Waarom zittend werk slecht is, maar staand werken ook niet de oplossing is.

Man met nekklachten

“Al sport je nog zoveel, urenlang zitten blijft schadelijk”

Hoeveel uur zit u per dag? En uw werknemers? Veel werkgevers zijn op de hoogte van de arbonormen voor een goede werkplek. De meeste bureaus en bureaustoelen zijn keurig afgesteld zodat de knieën, heupen en ellebogen in de juiste hoek staan. Maar desondanks blijft urenlang aaneengesloten zitten funest voor de gezondheid. Het vergroot namelijk de kans op overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Daarom zweren sommigen bij staand werken. Maar ook dat blijkt belastend voor gewrichten en verhoogt de kans op spataderen. De oplossing….?
Gewoontes
Volgens Erwin Speklé, ergonoom van de Arbo Unie, is onze samenleving steeds meer gericht op ‘zitten’. Waar vroeger slechts 20% zittend werk verrichtte, heeft nu 80-90% een zittend beroep. We zijn niet meer gewend om te staan. Velen van ons gaan met de auto of het Openbaar Vervoer naar het werk. Vervolgens zitten we 8 uur achter een bureau, om daarna thuis op de bank te ploffen. Al met al brengen we al gauw 11 tot 12 uur per dag zittend door. Dat terwijl alles boven de 6 uur – verdeeld over de hele dag – schadelijk is voor de gezondheid.

Sporten of een blokje om
Dick Thijssen is hoogleraar en fysioloog in Liverpool en aan het Radboudumc in Nijmegen. Hij stelt dat een fanatieke sporter, dezelfde of zelfs slechtere resultaten boekt dan iemand die niet sport maar wél regelmatig een rondje loopt tijdens het werk. Hoe kan dat? Uit recent onderzoek blijkt dat wanneer u langer dan 3 uur zit, de bloedvaten minder goed werken. Dit zorgt ervoor dat de suikers in het bloed minder goed reguleren en er minder bloed naar de hersenen gaat. Fanatiek sporten na een dag lang zitten maakt daarin geen verschil, het leed is dan al geleden.

De oplossing?
Hoewel staand werken veel voordelen met zich meebrengt, is ook deze houding na lange tijd belastend voor spieren en gewrichten en vermindert het de doorbloeding. De enige manier om de bloedsomloop te bevorderen is: afwisseling! Juist de variatie tussen zitten, staan en lopen is goed voor de gezondheid. Idealiter staat u 15 minuten na iedere 45 minuten zitten. Maar hoe doet u dat?

Tips
1. Vergader staand. Zo zorgt u niet alleen voor een goede doorbloeding, maar doorgaans zijn staande vergaderingen ook een stuk efficiënter.
2. Loop regelmatig naar de printer of het koffiezetapparaat. Waar u voorheen uit collegialiteit voor anderen ook een kopje of kopietje meenam, laat u hen nu – uit dezelfde collegialiteit – zelf een stukje lopen.
3. Investeer in zit/sta-bureaus. Het liefste elektrisch verstelbaar zodat u en uw medewerkers snel kunnen wisselen tussen zittend of staand werken gedurende de dag. Op deze manier is het 15 minuten staan versus 45 minuten zitten veel eenvoudiger.
4. Maak een korte wandeling tijdens de lunch. Smeer snel wat brood en eet dit op tijdens een rondje in de buitenlucht. Dit werkt niet alleen stress verlagend, maar is ook erg goed voor de doorbloeding.
5. Pak niet direct de telefoon om een collega te bereiken, maar loop even langs voor een korte vraag.
6. Een langer telefoongesprek? Pak hem over op uw mobiele telefoon en ga ijsberen. Alle kleine beetjes helpen.

Verder lezen?
Bekijk ook eens het interview met Marjon Bachra van JOGG "Het zijn juist de kleine dingen waar de kracht in zit” over gezondewerkvloer.nl.

Bron: De Volkskrant