5 tips om je dienstverlening te verbeteren met mobiele marketing

Mobiele marketing De smartphone is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Steeds meer bedrijven zoeken dan ook naar de mogelijkheden om zichzelf te promoten met mobiele marketing. Hoe zorg je er voor dat mobiele marketing ook voor jouw bedrijf werkt? 5 handige tips:
1. Maak een gebruiksvriendelijke mobiele webpagina
Als je een mobiele campagne opzet, zorg er dan wel voor dat de website of actiepagina waar de mobiele gebruiker naar doorklikt snel en goed werkt. Gemiddeld doet namelijk 36% van de bezoekers mobiel een aankoop. Hierbij is snelheid van je mobiele website belangrijk: uit onderzoek blijkt dat bezoekers gemiddeld slechts 5 seconden wachten tot een mobiele webpagina geladen is. Daarna vertrekken ze. Daarnaast vindt maar liefst 48% van de bezoekers het onprofessioneel als ze op hun telefoon een site bezoeken die niet mobielvriendelijk is. Zelfs 46% vindt dit een reden om deze website niet nogmaals te bezoeken.

Zorg er daarnaast voor dat het ontwerp van je mobiele website geschikt is voor elk soort mobiel gebruik, dus voor zowel iPhone als Android. Gebruik het liefst kleine, niet te zware beelden omdat deze sneller worden geladen. De laadsnelheid van zowel desktops als mobiel heeft namelijk invloed op de Google ranking.

Als je een nieuwsbrief hebt is het ook belangrijk dat deze geschikt is voor mobiel gebruik. Bijna 80% van de mensen gebruikt zijn smartphone om mail, en dus ook jouw nieuwsbrief, te lezen. Zorg er ook voor dat telefoonnummers en links in je nieuwsbrief aanklikbaar zijn en dat ze leiden naar goed werkende landingspagina’s.

2. Denk goed na over je social mediastrategie
Denk ook bij het maken van je social mediapostings aan de haastige mobiele gebruiker die onderweg is. Post dus berichten voor mensen die snel de newsfeed van hun social mediakanalen scannen. Een goed voorbeeld van hoe een social mediakanaal aansluit bij het mobiele gebruik van haar gebruikers is Pinterest. Van al het Pinterest-verkeer bestaat ruim 60% uit gebruikers van mobiele telefoons of tablets. De links op Pinterest linken door naar mobielvriendelijke websites, ze laden snel en zijn makkelijk leesbaar op een mobiele telefoon.

3. Timing is alles
Als je een mobiele campagne opzet denk dan goed aan de timing. Zeker als je gebruik maakt van sms. Van de verstuurde sms’jes wordt 90% binnen drie minuten geopend. Dat is razendsnel, zeker als je het vergelijkt met een email die soms dagen ongeopend in een mailbox zit. Een voorbeeld: als je een evenement op vrijdag via sms wilt promoten, stuur dan niet op maandag al een bericht. Ontvangers zijn het evenement dan op vrijdag alweer vergeten. Een sms versturen op de ochtend van het evenement is veel effectiever.

4. Benader een specifieke doelgroep
Facebook, Instagram en Twitter bieden de mogelijkheid om mobiel te adverteren. Ook bieden zij de mogelijkheid voor gerichte doelgroepbenadering, ook wel geotargeting genoemd: het plaatsen van advertenties op basis van de geografische locatie van de gebruiker. Dit kan een grote rol spelen in de groei van conversie. Je kunt je bijvoorbeeld richten op een doelgroep die binnen 5 kilometer van jouw bedrijf woont.

5. Beloon de klant
Als je een mobiele campagne draait waarbij het nodig is dat bezoekers hun gegevens achterlaten is het belangrijk om hen daar ook voor te belonen. Geef een goede reden om gegevens achter te laten, zoals exclusieve aanbiedingen, kortingen of een cadeau. Laat daarnaast weten dat je geen misbruik maakt van de gegevens.

Bron: Sprout.nl