Mkb bedrijven zijn slecht op de hoogte van de wet- en regelgeving op het terrein van werkgeversrisico’s, rechten van medewerkers, ziekte en verzuim. En lopen daarmee onnodig veel financiële risico’s. Dat blijkt uit resultaten van de Mkb Barometer personeelszaken die uitgevoerd is door Markteffect in opdracht van Please.


Please legde 400 Mkb-ondernemers meerkeuzevragen voor over situaties die dagelijks op de werkvloer voorkomen. In veel gevallen konden de ondernemers het goede antwoord niet spontaan geven. Volgens Please kan deze kennislacune grote financiële consequenties hebben voor zowel de werkgever als de werknemer.

Personeelsgerelateerde onderwerpen

In de Mkb Barometer personeelszaken onderzoekt Please verschillende personeelsgerelateerde onderwerpen. De resultaten ervan zullen in drie verschillende delen naar buiten worden gebracht. Voor de eerste editie werden werkgeversrisico’s onderzocht. Want blijkt: veel zelfstandig ondernemers nemen zonder het zelf te weten grote financiële risico’s.

Aansprakelijkheid

Zo denkt ruim 60% van de ondervraagden in de barometer niet verantwoordelijk te zijn voor een medewerker die gewond raakt tijdens een dagje ‘meelopen’, zolang het arbeidscontract nog niet getekend is. Slechts een minderheid blijkt op de hoogte van de reële situatie: de werkgever is aansprakelijk en moet de werknemer twee jaar lang doorbetalen. Ook denkt driekwart van de ondervraagde ondernemers geen verplichtingen meer te hebben tegenover oproepkrachten waarvoor geen werk meer is.

Minimumloon

In het geval dat een oud-medewerker na vier jaar aangeeft dat hij destijds onder het minimumloon betaald is geweest, dan moet hij na al die tijd alsnog het verschil uitbetaald krijgen. 20% van de mkb’ers is van mening dat hij hier niks mee hoeft te doen aangezien het inmiddels verjaard is. Wanneer het voorkomt dat een medewerker geen vakantiegeld heeft ontvangen en dit ook niet op de salarisstrook te zien is, dan dient dit alsnog uitbetaald te worden door de werkgever. Het merendeel van de mkb bedrijven is in de veronderstelling dat er niet betaald hoeft te worden.

Te weinig aandacht voor personeelszaken

Volgens Please-directeur Hans van de Ven bevestigt de PZ barometer het beeld dat binnen zijn organisatie leeft. “Wij concluderen dat veel ondernemers vooral goed zijn in de werkzaamheden die gerelateerd zijn aan hun eigen branche en vak. De lastige bijkomstigheden zoals het goed regelen van je personeelszaken krijgen weinig tot geen aandacht. Deels is dat een kwestie van tijdgebrek, deels een kwestie van motivatie. De wet- en regelgeving op dit terrein verandert regelmatig en niet iedere ondernemer kan het opbrengen dat allemaal op de voet te volgen.”

Over de Mkb PZ Barometer

De Mkb PZ Barometer is uitgevoerd door Markteffect in opdracht van Please onder 400 mkb bedrijven in de branches bouw, detailhandel, zorg, groothandel, Horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek. Het merendeel van de respondenten in het onderzoek heeft tussen de 1 en 10 medewerkers. Bedrijven uit alle provincies zijn vertegenwoordigd.  De Mkb Barometer laat overigens zien dat de kennislacune het minst groot is bij die ondernemers die wekelijks een of meerdere uren besteden aan personeelszaken. Dit is echter een minderheid van de respondenten.

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Please biedt nu ook persoonlijkheids- en capaciteitentesten

12 februari 2020

Vanaf februari 2020 is Please in de gelegenheid om, in opdracht van de klant, persoonlijkheids- en ...

Lees verder

Blog: Nieuwjaarsgroet van Please directeur Nihat Kahveci

07 januari 2020

In de nieuwjaarsgroet blikt Please directeur Nihat Kahveci terug op een bewogen jaar, 2019. En kijkt hij ...

Lees verder

Please breidt uit met recruitmentafdeling

14 oktober 2019

Sinds kort loopt er een aantal extra collega’s rond op het kantoor van Please. Jad Berad, Pieter van Gestel ...

Lees verder

Please verlengt partnership met Helmond Sport

09 augustus 2019

Sinds 2016 is Please shirtsponsor van Helmond Sport. Ook voor seizoen 2019 – 2020 verbinden wij ons aan ...

Lees verder

Co-partner én ambassadeur van MKB Rotterdam Rijnmond

09 juli 2018

Onze collega Arno van Helvoirt, adviseur bij Please, maakt al geruime tijd deel uit van het netwerk van MKB ...

Lees verder