5 slimme Facebook technieken om (nóg) meer klanten naar uw winkel te trekken

Facebook op telefoon Bijna iedere ondernemer is zichtbaar op Google en diverse social media kanalen. De tijd waarop u uw klantenkring bereikte via een advertentie in een folder, krant of magazine is zo langzaamaan wel voorbij. Uw grootste doelgroep bevindt zich namelijk op het wereldwijde web. Facebook bijvoorbeeld, een platform dat zich uitermate goed leent om een brede doelgroep op een laagdrempelige manier aan te spreken. Wilt u weten hoe u uw Facebook bedrijfspagina nóg beter kunt inzetten? Lees dan deze 5 slimme technieken van kooplust.com.


1. Richt uw advertentie op een ‘lookalike’ doelgroep
Het is belangrijk om te weten wie op dít moment uw klantenkring vormen. Wat is hun gender, leeftijd, waar komen ze vandaan en wat zijn mogelijke interesses van deze doelgroep. Heeft u een helder beeld voor ogen? Richt dan uw volgende Facebookadvertentie eens bewust op deze specifieke kenmerken om zo een ‘lookalike’ doelgroep te vormen. Deze doelgroep lijkt op uw huidige klantenkring, maar kan gericht zijn op een nieuwe regio bijvoorbeeld. Zo adverteert u gericht op een publiek dat uw winkel misschien nog niet kent maar waarschijnlijk wel geïnteresseerd is in uw producten.

2. Zorg voor een goede verbinding tussen offline en online
Winkelend publiek vindt het vaak leuk om te zien hoe anderen uw winkel of één van uw producten waarderen. Wanneer u online een mooi compliment krijgt, neem dit dan over in uw winkel. Hiermee onderscheidt u zich van andere winkeliers en geeft u uw winkel een persoonlijk tintje. Maak een mooi bordje van een leuk Facebookbericht van één van uw klanten en zet dit naast het product of in uw etalage bijvoorbeeld. Wees creatief! Zorg wel dat u dit in overeenstemming doet met de klant. Daarmee vergroot u ook nog eens de kans dat de klant uw initiatief deelt via Facebook. Zo bereikt u nóg meer potentiële klanten.

3. Activeer uw volgers met een unieke aanbieding
Op uw Facebookpagina kunt u een aanbieding of kortingsactie maken speciaal voor uw trouwste volgers. Laat hen de aanbieding online inwisselen door middel van een kortingscode. Óf trek hen naar uw winkel door de coupon alleen fysiek in de winkel aan te nemen. Kies een passend beeld, upload het bij uw aanbieding en plaatsen maar! Let wel op dat u de aanbieding na plaatsing niet meer kunt bewerken, wees dus voorzichtig.

4. Laat uw medewerkers uw pagina én updates liken/delen
Uw medewerkers zijn niet alleen het visitekaartje voor uw winkel wanneer ze aan het werk zijn, maar ook buiten werktijd. Een tevreden en betrokken medewerker kan u enorm helpen bij het vergroten van het bereik van uw berichten op Facebook zonder daarvoor te betalen. Betrek hen dan ook actief bij uw social media strategie, vraag om input én vraag hen om uw berichten te delen.

5. Weet hoe u ervoor staat
Bekijkt u weleens de statistieken van uw Facebookpagina? Hier vindt u alles wat u wilt en móet weten over uw pagina. De grafieken en diagrammen geven u nauwkeurig inzicht in de demografie van uw doelgroep, het bereik van uw berichten, de betrokkenheid en meer. Zo weet u precies wat wel en wat níet werkt.

Bent u enthousiast geworden over het gebruik van social media voor uw bedrijf? Lees dan ook: SEO tips: zo ben je als bedrijf beter vindbaar op Google of Social media voor ondernemers: De do’s & don’ts.

Heeft u vragen of opmerkingen aan de hand van dit artikel? Neem dan gerust contact met ons op via 0492 388 888.