Sportmarketing. Het is een niche in het marketingvak, maar wél een niche waar doorgaans grote belangen in het spel zijn. Geen wonder dat een van ’s Nederlands succesvolste sportmarketeers, Bob van Oosterhout van het Eindhovense Triple Double, graag werkt met medewerkers die bereid zijn om 24/7 een tandje bij te zetten. Van Oosterhout vertelt over ‘zijn gouden team’ en goed werkgeverschap.

Sportmarketing draait, zegt Van Oosterhout, om “het koppelen van bedrijven aan sport, en vervolgens het activeren van die samenwerking.” Om dat te illustreren wijst hij naar een tweetal blauwe voetbalshirts die opgevouwen in zijn vensterbank liggen. “Zo hebben we afgelopen zomer veel gedaan met Diego Maradona, die hier in de buurt was voor een trainingskamp met zijn club Al Fujairah. We hebben voor 3 bedrijven campagnes bedacht, waaronder de campagne ‘Shirt ruilen met Maradona’ voor Energiedirect.nl. 100 mensen konden elk willekeurig voetbalshirt inruilen voor een persoonlijk gesigneerd Maradona-shirt.

Tijdens zo’n event lopen er 3 sportmarketeers van ons rond die precies weten wat belangrijk is voor de opdrachtgever, zoals het beste fotomoment. Daarnaast verzorgen wij ook de hele logistiek rondom zo’n evenement: het opzetten van de perswand, het klaarleggen van de shirts en de stiften enzovoorts. Dat doen we met onze ‘activators’, medewerkers uit onze flexibele schil die bij Please op de payroll staan. Zij zijn de handen en voeten van het bedrijf, en in dat opzicht echt onmisbaar.”

Medewerkers uit onze flexibele schil zijn echt onmisbaar

De 3 E’s

Op de vraag hoe hij deze flexibele medewerkers werft en ze als echte ‘tripledoubles’ laat acteren zegt Van Oosterhout: “Het werven is het probleem niet. Dit bedrijf heeft een geweldig netwerk op social media. Als ik zelf twitter dat we mensen zoeken, heb ik binnen een dag 400 sollicitanten. Maar dat andere is lastiger, want we zijn hier heel scherp op mensen. Iedereen die hier wil werken moet voldoen aan een profiel dat we hier de 3 E’s noemen. Dat is de E van Energy, de E van Excellence en de E van de Extra Mile. Dat geldt voor de vaste krachten, maar net zo goed voor onze ‘activators’.”

Geweldig team

Omdat Triple Double de lat hoog legt, kan Van Oosterhout naar eigen zeggen werken met een geweldig team. “Ik zeg weleens: als ik vandaag stop met dit bedrijf en ik begin morgen met ditzelfde team een pannenkoekenrestaurant, dan zijn we in no time het beste pannenkoekenrestaurant van Nederland.” Tegelijkertijd geeft hij toe zich ook weleens te vergissen. “Ook wij maken af en toe een uitglijer, hoor: mensen kunnen zichzelf soms heel goed verkopen en vallen dan later door de mand. Maar vaak prikken we er wel doorheen. Een belangrijke graadmeter vind ik dat we heel weinig verloop hebben, en dat er geregeld mensen vanuit de flexibele schil doorstromen naar een vaste interne functie. Gewoon omdat ze hebben laten zien dat ze uit het juiste hout gesneden zijn.”

Als flexwerkers uit het juiste hout gesneden zijn, stromen ze vaak door naar een vaste interne functie

TD Factor

Één keer per jaar organiseert Triple Double (met een knipoog naar The X-factor) het evenement TD Factor. Tijdens deze avond krijgen 32 vooraf geselecteerde kandidaten de kans zich te bewijzen als uitzonderlijk sportmarketingtalent tijdens een brainstorm, een elevator pitch en een presentatie van een uitdagende case. Een quiz waarin de sportkennis van de kandidaten wordt getest is tevens onderdeel van het programma. De winnaars van de TD Factor krijgen een job bij Triple Double aangeboden.

Topsport

Onbewust heeft Van Oosterhout altijd gewerkt aan een sterke bedrijfscultuur – een cultuur die ook heel erg past bij de mentaliteit van topsporters: alles geven. “Wat wij hier doen is ook een soort topsport, want je houdt het hier alleen maar vol als je er dag in, dag uit mee bezig bent”, zegt hij. “Sport is er altijd, en als je hier wilt werken dan wéét je dat je leven in het teken staat van sportmarketeer-zijn. Sterker nog: dat vind je leuk en daar krijg je veel energie van.”

Wat volgens Van Oosterhout óók kenmerkend is voor de bedrijfscultuur: plezier is een belangrijke driver voor hem en zijn team. Hij zegt: “We zijn op de eerste plaats een leuke club mensen, en zo treden we onze ‘activators’ ook tegemoet. Nieuwe flexwerkers voelen zich altijd welkom hier. Dat komt, denk ik, omdat we ze serieus nemen en ze écht onderdeel van het team maken. We behandelen ze niet als ‘werkstudent’ maar geven ze veel verantwoordelijkheid. Ik heb gisteren nog een Wageningse student aangenomen. Die hadden we al op de radar, maar toen ik hoorde dat hij alvast op eigen initiatief naar Eindhoven was verhuisd wist ik: díé moeten we hebben.”

Nieuwe flexwerkers voelen zich altijd welkom hier. Dat komt omdat we ze serieus nemen en ze echt onderdeel van het team maken

3 voorbeelden van goed werkgeverschap:

  1. “De essentie van goed werkgeverschap ligt in het motiveren tot verantwoordelijkheid en vrijheid. Iedereen Alt-tag (bij afbeelding) Sportmarketeer en eigenaar van Triple Double in Eindhoven in zijn inspirerende bedrijfspand in Eindhoven - Please Payrollkrijgt hier de ruimte om te ontdekken waar zijn of haar kwaliteiten liggen, wat hij of zij het leukst vindt om te doen, en om dat verder zelf vorm te geven. We stimuleren ‘zelfondernemerschap’ en dagen onze mensen uit om met eigen initiatieven te komen.
  2. “Onze werkplek, hier in gebouw SX, een unieke en inspirerende werkomgeving die de creativiteit prikkelt en zorgt voor een combinatie van werken en ontspanning. Bij ons werk hoort natuurlijk ook het bezoeken van kleine en grote sportevenementen. Zo hebben we vorig jaar bijvoorbeeld een deel van het team meegenomen naar de Olympische Spelen in Rio en zijn we met het hele team naar het EK in Frankrijk geweest. Dat is ook een stukje blijk van waardering voor al het harde werk en de inzet van onze mensen.”
  3. “Wij zijn een fun-driven bureau en bij ons draait alles om mensen. De teamgeest is vergelijkbaar met die van een sportteam en misschien zelfs wel van één grote vriendenclub. We organiseren ieder jaar een spetterend kerstdiner met alles erop en eraan – ook voor de partners. Maar we gaan ook elk jaar op teamweekend, waarbij we met z’n allen een paar dagen ‘de hei’ op gaan. Daarbij staan niet alleen de toekomst en de ontwikkeling van het bureau centraal, maar ook het samenzijn met elkaar.”

Please draagt graag bij aan de ambities van ondernemers zoals Bob van Oosterhout. Ontdek wat payroll kan doen voor de flexibiliteit van jouw bedrijf.

31 januari 2018 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Geopend tijdens een feestdag? Dit moet je weten

16 april 2019

Er staan weer een aantal voorjaarsfeestdagen voor de deur. Maar hoe werkt dat precies met het inplannen en ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Splendeur Limousines

11 april 2019

Please bedient heel veel mkb bedrijven, in de meest uiteenlopende branches, die we graag aan het woord laten. ...

Lees verder

Flexibel werken, wat levert het op?

09 april 2019

Het komt steeds vaker voor, werkgevers die hun medewerkers de optie bieden om flexibel te werken. Maar wist je...

Lees verder

Hoe vind jij de juiste sollicitant?

04 april 2019

Het vinden van de juiste kandidaat vergt flexibiliteit en een dosis creativiteit van jou als werkgever. Grote ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Opvallers

28 maart 2019

Please werkt samen met ruim 1100 ondernemers en is benieuwd naar hún ondernemersverhaal. Deze keer laten we ...

Lees verder

De greypreneur heeft de toekomst

26 maart 2019

De ene na de andere onderneming met jonge ondernemers popt op en dat lijkt misschien logisch, maar als je ...

Lees verder