Omgaan met topdrukte: it’s all in the mind…

Omgaan met topdrukte Laatst was ik een weekje op vakantie in Bergen aan Zee. Het weer was mooi, de terrassen zaten vol en het bedienend personeel liep zich de benen uit het lijf. Het zal wel beroepsdeformatie zijn, maar als ik zelf op een druk terras zit, vergelijk ik onwillekeurig medewerkers met elkaar.
Ik zag twee uitgesproken types. Het eerste type kwam rustig over, had ondanks de drukte aandacht voor de gasten en liet zich niet gek maken door ongeduldige gasten die direct geholpen wilden worden. Het tweede type leek het zwaarder te hebben. Bij dit type medewerker zag ik stress, gehaastheid en soms irritatie bij het uitspreken van de woorden: ‘Ik kom zo bij u!'

De situatie is hetzelfde: topdrukte. De manier van ermee omgaan is echter totaal anders. Wat maakt dat het eerste type rustig blijft en het tweede type gestrest raakt? Simpel. De mindset. Ofwel: de manier waarop hij of zij over de situatie denkt en er vervolgens mee omgaat. Vergelijk de volgende twee gedachten:

‘Het is superdruk,
ik kan het werk niet aan.’


en:

‘Het is superdruk,
ik doe wat ik kan.’


Met welke gedachte kun je beter met de situatie omgaan? Juist, met de tweede. Nou is dit natuurlijk makkelijk gezegd. De gestreste medewerker zal vast donders goed weten dat hij doet wat hij kan, maar laat zich waarschijnlijk toch leiden door de eerste gedachte. Het gevolg: meer stress. De relaxte medewerker zal misschien ook wel even de gedachte hebben dat hij het werk niet aankan, maar zal zich toch focussen op de tweede gedachte. Hij laat zich eenvoudigweg niet gek maken,hoe druk het ook is.

De situatie is niet altijd te veranderen; de juiste mindset wel. De juiste mindset zorgt ervoor dat je rustig blijft en goed kunt functioneren onder hoge werkdruk. En het goede nieuws is: deze mindset is te trainen. De eerste stap is je bewust worden van de gedachten die zorgen voor stress. In ons voorbeeld zijn dat gedachten als: ‘Er staat te weinig personeel’ of ‘Ik trek het niet’ of ‘Het is te druk’ of ‘Ik kan het niet aan’. Vervolgens plaats je daar een positieve en realistische gedachte tegenover, zoals: ‘Ik doe wat ik kan’ of ‘Ik help klanten zo goed mogelijk’ of ‘Ik blijf rustig en vriendelijk, ook al is het druk.’

Vervolgens is het trainen, trainen en nog eens trainen. Niet één dag, maar elke dag. Telkens opnieuw ben je alert op gedachten die stress opleveren. En telkens opnieuw plaats je daar een positieve en realistische gedachte tegenover. Totdat je op een dag merkt: het is superdruk, maar ik ga er op een goede manier mee om. Ik laat me niet gek maken – door wie dan ook!

Louise Hildebrand is psycholoog en oprichter van Mental Fitness 4U. Zij geeft workshops en trainingstrajecten aan bedrijven en organisaties om medewerkers mentaal weerbaar en sterk te maken. Ook heeft ze een eigen radioprogramma, genaamd Mentaal Fit en Gezond. Kijk voor meer informatie op: www.louisehildebrand.nl