Tuuuuuut, tuuuuuut, tuuuuut! Op het moment dat ik deze blog schrijf, heeft Frankrijk net van België gewonnen in de halve finale van het WK voetbal. De NOS reporter in Parijs, wordt omsingeld door dolenthousiaste Franse supporters. En net zoveel supporters rijden al toeterend in hun auto’s door de straten van Parijs. Fantastisch vind ik het, mooi om naar te kijken, maar het zet me ook gelijk aan het denken..Al die auto’s, veel mensen rijden vast ook juichend rond in een auto van de zaak. Mag dat wel? Weten ze wat de fiscale gevolgen zijn van de auto van de zaak privé gebruiken? Ik zet belangrijkste regels op een rij. 

Wanneer is er sprake van wel of geen privégebruik?

Kilometers voor woon-werk en werk-werk verkeer zijn zakelijke kilometers. De rest is privégebruik en jaarlijks mag er niet meer dan 500 privékilometers gereden worden. Omgerekend: nog geen 42 kilometer per maand!

Het aantal kilometers wordt bovendien naar rato berekend als de auto niet het gehele jaar wordt gebruikt. En een sluitende kilometerregistratie is vereist. Wordt er meer dan 500 privé kilometers gereden, dan is er sprake van privégebruik van de auto. Zo niet, dan dient de autorijder een “verklaring geen privégebruik auto” aan te vragen bij de Belastingdienst en deze door te sturen naar de werkgever zodat deze geen bijtelling hoeft te verwerken.

Fiscale gevolgen bij privégebruik auto van de zaak

Bij het privégebruik van de auto heeft dat fiscale gevolgen voor de werkgever én werknemer. We hebben het dan over de zogenaamde bijtelling. De bijtelling is van een aantal factoren afhankelijk, namelijk:

  1. Kenteken
  2. Cataloguswaarde. Deze is te vinden op de site van het RDW
  3. Bijtellingspercentage. Nu wordt het ingewikkeld…

Het bijtellingspercentage wordt weer bepaald aan de hand van een aantal andere factoren:

  1. Datum 1e toelating. Dit is de datum waarop de auto voor het eerst op kenteken geregistreerd is
  2. Soort brandstof
  3. CO2 uitstoot. Waar vroeger gold: hoe lager de CO2 uitstoot, hoe lager het bijtellingspercentage, zijn er vanaf 2017 nog maar 2 percentages. 22% voor alle auto’s met CO2 uitstoot en 4% voor auto’s zonder CO2 uitstoot (volledig elektrische auto’s).

Let op: het bijtellingspercentage staat in principe voor 60 maanden, vanaf datum 1e toelating, vast en moet daarna weer opnieuw worden beoordeeld. Mijn advies is dan ook om goed uit te laten zoeken welk bijtellingspercentage van toepassing is.

Even een rekenvoorbeeld

Een auto is voor het eerst toegelaten op 01-05-2018 en heeft meer dan 0 gram CO2 uitstoot, het bijtellingspercentage is dus 22%. De cataloguswaarde is door het RDW vastgesteld op € 20.000,-. € 20.000,- * 22% / 12 maanden = € 366,67 bedraagt dan de bijtelling per maand.

Gevolgen voor de medewerker

Het bedrag aan bijtelling wordt dan opgeteld bij het fiscaal loon, wat betekent dat er meer loonheffing (ofwel loonbelasting) moet worden afgedragen en de medewerker dus feitelijk netto minder overhoudt.

Gevolgen voor de werkgever

Voor de werkgever betekent dat het fiscaal loon stijgt en daarover moet aan de Belastingdienst meer werkgeverslasten worden afgedragen.

Eigen bijdrage

Het is ook mogelijk dat een werkgever een eigen bijdrage voor het gebruik van de auto met de medewerker afspreekt. Dit bedrag is vaak afhankelijk van het aantal privékilometers per jaar, kosten voor onderhoud etc. Ook dit heeft weer fiscale gevolgen voor de medewerker. Dit bedrag mag namelijk worden afgehaald van de bijtelling, waardoor het fiscaal loon lager wordt en er dus minder loonheffing hoeft te worden afgedragen. Let wel op, het bedrag voor de eigen bijdrage kan hoger zijn dan het bedrag voor de bijtelling, maar de bijtelling kan nooit negatief worden. Een werkgever kan bruto dus nooit meer eigen bijdrage verrekenen dan het bijtellingsbedrag. Wat betreft netto inhouding van de eigen bijdrage, is een werkgever niet aan deze regel gebonden.

Die is weer lastig hè?! Laten we de bijtelling per maand uit het rekenvoorbeeld als uitgangspunt nemen: Een werkgever spreekt  € 400,- eigen bijdrage af met de medewerker voor het gebruik van de auto. Dan mag de werkgever bruto maximaal € 366,67 verrekenen, maar hij mag wel tot € 400,- netto inhouden.

Voorkom een naheffingsaanslag

Zorg dat alles tijdig en zo volledig mogelijk bekend is bij de Belastingdienst. Want zowel werkgever als medewerker kunnen anders een naheffingsaanslag ontvangen. Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Een payroll organisatie als Please neemt ook alles rondom een auto van de zaak voor je uit handen. Dan hoef je deze blog dus niet te onthouden 😉

Rijd voorzichtig, met of zonder auto van de zaak!

Mark van Kuijen
Loonadministrateur Please

Mark van Kuijen Loonadministratie medewerker
Mark van Kuijen

Meer gerelateerde artikelen

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder

Veilig en verantwoord werken tijdens coronadrukte

06 mei 2020

Door de coronacrisis zijn er ook bedrijven die het nu extra druk hebben, denk hierbij aan de zorghelden, de ...

Lees verder