Als ondernemer ben je het liefst bezig met ondernemen. Nieuwe klanten, klanten tevreden houden, projecten managen… Verder geldt: Hoe minder gedoe, hoe beter. En dan heb je dus meestal weinig tijd voor (en zin in) de administratieve rompslomp, zoals personeelszaken.  Stel, je bent een startend of relatief klein bedrijf met weinig personeel. Of je hebt medewerkers die onregelmatig werken. Dan is het de moeite om even stil te staan bij de mogelijkheden die payrolling te bieden heeft. 

Interessant 1: weg administratieve rompslomp

Misschien wel de belangrijkste reden om gebruik te maken van een payrollconstructie. Medewerkers zijn cruciaal voor je bedrijf. Maar er komen naast het leidinggeven, motiveren en enthousiasmeren ook veel zorgen, details en risico’s bij kijken. Zeker als je vaak nieuwe of tijdelijke medewerkers hebt. Payrolling bespaart je het gedoe met contracten, onduidelijkheden over wetgeving of belasting. Je payrollorganisatie zorgt ervoor dat alles netjes én volgens de wet- en regelgeving in orde is.

Interessant 2: risicobeperking voor zieke medewerkers

Voor een klein bedrijf kan een zieke medewerker grote gevolgen hebben. Je hebt de wettelijke verplichting het loon twee jaar lang door te betalen (minimaal 70%). Uiteraard zijn daar verzekeringen voor, maar die premies zijn fors. Is je medewerker in dienst bij een payrollbedrijf dan nemen zij het risico voor een deel of geheel over, afhankelijk van het eigen risicoprofiel dat je kiest. Daarnaast heb je nog de verzuimbegeleiding. Dit betekent, zeker bij langdurig ziekteverzuim, vaak een tijdrovend en ingewikkeld traject. Met payrolling vang je dus twee vliegen in een klap: minder gedoe en een beperking van je risico’s.

Interessant 3: alles goed geregeld

In veel mkb-bedrijven is het personeelsbeleid, om het voorzichtig uit te drukken, nog weleens een aandachtspunt. Zijn alle regels duidelijk voor iedereen? Zitten er geen onlogische verschillen tussen de contracten? Weet iedereen precies waar hij of zij aan toe is? Klopt alles volgens de geldende wet- en regelgeving? Als je medewerkers vallen onder een payrollconstructie, dan biedt dat duidelijkheid. Elke medewerker heeft dan in de basis dezelfde, door professionals gecontroleerde en opgestelde contracten. Dat is prettig voor jou als ondernemer, maar ook heel transparant en prettig voor je medewerkers.

Voor payrolling valt dus veel te zeggen, maar er staat natuurlijk ook iets tegenover. Dus stel jezelf ook een paar vragen.

Vraag 1: wat doe je zelf en wat niet?

Natuurlijk moet een payrollorganisatie ook iets verdienen, dus je betaalt voor de diensten die je afneemt en de risico’s die je ermee afdekt. Logisch. Een accountant, arbodienst of advocaat kost ook geld. Maar als je het goed wilt regelen is de mate waarin je personeelszaken als mkb-er kunt én wilt regelen een belangrijk vertrekpunt.

Vraag 2: belemmert payroll het aantrekken van nieuwe mensen?

In een branche waar personeel schaars is, zie je minder vaak payrollconstructies. Dat heeft misschien met het vooroordeel over payrolling te maken. Want als iemand tussen verschillende potentiële werkgevers kan kiezen, dan kan een payrollconstructie wellicht afschrikken. Dit is vooral een imagoprobleem van de branche en heeft weinig met de werkelijkheid te maken. Natuurlijk is het wel iets om rekening mee te houden en als je er om genoemde redenen voor kiest, is het zaak om de voordelen helder uit te leggen.

Ook interessant voor mij?

Als we de balans opmaken, dan zitten de grootste voordelen van een payrollconstructie dus in het verminderen van de administratieve rompslomp, gemak, zekerheid en het afdekken van risico’s. En dit zijn vaak belangrijke wensen van mkb-bedrijven en startups. Dus heb je de kennis en middelen niet of onvoldoende in huis? Dan kan een partner in personeelszaken je uitstekend ontzorgen. Doe waar je goed in bent, dat doen wij ook!

Tip: doe onze test en ontdek binnen 5 klikken of payroll iets voor jouw onderneming is. 

Doe de test
Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder

Ondernemersverhaal van Fratelli Shoes en Topshoe.nl

07 mei 2020

Sjef van Stratum, eigenaar van schoenenzaak Fratelli-Shoes en directeur van online webshop Topshoe.nl, zag ...

Lees verder

Veilig en verantwoord werken tijdens coronadrukte

06 mei 2020

Door de coronacrisis zijn er ook bedrijven die het nu extra druk hebben, denk hierbij aan de zorghelden, de ...

Lees verder

Strategische personeelsplanning: voorbereid na de crisis

22 april 2020

Er komt, gelukkig, ook weer een periode na deze corona-crisis en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. ...

Lees verder

HR expert: 4 tips om van thuiswerken een feestje te maken

07 april 2020

Thuiswerken... Inmiddels bekend bij bijna iedereen. In deze blog van HR expert Malaika van den Eijnde geeft ...

Lees verder

Please HR expert: goed werkgeverschap tijdens én na corona

07 april 2020

In deze blog bespreekt HR expert Anke van Alst hoe jij als werkgever het goed werkgeverschap behoud in de ...

Lees verder