‘Google wordt steeds menselijker’

Job Verhangen en Thijs Don van E-Purple Een aantrekkelijke winkel is voor veel ondernemers een vanzelfsprekendheid. Ervoor zorgen dat je website of webwinkel minstens even aantrekkelijk is, is vaak veel minder vanzelfsprekend. Terwijl juist in het online domein de ontwikkelingen razendsnel gaan en een omnichannel-aanpak steeds belangrijker wordt voor commercieel succes, zeggen Thijs Don en Jop Verhagen van Epurple, specialist in online marketing. Hoe creëer je drukte op je website of in je webwinkel?
Jop Verhagen woont in Helmond en trakteert zijn Nieuwegeinse collega’s geregeld op een regionale lekkernij bij de koffie: Mierlose flan. “Er is maar één bakker in Mierlo die dat echt goed kan maken en die er ook prijzen mee heeft gewonnen”, zegt Verhagen. “Maar wie op ‘Mierlose flan’ googelt, komt niet bij hém, maar bij zijn concurrent uit. Dat is natuurlijk wel een beetje een gemiste kans.” Verhagen wil maar zeggen: zelfs als je online niets verkoopt, dan nog is het belangrijk om je virtuele visitekaartje op orde te hebben. En dat is iets waarmee Epurple jaarlijks tal van ondernemers meehelpt, zegt zijn collega Thijs Don. “Een jaar of vijf geleden zag je nog heel veel websites die door het handige neefje van de ondernemer in elkaar waren gedraaid. Dat is nu wel een heel stuk verbeterd: sterker, het kwaliteitsniveau van de gemiddelde webwinkel ligt in ons land hoger dan in de ons omringende landen. Het probleem is alleen dat de ontwikkelingen zó snel gaan dat veel ondernemers het niet bij kunnen houden. En dat is waar wij om de hoek komen kijken.” Epurple richt zich op een breed pakket online marketingdiensten, met als speerpunten zoekmachine-optimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA). “Maar we doen ook alles daaromheen, zoals het technisch optimaliseren van websites, het inrichten van socialmedia-kanalen en het optimaliseren van conversie. Eigenlijk alles wat nodig is om een rendabele website te realiseren”, aldus Don.

Overbodige tekst
Een rendabele website: dát is wat telt, vult Verhagen aan. “Wij zien een investering in online marketing per definitie als iets wat geld moet opleveren, en niet iets wat alleen maar geld moet kosten. Daarom adviseren wij ondernemers dan ook niet té ver te gaan. Als een kleine witgoedzaak in de Google-ranking per se nog boven de grote online aanbieder Coolblue wil komen te staan, dan kan dat bij wijze van spreken. Maar dan waarschuwen we wél dat de kosten die daarmee gepaard gaan nooit kunnen worden terugverdiend.” Don en Verhagen vinden dan ook dat een ondernemer realistische doelen moet stellen en goed moet weten wat hij of zij precies wil bereiken met een website of webwinkel. “We kijken altijd samen met de ondernemer naar wat nodig en zinvol is”, zegt Don. “De marketingmix die we inzetten voor een kleine hypotheekshop die lokaal zakendoet zal bijvoorbeeld totaal anders zijn dan die voor een grote hypotheekaanbieder die landelijk opereert.” Volgens Verhagen zijn nogal wat mkb-ondernemers weliswaar druk met hun website, maar doen ze niet altijd de juiste dingen. “We zien nu ondernemers die heel veel energie stoppen in het schrijven van teksten omdat ze ergens gelezen hebben dat ‘content king is’. In die teksten verwerken ze dan allerlei zoektermen waarop ze graag gevonden willen worden. Terwijl wij zeggen: je moet niet schrijven voor de zoekmachine, je moet schrijven voor je klanten. Beter drie voor de klant relevante regels dan hele stukken overbodige tekst.”

Harder dan hard
Commercieel succes hangt steeds meer af van een omnichannel-aanpak, ofwel een mix van aantrekkelijke fysieke winkels, effectieve online ondersteuning, een goede contentstrategie en slim gebruik van social media, weten Don en Verhagen. “Wat er kan gebeuren als je dat spel niet goed speelt, zie je bijvoorbeeld bij Free Record Shop. Een partij die de nieuwe wereld niet op tijd zag aankomen en de boot totaal heeft gemist”, zegt Don.

Het spel wél goed spelen wordt trouwens steeds ingewikkelder, geven beide specialisten toe. “Konden we drie jaar geleden nog een aantal werkzaamheden bij één expert neerleggen, nu moeten we per project eigenlijk al meerdere experts inschakelen, omdat één persoon onmogelijk alles kan bijhouden”, zegt Verhagen. “Daarbij wordt Google steeds menselijker: als je bijvoorbeeld in de top-5 zoekresultaten staat, maar de meeste mensen je website relatief snel weer verlaten en terugklikken naar de zoekresultaten, dan gaat dat op zeker moment ten koste van je ranking. Google lijkt steeds meer te kijken naar de manier waarop jouw website functioneert en welke user experience je biedt. Dat betekent dat je heel goed moet kijken naar het verwachtingspatroon van nieuwe bezoekers, maar ook van returning customers.” Het is duidelijk: een slimme ondernemer geeft zijn website en/of online webshop dezelfde aandacht als zijn fysieke winkel. Don: “De online ontwikkelingen gaan harder dan hard. De houdbaarheidstermijn van een gemiddelde website is maximaal drie jaar: dan is het echt tijd om zaken te gaan actualiseren. Ik hoor soms ondernemers zeggen: ‘Ik stop er geen geld meer in, want er komt toch niets uit.’ Ik zou zeggen: juist dán is het slim om méér in online te investeren. Maar dan wel op de goede manier, natuurlijk!”



5 tips voor meer klanten op de website of in de webwinkel


1. Breng eerst goed in kaart wat je online propositie is. Wat wil je bereiken met je website en wie zijn je klanten? Focus is key! Is het een online visitekaartje, toon dan bijvoorbeeld geen producten maar duidelijke contactgegevens, openingstijden, enzovoorts. Zet dus geen onnodige zaken op je website die jouw doelstelling niet ondersteunen: less is more.

2. Kijk goed naar wat de concurrentie online doet en stel aan de hand daarvan je doelstelling en strategie zo nodig bij. Kijk daarbij ook verder dan vandaag of morgen: waar wil je over drie jaar staan?

3. Zorg dat de technische basis van je website klopt. Een fancy lay-out is leuk, maar een website of webwinkel moet in de eerste plaats technisch 100% in orde zijn én de juiste content bevatten.

4. Een goede online vindbaarheid is steeds belangrijker, dus online aanwezig zijn daar waar jouw klanten zoeken. Vraag vrienden en bekenden om jouw website online op te zoeken. Ben je snel vindbaar? En is je aanbod op je website snel en eenvoudig vindbaar?

5. Wees realistisch en bekijk of je nog steeds alles zelf kunt doen. Bedenk bijvoorbeeld dat mensen steeds vaker je website bezoeken op een smartphone of tablet. Werkt dat goed? Zo niet, schakel dan professionele ondersteuning in.

Epurple is een ambitieus online-marketingbureau gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie, online adverteren, conversieoptimalisatie, Web-Analytics & socialmedia-marketing. Epurple is in 2010 opgericht en werkt sindsdien voor en met Please Payroll. Inmiddels werkt Epurple voor verschillende bedrijven in verschillende branches en proberen zij elke dag weer het maximale uit elke website te halen. www.epurple.nl