroll. Altijd deskundig en uitermate behulpzaam. Ze geven altijd snel en helder antwoord, hebben een vriendelijke en persoonlijke benadering, helemaal top.
F.Verwijmeren
Prettige no - nonsens communicatie , kennis van zaken en snelle reactie op vraag stukken.
Bekijk hier alle klantbeoordelingen