Tom Coronel - Drie lessen uit de autosport

Tom Coronel Als je tegelijkertijd actief bent als topsporter en als ondernemer, dan vallen al snel een aantal parallellen op. Veel van wat ik in mijn bedrijf toepas, heb ik geleerd in de autosport. Hieronder drie belangrijke lessen.

1. Zorg dat je je omringt met de beste mensen die je je kunt veroorloven
In de autosport ben je volledig afhankelijk van de mensen om je heen. Eigenlijk ben je niets meer dan de laatste schakel in een keten die – inderdaad – zo sterk is als de zwakste schakel. Je kunt in de racesport bij wijze van spreken 19 rondjes op kop rijden en vlak voor de finish uitvallen als gevolg van een verkeerd gemonteerd ventieldopje. Logisch dus dat je zoekt naar mensen in je team die net als jij voor het maximale gaan. Als je gaat ondernemen is het niet anders: zorg dat je je omringt met de beste mensen die je je kunt veroorloven. Je kunt als ondernemer niet alles zelf doen (en dat is ook helemaal niet gezond) maar zorg ervoor dat je mensen hebt die voor jou de puntjes op de i zetten en die net als jij bereid zijn ‘to go the extra mile’!

2. Blijf bijleren
Ik heb mij in mijn racecarrière altijd heel nieuwsgierig opgesteld en heel veel vragen gesteld. Ik wil graag leren en kijk dus altijd mee, bijvoorbeeld als mijn monteur de auto afstelt. Dat maakt dat ik kritisch kan zijn: ik weet waarover ik praat namelijk. Ik ben weliswaar geen monteur, maar er is geen monteur die mij iets wijs kan maken. Als ondernemer doe ik eigenlijk hetzelfde: ik besef dat ik dingen beter aan anderen kan overlaten, maar ik stel wel veel vragen en ik vraag ook altijd om feedback achteraf: was het moeilijker of gemakkelijker dan gedacht? Ging het langzamer of sneller dan we ingeschat hadden? Zo blijf ik als ondernemer bijleren en weet ik waarover ik praat.

3. Houd jezelf scherp
Racen is een sport waarin het om tienden van seconden gaat. Je kunt in die wereld alleen succesvol meedraaien als je super competitief bent. Ik heb daarin veel gehad aan mijn tweelingbroer Tim. Wij hebben onderling altijd non-stop competitie gehad en daardoor ben ik gewend om altijd te kijken naar hoe iets net even beter of slimmer kan. Als ondernemer heb ik daar veel profijt van, want ook daar geldt: je bent zo goed als je laatste deal of je laatste klus. Zoals ik elke wedstrijd weer met ‘niets’ begin, zo moet je als ondernemer elke dag ervaren als een nieuwe dag waarin je nieuwe deals kunt sluiten of waarin je klant kunt bewijzen dat je hem of haar waard bent. Houd jezelf scherp!

Bekijk hier de pdf van het artikel.