Wist je dat ongeveer de helft van de Nederlanders last heeft van een after summer dip? Het heeft zelfs een naam: het PVS. Het Post Vakantie Syndroom. We gaan er voor het gemak even vanuit dat de medewerker tijdens zijn welverdiende vakantie niet is lastiggevallen met allerlei vragen. Nee, hij is echt even afgeschakeld en heeft weer even nodig om zijn draai te vinden. Gelukkig duurt deze periode van wennen ‘maar’ 3 tot 5 weken….

Het heeft dus even tijd nodig. En dan heeft het ook geen enkele zin om je medewerker direct na zijn vakantie meteen een groot project toe te wijzen, ook al zou je misschien verwachten dat hij weer met frisse moed aan zijn werkweek begint. Maar hoe zorg je er als manager voor dat de after summer dip van je medewerkers zo kort mogelijk duurt?

Laat de touwtjes vieren

In een artikel op Nu.nl zegt Toon Taris, hoogleraar arbeids- en organisatiepsycholoog, dat mensen na hun vakantie slechts drie à vier dagen een verlaagd stress niveau ervaren. Geef de medewerker daarom de ruimte om rustig op te starten. Drop niet meteen een bom met taken, want dat zal juist averechts werken. Laat bewust even de touwtjes vieren en je zult zien dat de medewerker vanzelf weer op stoom komt.

Nagenieten

Natuurlijk, er moet gewerkt worden. Maar een werknemer die zich goed voelt, presteert beter. Geef daarom ook de ruimte om vakantie-ervaringen te delen. Dat kan door ernaar te vragen maar ook door bijvoorbeeld het bekijken van vakantiefoto’s of video’s. Zo toon je interesse en behoud je medewerker het geluksgevoel wat langer.

We hebben je gemist!

Waardering, waardering, waardering. Geef je medewerker het gevoel dat je hem of haar echt gemist hebt. “Het werk heeft een tijdje stilgelegen, dus we zijn blij dat jij er weer bent!” Of beter nog:“We hebben een aantal zaken opgepakt tijdens jouw vakantie, maar hiervoor had ik echt jouw input nodig”. En waarschijnlijk is het niet eens verzonnen…

Goed vooruitzicht

Iets om naar uit te kijken, versterkt je geluksgevoel. Het zou dus goed zijn om meteen een nieuwe vakantie of lang weekend te plannen. Dat kun je best stimuleren als werkgever. Dan heeft de medewerker weer een punt op de horizon om naar toe te werken. We adviseren niet direct om medewerkers zelf hun aantal vakantiedagen te laten bepalen – iets waar al meerdere bedrijven goede ervaringen mee hebben – maar doe er vooral niet te krampachtig over.

Eigenlijk is het dus vrij eenvoudig. Elk mens heeft recht op vakantie en op het goede gevoel dat erbij hoort. Door hiervoor ruimte te creëren en door er zelf belangstelling voor te tonen, is iedereen blij. Win-win. Het zit ‘m in de kleine dingen. Dingen die jou als werkgever of manager niets kosten, alleen een beetje tijd en aandacht. Maar die win je dus ruimschoots terug als je de after summer dip weet te verkorten van 5 naar 3 weken.

Succes en op naar de winter blues! 😉

04 september 2018 Door Anne Berkers
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

7 tips voor een sterke klantrelatie

21 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

14 mei 2019

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. ...

Lees verder

1,2,3… checklist aannemen van vakantiekrachten

10 mei 2019

Ben jij van plan om deze zomer eindexamenkandidaten aan te nemen óf extra in te plannen? Pak dan deze ...

Lees verder

Ramadan op de werkvloer

08 mei 2019

Deze week is de Ramadan begonnen voor een half miljoen Nederlanders. Grote kans dat één of meerdere van jouw...

Lees verder

Het klantverhaal van… Dé Spellenwinkel

03 mei 2019

Please deelt op regelmatige basis ondernemersverhalen van zijn opdrachtgevers. Deze keer in klantverhalen: D...

Lees verder