Eerder dit jaar spraken we met Youri Ypma en Raoul van de Wiel. De twee jonge ondernemers bevonden zich nog in de opstartfase van hun intermediaire bedrijf WEvents. WEvents levert enthousiast barpersoneel aan met name outdoor festivals. Samen keken we vooruit naar het naderende festivalseizoen, de uitdagingen van het starten van een eigen bedrijf en de keuze voor Please. Inmiddels zit het festivalseizoen er op en blikken we met Youri terug. Hoe was het eerste échte seizoen? Hoe ziet de toekomst eruit? En hoe bevalt het werkgeverschap?

Lekker aan het ondernemen

‘Het was een mooi eerste seizoen’ zegt Youri terwijl hij aan de vergadertafel zit op het kantoor van Please. ‘We hebben onder andere Dominator Festival in Eersel, Kingsland Festival in Den Bosch en Alaparada in Best voorzien van barpersoneel. Ook staan we in het stadion van PSV om de bars te bemannen. Daarnaast hebben we gewerkt aan het opbouwen van nieuwe relaties. Al met al zijn we lekker aan het ondernemen’ aldus Youri.

Het samenspel tussen Youri en Raoul

Vóór de officiële start van WEvents in september vorig jaar, organiseerden Youri en Raoul ook al het personeel voor diverse festivals, maar enkel op ZZP-basis. ‘Toen waren we veel kleinschaliger bezig, meer hobbymatig. Nu hebben we van onze hobby ons werk gemaakt en dat bevalt goed’ zegt Youri. ‘Je hebt met zoveel verschillende facetten te maken. Je leert zoveel nieuwe mensen kennen, dat is leuk, maar je komt ook problemen tegen. Dan is het fijn dat je met z’n tweeën bent. We bespreken veel met elkaar en komen zo snel tot een oplossing. Dat samenspel maakt het boeiend.’

Nu hebben we van onze hobby ons werk gemaakt en dat bevalt goed.

Meer dan 250 medewerkers

Het afgelopen seizoen hebben de mannen ruim 250 barmedewerkers geplaatst en daar zijn ze trots op. ‘Al die medewerkers komen uit ons netwerk’ vertelt Youri. ‘De beste reclame is toch via-via. Zo weten nieuwe medewerkers ons te vinden. En die medewerkers hebben we ook het liefst want die blijven het langst.’

Leuke werkgever

Binding met hun medewerkers, en tussen de medewerkers onderling, is erg belangrijk voor Youri en Raoul. Daarom geven ze bartrainingen. ‘Aan het begin van het jaar verzorgen we zelf bartrainingen. Daar leren we hen doortappen, een fust vervangen en andere handelingen die de medewerkers zekerheid geven achter de bar. Maar het belangrijkste is dat de medewerkers ons en elkaar leren kennen tijdens de trainingen. De bartrainingen worden ook altijd erg positief ervaren. Onze medewerkers zijn het gezicht van WEvents en voor ons het allerbelangrijkste! Daarom willen we hen goed belonen. Dat doen we door een goed uurloon te bieden –  boven het minimumloon in tegenstelling tot sommige uitzendbureaus –, een leuke werkgever te zijn en goed te communiceren.’

Onze medewerkers zijn het gezicht van WEvents en voor ons het allerbelangrijkste! Daarom willen we hen goed belonen.

Eindverantwoordelijkheid

Youri staat zelf tijdens de festival op de werkvloer, samen met zijn werknemers. ‘Zo kan ik zien wat er gebeurt op de vloer en weet ik ook hoe de opdrachtgever het ervaart’ aldus Youri. Maar dat brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. ‘Als ondernemer heb je de eindverantwoordelijkheid over alles en iedereen’ begint Youri. ‘Dat betekent dat je ook medewerkers moet aanspreken als ze zich niet aan de regels houden, bijvoorbeeld wanneer ze hun mobiel op zak te hebben of niet de juiste werkkleding dragen.’

We hanteren een betaaldatum van 14 dagen van onze facturen, maar wanbetaling kan je zomaar overkomen.

Risico’s van het uitzenden

Naast het dragen van alle verantwoordelijkheden brengt het uitzenden van personeel ook zorgen en risico’s met zich mee. ‘Bijvoorbeeld wanneer een medewerker zich op het laatst ziekmeldt’ zegt Youri. ‘Natuurlijk wens je hem beterschap maar soms is het twijfelachtig of hij wel écht ziek is. We lossen het op met onze reservepool of we draaien zelf een bardienst in het uiterste geval, maar echt blij zijn we daar niet mee. Aan de andere kant is dat ook een van de risico’s van het uitzenden. Een ander risico dat we nemen door grote aantallen medewerkers te plaatsen, is de kans op wanbetaling. We hanteren een betaaldatum van 14 dagen van onze facturen, maar wanbetaling kan je zomaar overkomen. We hebben de mogelijkheden onderzocht om ons ertegen te verzekeren, maar het is fijn om te weten dat onze medewerkers gewoon uitbetaald krijgen via Please. Ook al krijgen wij ons geld pas later.’

We worden door Please proactief op de hoogte gehouden, bijvoorbeeld over het aanpassen van uurlonen of nieuwe wet- en regelgeving.

WEvents en Please

Bij de opstart van WEvents was er dan ook geen twijfel over mogelijk, ze wilden hun backoffice sowieso uitbesteden. De vraag was destijds alleen: aan wie? ‘We zijn nog steeds blij met onze keuze voor Please’ geeft Youri aan. ‘De eerste gesprekken met Arno (Arno van Helvoirt, Please adviseur, red.) waren heel fijn. Ook het contact met onze relatiebeheerders is heel prettig. We hebben nog niet heel veel contact gehad omdat we erg druk waren de afgelopen tijd, maar we worden proactief op de hoogte gehouden. Bijvoorbeeld over het aanpassen van uurlonen of nieuwe wet- en regelgeving zoals de Wet Arbeidsmarkt in Balans. Dat is echt heel erg fijn, zo kunnen wij ons richten op onze core business.’

Dromen over de toekomst

Op de vraag of de mannen nog ambities hebben antwoord Youri als volgt: ‘Jazeker, dromen hebben we altijd! We willen met name groter worden en de complete organisatie van een festival verzorgen. Raoul komt uit het veiligheidswezen. Hij zou bijvoorbeeld ook de security tijdens een festival willen leveren. Ikzelf zou de horeca volledig in eigen beheer willen nemen om onze klanten te ontzorgen.’

Lees in de klantcase verder over de samenwerking tussen WEvents en Please en wat Please voor ondernemers Youri en Raoul betekent voor hun uitzendbureau.

Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks