Een droomklant binnenhalen doe je zo

Droomklant binnenhalen tips zakelijke dienstverlening Please Bijna elke ondernemer heeft wel een klant waar hij van droomt. Een klant die je dolgraag aan je portfolio wil toevoegen omdat het bedrijf grote landelijke bekendheid geniet, of omdat het bedrijf bijvoorbeeld een hele goede reputatie heeft. Vijf tips die je helpen om met je droomklant in contact te komen:
1. Gebruik je netwerk
Onderschat je eigen netwerk niet! Je schijnt iedereen binnen zes handdrukken te kunnen bereiken, zelfs Barack Obama of topondernemer Richard Branson. Dus een telefoonnummer van de directeur van een potentiële klant moet ook snel te achterhalen zijn via je eigen netwerk. Vraag daarom gerust eens iemand om je in contact te brengen met jouw droomklant. Je zult zien dat diegene dat ook nog heel leuk vindt om te doen!

2. Een goed verhaal
Zorg dat bij het eerste contact je verhaal al goed op orde is. Ook wanneer je de secretaresse van de directeur aan de telefoon hebt, want je relatie met je droomklant begint hier al. Vertel heel duidelijk je verhaal en wat je van de directeur verwacht. Als het eerste contact met de secretaresse goed is, ben je al een stap dichterbij en is de kans groot dat zij jouw voorstel met de directeur bespreekt of zelfs een afspraak inplant.

3. Zichtbaar zijn
Het helpt natuurlijk als je (bedrijfs)naam al bekend is of dat je kunt laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied. Het is niet voor iedereen weggelegd om kostbare campagnes te voeren of grote advertenties te plaatsen. Adverteren via social media is een stuk betaalbaarder en kun je ook heel gericht doen. Zorg hierbij dat je in de ‘targetgroep’ zit van jouw droomklant. Sowieso is het heel nuttig om je expertise te delen via social media. Zo kun je laten zien dat je actief bent binnen je vakgebied en kennis van zaken hebt. Tips over hoe je je op social media kunt profileren, vind je ook op de website van Please.

4. (Netwerk)evenementen bezoeken
Een bijeenkomst bezoeken kan een hele natuurlijke manier zijn om met een droomklant in contact te komen. Elke ondernemer vindt het interessant om andere ondernemers te ontmoeten. En dan maakt het niet uit of je nu een grote of kleine ondernemer bent, al jaren bezig bent of net begint. Onderschat jezelf niet, jij kunt anderen ook iets leren. Dus laat vooral zien wat voor toegevoegde waarde jij kunt leveren!

5. Wees kritisch
Een klantnaam kan nog zo mooi staan op je CV, wees wel kritisch wie je als klant kiest. Passen jullie wel echt goed bij elkaar? Hebben jullie dezelfde ambities? Kun je waarmaken wat je belooft? Durf dus ook nee te verkopen als je denkt dat jouw dienst niet werkt voor het bedrijf.

Bron: sprout.nl.

Vergeet ook niet aan je online vindbaarheid te denken. Met een goede website kan iedere ondernemer zichzelf in de etalage zetten, maar wel belangrijk is dat deze site goed vindbaar is op Google. Onze 6 SEO tips helpen je daarmee op weg!