De belangrijkste social media kanalen op een rij

De belangrijkste social media kanalen op een rij

Wat is de ideale inzet van sociale media voor u als ondernemer?

Social media. Je houdt ervan of je haat het. Maar één ding staat als een paal boven water: deze platforms zijn niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Want: social media are here to stay. Zo speelt ons leven zich in privésituaties steeds meer online af.
Waar we vroeger vanaf het vakantieadres een ansichtkaart stuurden naar het thuisfront, appen, pingen, posten en tweeten we er nu de hele dag lustig op los, ongeacht waar we zijn. En ook onze houding als consument verandert ingrijpend door deze stormachtige maatschappelijke ontwikkeling. Levert een bedrijf niet wat is beloofd? Dan is het vandaag de dag nog slechts een kwestie van een tweet uitsturen inclusief de hashtag #epicfail en de klantenservice van menig groot concern komt direct met een reactie.

Er is dan ook geen organisatie meer die niet inziet dat het nodig is om ‘iets’ te betekenen op het terrein van social media. De vraag is alleen: wat? Want wat heb ik als ondernemer nou aan een Facebook-account voor mijn zaak? En wat kan Twitter nu eigenlijk opleveren behalve dan er vooral veel tijd aan kwijt zijn? Nieuwe technologie betekent onzekerheid, en nogal wat ondernemers lijken hierdoor dan ook verlamd te zijn. Hoewel ze misschien wel zouden willen, zitten ze vaak alsnog hun tijd uit, wachtend tot de storm van de social media weer gaat liggen. En dat is zonde. Want door de juiste afwegingen te maken en je organisatie of je eigen agenda ook online te organiseren, kan de online revolutie een onderneming juist ontzettend veel brengen.

Er is in de markt voldoende bewijs te vinden dat online participatie wel degelijk een bijdrage levert aan de prestaties van ondernemingen. En niet alleen bij de grote consumentenmerken. Zie de online wereld dan ook als een gratis reclamebord dat 24/7 uithangt boven de doelgroep. Een plek waar unieke feedback op producten of diensten voor het oprapen ligt, zonder dat daar direct een duur marktonderzoeksbureau voor hoeft te worden ingehuurd. Een manier om zichtbaar te worden bij een groot publiek en waarmee subtiel kan worden onderstreept dat je als onderneming bij de tijd bent en gebruikmaakt van ‘cutting-edge’ techniek.

Maar om bovenstaand effect te behalen, is het wel belangrijk om weloverwogen te werk te gaan. Want zonder vooropgezet plan alleen even ‘een Facebook-accountje opzetten’, daar heeft nog nooit iemand de oorlog mee gewonnen. Het kiezen van het juiste platform, passend bij de doelgroep, is essentieel. En die doelgroep wordt op zijn beurt weer bepaald door de (commerciële) doelstellingen van de zaak.

De ideale inzet van sociale media zal voor iedere ondernemer volstrekt anders zijn. Bij een horeca-onderneming zal een goedlopende community bijvoorbeeld vooral draaien om de beleving van de bezoeker in de zaak. Een kapper of eigenaar van een kledingzaak zal zich logischerwijze sterker richten op het geven van advies, want daar zit ook tijdens een knipbeurt of winkelbezoek de toegevoegde waarde voor de klant. Een Facebook-pagina in combinatie met een Pinterest- en Instagramaccount zijn in dit geval het meest effectief, omdat hiermee een belevingswereld gecreëerd kan worden rondom de laatste trends en eigen producten. Voor een ondernemer in de financiële dienstverlening zal Linkedin daarentegen een belangrijk medium zijn om in te zetten. Vooral vanwege de netwerkfunctie van het platform, en al helemaal in combinatie met een eigen blog.

Zo is er voor iedere onderneming een effectieve online mix te vinden. Dan is het daarna alleen nog een kwestie van structureren en inbedden in de organisatie. Waarbij er legio mogelijkheden zijn om de druk op de organisatie en de volle agenda’s minimaal te houden. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van vooraf uitgewerkte socialmedia-kalenders, zodat er niet dagelijks nagedacht hoeft te worden over een nieuwe posting. Door vooraf duidelijke kaders te stellen waar wel en waar vooral niet over gepost wordt. En door met regelmaat vaste momenten in te plannen om een nieuw verhaal te posten en de reacties bij te houden.

Kortom: wees niet bang voor social media maar maak er slim gebruik van. Dan levert het altijd wat op. En als je het goed en weloverwogen doet, zelfs heel veel.

Meer informatie over de verschillende social media staat in het artikel dat u hieronder kunt bekijken.

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine.