Een tijdje geleden schreef ik een blog over goed werkgeverschap tijdens de coronacrisis. Deze blog was voor veel ondernemers met personeel dat thuis werkt heel herkenbaar. Maar lang niet alle medewerkers kunnen thuiswerken! Denk bijvoorbeeld aan al de zorghelden in ziekenhuizen en verzorgingstehuizen, de medewerkers in distributiecentra, supermarkten, de uitvaartbranche en de bouwsector. Hoe zorg je als werkgever dat je medewerkers ‘veilig’ door kunnen werken?

Beschermingsmiddelen

Je ziet dat ondernemers hun medewerkers nu veelvuldig voorzien van diverse beschermingsmiddelen. Niet alleen mondkapjes en/of handschoenen, maar bijvoorbeeld ook fel gekleurde hesjes waarop staat 1,5 meter afstand te houden. Daarnaast krijgen medewerkers een desinfectiespray, dienen zij op afstand van elkaar en in etappes te lunchen en apart te reizen. Allemaal voorzorgsmaatregelen die ondernemers treffen in deze coronatijd.

Houd contact en ga het gesprek aan

Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat medewerkers die niet thuis kunnen werken, angst ervaren om het coronavirus te krijgen. Hoe kom je daar als werkgever achter en belangrijker nog; hoe houd je de verbinding met je medewerkers in deze drukke tijd?

Medewerkers willen hun ei kwijt en waarderen persoonlijke aandacht in deze tijden des te meer

Mijn advies is: geef richting en bied kaders. Zorg voor verbinding en samenhorigheid en bied zoveel mogelijk ruimte voor persoonlijke aandacht voor iedereen. Ga het gesprek aan, ook al is het erg druk. Neem toch de tijd om heel even samen te zitten en te vragen hoe het gaat. Medewerkers willen hun ei kwijt en waarderen persoonlijke aandacht in deze tijden des te meer. Daarnaast is het een kans voor jou als werkgever om waardering uit te spreken naar medewerkers en hen eventueel te belonen. Toon oprechte interesse! De huidige situatie is voor iedereen onbekend en iedereen moet hier zijn of haar weg in vinden.

Persoonlijke aandacht

Heeft een medewerker kinderen die nu nog niet naar school en/of de opvang mogen? Denk dan zoveel mogelijk mee. Ben wat coulanter wat betreft werktijden en/of het aantal te werken uren. Wat ik ook zie is dat veel werkgevers juist nu een extra attentie geven aan hun medewerkers in de vorm van een bos bloemen, reep chocolade of een persoonlijk kaartje. Helemaal top als je het mij vraagt!

Werkdruk medewerkers

Naast de angst voor het virus kunnen medewerkers ook andere problemen ervaren. Er wordt nu in bepaalde sectoren nóg meer gevraagd van medewerkers. De werkdruk is hoog en privésituaties zien er heel anders uit dan een aantal maanden geleden. Waar medewerkers normaal in het weekend even stoom konden afblazen in de horeca of op een feestje, is dat nu niet mogelijk. Let dus extra goed op je medewerkers en vraag of ze de werkdruk en de werk-/privébalans nog aankunnen.

Naast de angst voor het virus kunnen medewerkers ook andere problemen ervaren

Toekomstbestendigheid

Daarnaast zijn veel medewerkers benieuwd hoe de wereld en de organisatie waarvoor ze werken eruitziet post-corona. En dit geldt natuurlijk ook voor jou als ondernemer! Heb jij tijd om tussen de drukte en hectiek van alledag die stip aan de horizon te zetten? Wat staat je bedrijf te wachten als alles straks weer ‘normaal’ wordt? Zijn er signalen in de branche dat de markt inzakt of juist nog verder aantrekt en het voor jou en je personeel dus (nog) drukker wordt?

Wat staat je bedrijf te wachten als alles straks weer ‘normaal’ wordt?

Deze signalen zijn belangrijk om in de gaten te houden én je bedrijf en je personeelsbestand daarop in te richten. Een strategische personeelsplanning (SPP) kan je daarbij helpen. Dit is een document waarmee je doelgericht de juiste medewerkers op de juiste positie plaatst, nu én in de toekomst, hoe die toekomst er dan ook uitziet.

Mocht je hulp nodig hebben of willen brainstormen over de SPP of over andere HR-zaken, neem gerust contact op met mij of mijn HR-collega Malaika van den Eijnde via hr@please.nl of 0492 – 216 996.

Anke van Alst
Please HR expert

Direct aan de slag met jou eigen strategische personeelsplanning? Speciaal voor ondernemers zoals jij hebben we een stappenplan en handig invulmodel gemaakt.

Ja, ik wil direct aan de slag met mijn strategische personeelsplanning
Anke van Alst HR expert
Anke van Alst

Meer gerelateerde artikelen

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder

Ondernemersverhaal van Fratelli Shoes en Topshoe.nl

07 mei 2020

Sjef van Stratum, eigenaar van schoenenzaak Fratelli-Shoes en directeur van online webshop Topshoe.nl, zag ...

Lees verder

Strategische personeelsplanning: voorbereid na de crisis

22 april 2020

Er komt, gelukkig, ook weer een periode na deze corona-crisis en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. ...

Lees verder

HR expert: 4 tips om van thuiswerken een feestje te maken

07 april 2020

Thuiswerken... Inmiddels bekend bij bijna iedereen. In deze blog van HR expert Malaika van den Eijnde geeft ...

Lees verder

Please HR expert: goed werkgeverschap tijdens én na corona

07 april 2020

In deze blog bespreekt HR expert Anke van Alst hoe jij als werkgever het goed werkgeverschap behoud in de ...

Lees verder

Juriste Please over de bekendmaking details NOW-regeling

02 april 2020

De details van de NOW-regeling zijn bekend. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft in ...

Lees verder