Het griepseizoen komt er weer aan. Nu de ‘R’ in de maand is, de dagen korter worden en de blaadjes vallen ligt kort verzuim door de griep op de loer. Maar wist je dat kort verzuim zorgt voor slechts 18% van de verzuimkosten voor werkgevers in Nederland. Zorg daarom dat je niet alleen waakzaam bent op griepsymptomen bij je werknemers, maar ook op andere signalen die kunnen duiden op bijvoorbeeld psychisch verzuim.

Jaarrond verzuim zit in een klein hoekje

Ziekteverzuim op de werkvloer is van alle seizoenen. Natuurlijk is er een piek merkbaar tijdens het griepseizoen (4,8%), maar kortdurend verzuim zorgt voor nog geen 20% van de totale verzuimkosten. Andersoortig verzuim, zoals verzuim als gevolg van een arbeidsongeval, langdurig verzuim of psychisch verzuim als gevolg van bijvoorbeeld stress, een verstoorde werk-privébalans, depressiviteit, burn-out, et cetera, zorgt voor het grootste deel van alle verzuimkosten waarmee ook jij als werkgever (jaarrond) te maken krijgt.

Mijn werknemers verzuimen niet

En voor de werkgever die denkt: ‘Dat overkomt mij toch niet’. Weet dat 1 op de 5 werknemers burn-outklachten ervaart. En ben je er niet op tijd bij, en je werknemer valt uit met een burn-out, dan krijg je zomaar te maken met een ingewikkeld, tijdrovend en bovendien kostbaar verzuimtraject. Uit onderzoek blijkt namelijk dat de gemiddelde verzuimduur bij een burn-out maar liefst 8 maanden is én dat een zieke werknemer al snel tussen de €250 en €400 per dag kost.

Ook goed voorbereid een verzuimtraject in?

In het e-book ‘Een zieke werknemer? Dit moet je doen!’ geven we niet alleen een superhandig stappenplan bij ziekte van je werknemer, maar passen we het stappenplan middels 4 specifieke verzuimcases toe in de praktijk. Zo weet je precies wat je kunt én moet doen als je werknemer zich ziek meldt wegens:

  • kort verzuim;
  • psychisch verzuim;
  • langdurig verzuim;
  • een arbeidsongeval.

Vraag hier het superhandige e-book eenvoudig en kosteloos aan

Marloes Goossens Marketing en communicatie
Marloes Goossens

Meer gerelateerde artikelen

Het klantverhaal van de Hertog Jan Proeverij

13 januari 2020

Het klantverhaal van eetcafé de Hertog Jan Proeverij. Wij vroegen Bram en Judith naar het runnen van de ...

Lees verder

Blog: Nieuwjaarsgroet van Please directeur Nihat Kahveci

07 januari 2020

In de nieuwjaarsgroet blikt Please directeur Nihat Kahveci terug op een bewogen jaar, 2019. En kijkt hij ...

Lees verder

Please heeft web security hoog in het vaandel

03 januari 2020

Please heeft web security hoog in het vaandel. In 2005 ontwikkelde Please een eigen app voor urenregistratie. ...

Lees verder

Blog: juriste over de compensatie voor transitievergoeding

02 januari 2020

In 2020 verandert er voor werkgevers nog meer behalve de WAB: de nieuwe compensatieregeling voor de ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Fellowfield

19 december 2019

In dit klantverhaal spraken wij Tim over Fellowfield: een recruitment- en bemiddelingsbureau op het gebied van...

Lees verder

Het klantverhaal van… Matbar

11 december 2019

In dit klantverhaal spreken we Alida van Noors eetcafé Matbar in Zwolle over de onderneming van haar en haar ...

Lees verder