Hoe zorg je er als ondernemer voor dat je ook morgen nog in business bent?

Marije Hovestad Ondernemen is vooruitzien, daar is iedereen het wel over eens. Het is goed om zo nu en dan te bedenken waar je over een paar jaar wil staan met je onderneming, zegt Marije Hovestad, Projectleider Vernieuwing bij de Kamer van Koophandel. Hoe zorg je ervoor dat je ondanks de razendsnelle technologische ontwikkelingen en snel veranderende consumentenvoorkeuren ook morgen nog in business bent?
Halfords. Mexx. Free Record Shop. De Slegte. V&D. Blokker. De Schoenenreus. Stuk voor stuk gevestigde ondernemingen die omvielen of in grote moeilijkheden verkeren omdat ze onvoldoende hebben ingespeeld op de trends in de markt. Ook in het mkb moet vrijwel wekelijks een bedrijf zijn deuren sluiten omdat het rechts dan wel links is ingehaald door concurrenten. Concurrenten die simpelweg beter door hadden wat de klant vandaag de dag wil en belangrijk vindt, beter weten hoe je nieuwe technologie kunt inzetten om efficiënter te werken. Of die nieuwe netwerken wisten te ontsluiten, binnen of juist buiten de eigen keten.

“Het aantal mogelijkheden om te innoveren is legio”, zegt Marije Hovestad. “Maar het begint ermee dat je je als ondernemer niet laat regeren door de waan van de dag, en denkt dat het wel snor zit als je goed werk levert binnen de afgesproken termijn. Natuurlijk is dat belangrijk, maar het is net zo belangrijk om na te denken over wat je klanten morgen van je gaan vragen – en wat dat voor jouw business van vandaag betekent.”

Survival of the fittest
Veel ondernemers denken bij het woord ‘innoveren’ vooral aan het ontwikkelen van hightech applicaties of grensverleggende nieuwe technieken. Leuk voor hippe startups op dat afgelegen bedrijventerreintje, maar niet iets waar een ‘gewoon’ bedrijf zijn handen aan moet gaan branden. Volgens Hovestad is dat beeld verkeerd en gaat innovatie veel meer om ‘adaptie’, ofwel: pas je je op tijd aan aan veranderende marktomstandigheden? Ze zegt: “Het is vergelijkbaar met wat in de biologie wel survival of the fittest heet: soorten die zich het best aan de veranderende omgeving aanpassen, overleven.”

Hovestad wijst erop dat tal van ontwikkelingen steeds sneller gaan, en ondernemers ook in hoger tempo moeten meebewegen. “Wat vroeger in tien jaar tijd gebeurde, gebeurt nu in drie jaar. En veel ontwikkelingen zijn bovendien ‘disruptief’ van aard, dat wil zeggen dat ze de potentie hebben om onze leefwereld in korte tijd ingrijpend te veranderen. Denk bijvoorbeeld aan het fenomeen ‘connectivity’, waarbij alles met alles online verbonden wordt. Dat zal leiden tot het ‘internet of things’ en tot een smart industry waarin dit soort producten en diensten worden ontwikkeld. Maar denk ook aan big data, de ontwikkeling dat slimme algoritmen nieuwe patronen kunnen herkennen in de enorme hoeveelheden data die ontstaan door koppeling van steeds meer databestanden. En niet te vergeten 3d-printing, een techniek met de potentie om ons hele huidige concept van maakindustrie en logistiek te veranderen. Stuk voor stuk ontwikkelingen die onze wereld sterk gaan veranderen.”

Op tijd voorsorteren
Op de vraag of dit soort zaken niet nog erg ver van het bed zijn van de hedendaagse kleinere ondernemer zegt Hovestad: “Nee, dit soort dingen liggen allang ónder het bed van de hedendaagse ondernemer. Hier in Amsterdam wordt op dit moment het eerste gebouw van Nederland door middel van 3d-printing gerealiseerd. Nu nog een pilot, maar over tien jaar? Ik vind dat als je actief bent in de bouw, je je over dit soort ontwikkelingen goed moet laten voorlichten. Het gaat sneller dan je denkt en je moet als ondernemer op tijd voorsorteren.”