Krista de Wolff is werkgelukdeskundige. Zij adviseert mensen en bedrijven die aan de slag willen met het thema ‘werkgeluk’. Want wie gelukkig aan het werk is, presteert niet alleen beter, maar ervaart ook minder stress en raakt niet in een burn-out. “En hoewel iedere werknemer verantwoordelijk is voor zijn of haar werkgeluk, kan de werkgever daar wél aan bijdragen.”

Wat is jouw definitie van ‘werkgeluk’?

“Wat het precies is, is voor iedereen anders. Maar in mijn definitie ervaar je werkgeluk als je plezier hebt in je werk, er voldoening uit haalt en als het even kan je werk ook zinvol vindt. Dat laatste houdt in dat je wéét waaraan je aan bijdraagt, en dat dit iets groters is dan jezelf. Dat staat overigens allemaal los van het feit dat heel veel mensen óók werken omdat ze nu eenmaal geld moeten verdienen. Dat laatste is een realiteit, maar als dat het enige is komen mensen niet tot hun recht en dat is zonde.”

Waarom is het zo belangrijk dat medewerkers ‘werkgelukkig’ zijn?

“Wie gelukkig aan het werk is presteert beter, heeft minder last van stress en raakt niet in een burn-out. Je hebt als bedrijf gewoon veel meer aan gelukkige werknemers: je krijgt meer goede ideeën terug, je klanten worden beter geholpen en gelukkige medewerkers worden een enthousiaste ambassadeur van je bedrijf. Dus het is dus echt een win-win. Vandaar dat steeds meer bedrijven ermee aan de slag willen.”

Is het de verantwoordelijkheid van de werkgever dat zijn of haar medewerkers werkgeluk ervaren?

“Nee. Mijn overtuiging is dat werknemers zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen werkgeluk. Als je echt ergens je draai niet kunt vinden, moet je niet naar de werkgever kijken maar naar jezelf. Iets anders is dat werkgevers aandacht voor werkgeluk wél kunnen faciliteren. Het helpt als je mensen voldoende autonomie en eigen verantwoordelijkheid geeft, en niet de hele dag loopt te controleren en te sturen. Het helpt ook als je mensen de kans geeft hun beste eigenschappen te benutten. Eerlijke en gelijke beloning draagt ook bij aan werkgeluk, net als samenwerken. En je kunt je medewerkers er bewust van maken dat werk méér is dan alleen geld verdienen.”

Is elke leidinggevende of ondernemer daartoe in staat?

“Ik stel werkgevers of ondernemers vaak de vraag: hoe zie jij de mensen die bij je werken? Als ‘assets’ of als een ‘mensen met wie je samen resultaten behaalt’? Soms is het dan even stil, het is namelijk best een confronterende vraag. Het sociaal wenselijke antwoord is natuurlijk het laatste. Maar er zijn werkgevers die diep van binnen denken: iedereen is vervangbaar, of iets dergelijks. En dan is een medewerker eigenlijk meer een ‘ding’ dan een ‘mens’. Zodra je je dat realiseert, kun je je anders gaan opstellen naar je medewerkers – een eerste stap naar het bevorderen van werkgeluk.”

Begrijp ik goed dat je pleit voor meer menselijkheid in organisaties?

“Ik pleit ervoor om bewuster met medewerkers als mensen om te gaan. Want het is toch wel vreemd dat we op de werkvloer eigenlijk heel anders met elkaar omgaan dan buiten de organisatie. Ik vergelijk het wel eens met gastvrijheid in een restaurant. Goede bediening is niet stijf en formeel, maar menselijk en warm. En daarin kun je zover gaan als je zelf wilt. Verschil is wel: als je als gast niet op je gemak bent in een restaurant, kom je gewoon niet meer terug. Die keuze heeft een werknemer niet, althans niet als hij geen ontslag wil nemen. Die zit dag in, dag uit in dat restaurant en er worden ook nog dingen van hem verwacht. Dan is het belangrijk dat hij zich prettig en welkom voelt. Andersom: als je een geweldige avond hebt bij dat restaurant, dan maak je daar in de weken daarop veel reclame voor. Ik denk dat medewerkers die gelukkig zijn dat op hun werk dat doen.”

Is dit niet iets dat vooral bij grote organisaties speelt?

“Ja en nee. Bij grote organisaties speelt het bijna altijd. Maar het is een misvatting dat het bij kleine organisaties nooit speelt. Sterker nog: een ondernemer die zijn eerste medewerker in dienst neemt, kan meteen al een ongelijkwaardige werkrelatie opbouwen,  die niet het beste uit die medewerker haalt. En dat wordt erger als hij nóg 5 mensen aanneemt. Ik kom ook wel bij kleine organisaties waar collega’s elkaar eigenlijk niet echt vertrouwen, niet het achterste van hun tong durven laten zien en zich niet kwetsbaar durven op te stellen. Daar kun je door middel van teambuilding-technieken aan werken, om een meer veilige omgeving te creëren.”

Tot slot: heb je nog tips voor ondernemers hoe ze moeten omgaan met iemand die niet gelukkig is in de thuissituatie, en hierdoor niet goed functioneert op  de werkvloer?

“Tja, dat komt natuurlijk ook voor. In scheiding liggen, schulden hebben… dat geeft stress en het kan zijn dat zo iemand daardoor minder goed op het werk functioneert en niet snel met goede ideeën op de proppen zal komen. De mentale bandbreedte wordt dan helemaal opgeslokt door de problemen thuis. Wat zeker kan helpen is meer aandacht geven: laat zo’n medewerker niet laten dobberen, en houdt dat 10-minuten gesprekje dat je normaal misschien maandelijks houdt nu maar even wekelijks. Lastig is soms wel dat niet iedere leidinggevende dit soort gesprekken even makkelijk voert en sommige ondernemers er de tijd niet voor hebben of nemen. Ik zou zeggen: toch doen, het loont.”

Aan de slag

Wil je aan de slag met werkgeluk in je bedrijf, of wil je werken aan je eigen werkgeluk? Op werkgeluktraining.nl biedt Krista een Werkgeluk Starterkit aan. De kit bevat een werkgeluk-test, e-book en 7 videolessen die je kunt volgen waar en wanneer je wilt. Na afloop weet je wat jij kunt doen om in jouw organisatie stappen te zetten richting werkgeluk.

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte van nieuws en tips over ondernemen en werkgeven.

Inschrijven

27 februari 2018 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

5 voordelen van het in dienst nemen van een AOW’er

04 juni 2019

Het in dienst nemen van een AOW'er levert voor jou als werkgever buiten een bak kennis en ervaring, ook nog ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Helder! Personeelsmanagement

31 mei 2019

In de rubriek klantverhalen deelt Please de ondernemersverhalen van opdrachtgevers. Die 1.100 opdrachtgevers ...

Lees verder

Juriste van Please over het aannemen van de WAB

29 mei 2019

Gisteren is de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) van minister Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ...

Lees verder

Businesscase: De bedrijfscultuur van Zappos

28 mei 2019

Bedrijfscultuur is een begrip dat je steeds vaker tegenkomt en met name door managers te pas en te onpas wordt...

Lees verder

7 tips voor een sterke klantrelatie

22 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder