Wanneer je nieuw horecapersoneel aanneemt hoop je natuurlijk dat je een lange en plezierige werkrelatie aangaat. Toch kunnen er onbedoeld vervelende situaties ontstaan bij het aannemen van nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld als je onverwacht afscheid van iemand wilt nemen. Het kan daarom nooit kwaad om van te voren enkele zaken goed uit te zoeken zodat je voor jezelf de risico’s zo veel mogelijk beperkt. Dit zijn volgens Misset Horeca de drie belangrijkste zaken waar je op moet letten bij het aannemen van nieuw personeel.

1. Raadpleeg openbare bronnen

Als je vooraf een goed beeld wilt krijgen van een sollicitant kun je openbare bronnen op internet raadplegen. Een openbare Facebookpagina kan inzicht bieden in iemands levensstijl. Maar let op: als een sollicitant geen openbare profielen heeft mag je niet onder een valse naam of identiteit vrienden met iemand worden om zo het profiel te kunnen bekijken.

2. Vraag naar referenties

Door navraag te doen bij referenties kom je ongetwijfeld meer te weten over de sollicitant. Ook kun je een diplomacheck doen om zeker te weten of iemand daadwerkelijk de opleidingen heeft genoten die op het CV staan, of om een Verklaring Omtrent Gedrag vragen. Het is geen garantie dat er niets mis kan gaan, maar het is wel prettig als een potentiële medewerker een dergelijke verklaring kan overleggen. Let op: de sollicitant moet wel toestemming geven om referenties te benaderen. Ook mag je referenties alleen vragen naar het functioneren van iemand, je kunt bijvoorbeeld geen vragen stellen over het persoonlijke leven van je sollicitant.

3. Bekijk de ‘zwarte lijsten’ voor horeca en uitgaansgelegenheden

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft een aantal registers voor horeca en uitgaansgelegenheden goedgekeurd, bijvoorbeeld de zwarte lijst Hotel Security Management. Deelnemende hotels kunnen personeelsleden in het Waarschuwingsregister opnemen als zij onrechtmatig of crimineel gedrag vertonen. Hotels kunnen deze gegevens uitwisselen en zo personeelsleden bij indiensttreding controleren. Op basis hiervan kun je beslissen of je een sollicitant wilt aannemen of niet.

De ideale kandidaat gevonden! Maar dan..

Het kan altijd gebeuren dat een nieuwe medewerker toch tegenvalt. Dan is het prettig als je snel afscheid van iemand kunt nemen. Wees daarom duidelijk welk contract je een nieuwe medewerker aanbiedt. Valkuil nummer één van horecaondernemers is het te snel aanbieden van een jaarcontract. Bedenk dat succes niet verzekerd is en breid je team liever langzaam uit in plaats van te snel.

Lees hier de overige vijf missers die horecaondernemers regelmatig begaan volgens onze horecaspecialist Rob Kunstt.

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Het ondernemersverhaal van… Dutch Expat Shop

30 juni 2020

Dutch Expat Shop in Aarle-Rixtel is een goed voorbeeld van bedrijven die hun omzet enorm zien stijgen als ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder