Marnix Geus: Eerst de mensen, dan de handel

Marnix Geus, ondernemer en auteur

“Een ondernemer die investeert in de groei van zijn medewerkers, investeert in de groei van zijn bedrijf”

Serie-ondernemer Marnix Geus verkocht afgelopen jaar zijn aandelen in zijn goedlopende PR-bureau en schreef een boek over de lessen die hij als ondernemer heeft geleerd. De prikkelende titel Mensenhandel verraadt wat het belangrijkste inzicht is dat hij opdeed: de traditionele baas-personeelverhouding belemmert veel bedrijven in hun ontwikkeling en succesvolle bedrijven stellen niet de handel, maar de mensen voorop.
Mensen laten groeien
Marnix Geus doet dingen niet graag op de automatische piloot. Hij gelooft in de kracht van inspirerende werkomgevingen en is ervan overtuigd dat milde ontregeling vaak het beste in mensen naar boven haalt. Want goed werkgeverschap gaat voor Geus in de eerste plaats over inspireren en motiveren, en over mensen laten groeien. In een notendop: een ondernemer die investeert in de groei van zijn medewerkers, investeert in de groei van zijn bedrijf. “Dat is ook de essentie van mijn boek Mensenhandel: durf je mensen vóór de handel te stellen”, zegt hij. “Want zij maken uiteindelijk het verschil.”

Sterke bedrijfscultuur
Geus is medeoprichter van Het PR Bureau, een bedrijf dat hij samen met zijn compagnon Jacqueline Bosselaar startte en dat in een aantal jaar uitgroeide tot één van de meest succesvolle PR-bureaus van Nederland. Die snelle groei, die zelfs tijdens de crisis doorzette, was volgens de auteur vooral te danken aan de heel eigen bedrijfscultuur binnen de onderneming. “Terwijl concurrenten links en rechts omvielen, ging het ons voor de wind”, zegt hij. “Op een zeker moment gaan mensen dan vragen: wat is het geheim van jullie succes? Deze vraag intrigeerde me wel. Uiteindelijk kon het maar één ding zijn in mijn ogen, en dat was de cultuur van ons bedrijf.”


“Een sterke bedrijfscultuur is een concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven die dat niet hebben”

Concurrentievoordeel
In zijn boek analyseert Geus in feite hoe die bedrijfscultuur door de jaren heen is gegroeid – aanvankelijk intuïtief, later meer gestructureerd, maar altijd met vallen en opstaan. “Als je het over cultuur hebt, is het sleutelbegrip wat mij betreft de ‘bedrijfswaarden’”, zegt Geus. “Ofwel: wat vinden we nu eigenlijk belangrijk met elkaar? Waarom doen we de dingen zoals we ze doen, en vooral: waarom doen we ze überhaupt? Als iedereen binnen de organisatie dat heel duidelijk voor ogen heeft en daar op zijn of haar volstrekt eigen manier maximaal aan bijdraagt, dan heb je een sterke bedrijfscultuur. En dat is een concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven die dat niet hebben.”

Baas-personeelverhouding
Een sterke bedrijfscultuur is dus niet iets wat met regeltjes kan worden afgedwongen, zegt Geus. “Het gaat meer om: hoe wordt er samengewerkt? In die zin zitten alle ondernemers in de ‘mensenhandel’. Alleen zie je nog veel traditioneel denken en doen, waarbij de ‘baas’ dirigeert en zich als enige verantwoordelijk voelt en ‘het personeel’ in een nogal passieve stand duwt. Ik denk dat dat de groei belemmert van de ondernemer zelf, van de medewerkers en van de totale organisatie. Ik heb medewerkers van meet af aan veel ruimte en vertrouwen gegeven – ook om hun eigen dromen na te jagen. Wat dat betreft is Ricardo Semler een grote inspiratiebron: ga niet zitten micromanagen, want 99% van de medewerkers weet heel goed hoe het werk het beste gedaan kan worden.”
Marnix Geus, ondernemer en auteur


“Klanten vinden het heel leuk om met mensen te werken die zichtbaar lol hebben in hun werk”

Filosofie
Hoewel Geus in zijn twaalf jaar ondernemerschap ook wel eens met mensen heeft gewerkt die de luxe van veel vrijheid en vertrouwen niet konden dragen, gelooft hij nog steeds in de filosofie ‘eerst de mensen, dan de handel’. Hij zegt: “Ondernemers, zeker in de zakelijke dienstverlening, zijn vaak heel erg gericht op het tevreden stellen van de klant. Maar dat lukt toch echt het beste via je werknemers. Als “zij goed in hun vel zitten, komen ze tot de beste prestaties. En klanten vinden het ook heel leuk om met mensen te werken die zichtbaar lol hebben in hun werk en daar gepassioneerd mee bezig zijn.”

Samen succes vieren
Geus heeft tot slot nog een belangrijk advies voor ondernemers: vier je successen. “Het zal onze calvinistische volksaard wel zijn, maar samen succes vieren wordt veel te weinig gedaan in Nederlandse bedrijven”, zegt Geus. “Er zou meer aandacht moeten zijn voor de dingen die wél goed gaan, niet alleen voor de dingen die niet goed gaan. Bedrijven hebben de neiging doelen dodelijk saai te maken, met prestatie-indicatoren waarbij iedereen in slaap valt. Je zou ook een prestatie-indicator kunnen maken van het aantal champagneflessen dat in een jaar ontkurkt wordt. Zo houd je jezelf scherp óf je succes hebt én dat ook viert.”

Wilt u meer interessante artikelen lezen over ambitieuze ondernemers? Lees dan ook eens het interview met Arko van Brakel, medeoprichter van het Semco Style Institute. Of de boekrecensie van 'Semco in de polder' waarin ondernemer Allard Droste vertelt over het afschaffen van alle hiërarchie in zijn bedrijf Aldowa.