Social media voor ondernemers: De do’s & don’ts

Social media ondernemers please payroll Met social media kun je als ondernemer veel bereiken. Zo is het een ideaal middel om in contact te treden met je klanten. Please heeft een paar social media tips onder elkaar gezet speciaal voor ondernemers.
Wat moet je wel doen?

Compleet profiel
Jouw profiel of bio is het vaak het eerste dat mensen zien. De eerste indruk is ook op social media het belangrijkste dus zorg dat dit er verzorgd en volledig uitziet. Het belangrijkste is de vermelding van de link naar je website zodat mensen hier direct naar kunnen doorklikken.

Met gepaste regelmaat
Houd maat met de berichten die je plaatst en overstelp je volgers niet met te veel informatie. Op Facebook is het gebruikelijk om maximaal twee postings op een dag te plaatsen en op Instagram maar één per dag. Op Twitter daarentegen kun je wel meer berichten online te zetten. Je maakt het overzichtelijk door voor jezelf een kalender te op te stellen met nieuws dat je wilt delen met je volgers.

Blijf dicht bij jezelf
Bedenk van te voren goed wie je doelgroep is. Teveel jargon of marketingtaal werkt averechts als dit niet de taal is die jouw volgers spreken. Dus houd postings vooral dicht bij jezelf. Praat tegen je volgers zoals je dat ook in het echte leven zou doen, zo laat je aan je volgers zien wie jij echt bent. Authenticiteit geeft vertrouwen. En daardoor val je ook minder snel uit je rol.

Geven en nemen
Een relatie opbouwen op social media is bijna hetzelfde als een echte relatie opbouwen. Je moet bij voorkeur iets meer geven dan nemen. Dus ga niet lopen leuren op social media om een lead of een afspraak. Deel vooral nuttige informatie, actualiteiten en doe ook af en toe mee aan een discussie. Als je dit met regelmaat doet, gaan je volgers je vanzelf als een autoriteit beschouwen.

Wees actief
Interactie tussen je klanten is belangrijk. Complimentjes ontvangen is leuk, en daar mag je gerust ook op reageren. Maar ook minder positieve berichten moet je serieus nemen. Negeer deze niet en probeer een passende oplossing te vinden. Dit wordt veel meer gewaardeerd dan een bedrijf dat zijn klanten niet serieus behandelt.

Wat kun je beter niet doen?

Schoenmaker blijf bij je leest
Het is heel makkelijk om ergens iets van te vinden. En voor je het in de gaten hebt, heb je er al een posting aan gewijd. Maar vraag je zelf altijd af: past dit wel bij mijn bedrijf of product? En is het nuttige informatie voor mijn volgers? Blijf weg bij zaken die niets met jouw bedrijf of product te maken hebben. Dit geldt vooral voor bijvoorbeeld politieke onderwerpen.

Terugvolgen
Het is echt niet nodig om alle volgers terug te volgen. Bekijk goed wie relevant is voor jou en wie je in het echte leven ook graag zou willen spreken. Dus wees kieskeurig bij het linken met anderen.

Zoveel mogelijk kanalen inzetten
Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Pinterest, Snapchat, Google+, en dat zijn nog niet eens alle beschikbare online kanalen. Voor je het weet zit je de hele dag op social media. En dat is natuurlijk nergens voor nodig. Niet alle kanalen zijn voor iedereen interessant. Kies er drie, maximaal vier waarvan jij denkt dat de doelgroep die je wilt bereiken ook bezoekt. Dat is veel effectiever!

Jezelf liken
Het is nogal logisch dat je jezelf leuk vindt. Maar om dat nu te benadrukken door ook zelf je postings te liken komt wat geforceerd over. Vraag liever vrienden en bekenden je berichten te liken en te delen!