Dagelijkse rust, hoe zat het ook alweer?

Tips Chauffeurs moeten zich houden aan de regels van rust- en rijtijden. Deze regels gelden voor vervoer in de hele Europese Unie. We zetten nog even de belangrijkste regels voor je op een rij.
Tijdens de dagelijkse rust moet een chauffeur vrij over zijn tijd kunnen beschikken, hij hoeft dus geen werkzaamheden te verrichten en ook niet beschikbaar te zijn. Hij moet - als hij niet thuis is - beschikken over een bed of slaapbank, maar mag niet in een rijdende bus of vrachtwagen rusten.

In principe is de dagelijkse rust minimaal 11 uur achter elkaar. Maar de rust mag ook in twee delen worden opgenomen. Daarbij moet het eerste deel dan tenminste 3 uur zijn en het tweede deel minimaal 9 uur. Andersom (eerst 9 uur en dan 3 uur) mag niet.

Tussen twee wekelijkse rusttijden door mag de dagelijkse rust drie keer worden verkort naar 9 uur. Deze verkorting hoeft niet te worden gecompenseerd.

Hoe vaak moet de dagelijkse rust genomen worden?
De chauffeur moet 24 uur na het einde van de vorige rustperiode (dit kan een dagelijkse rust of wekelijkse rust zijn) de nieuwe dagelijkse rustperiode voltooien. Dus als hij of zij op maandagochtend 08:00 uur klaar is met zijn wekelijkse rust, dan moet hij voor dinsdag 08:00 uur zijn volgende rust hebben voltooid.

De bepalingen voor rij- en rusttijden uit de verordening gelden voor ritten binnen de Europese Unie. Zodra de bestemming van een rit in Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne, Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland ligt, zijn andere bepalingen van toepassing. Deze landen zijn namelijk partij in het AETR-verdrag.

Lees meer over de rust- en rijtijdenwet op de website van de Inspectie Leefomgeving en Transport