Deze week is de Ramadan begonnen voor een half miljoen Nederlanders. Grote kans dat één of meerdere van jouw medewerkers ook meedoen met de maandlange vastenperiode. Het kan zijn dat het niet eten en drinken je medewerkers parten speelt tijdens het werk. Hoe kun je hier als werkgever het beste mee omgaan?

Toon begrip

Als goede werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de Ramadan en begrip te tonen. Lees je in over de vastenmaand of ga gerust met je medewerker in gesprek. Vraag wat de Ramadan precies inhoudt en waarom het belangrijk is voor je medewerker om hieraan deel te nemen. Zo toon je niet alleen interesse maar laat je ook zien dat je hem steunt.

Zorg voor duidelijkheid

Zorg als werkgever ook voor duidelijkheid binnen je bedrijf. Inventariseer tijdig wie er meedoen met de Ramadan en maak álle medewerkers deelgenoot van de Ramadan, (juist) ook degenen die niet meedoen. Zo creëer je meer begrip en respect voor de deelnemende medewerkers, want het is wel zo fijn om niet telkens gevraagd te worden of je iets te drinken lust of dat je meegaat lunchen als je meedoet met de Ramadan. Hoe goedbedoeld zo’n vraag ook is.

Flexibele houding

De Ramadan is best een uitdaging voor veel medewerkers, met name als zij zwaar fysiek werk doen. Want naast niet eten, is drinken ook niet toegestaan zolang de zon op is. Toch mag je medewerkers niet weerhouden om deel te nemen aan de Ramadan, of hen dwingen om wat te eten of drinken. Met een flexibele houding kun je als werkgever veel meer bereiken.

  • Laat je medewerkers vrije dagen opnemen, of halve dagen werken om hun energie beter te verdelen
  • Werk je in ploegen? Houd dan rekening met de planning. Laat deelnemers van de Ramadan bij voorkeur niet werken tussen 22:00 uur en 04:00 uur.
  • Geef je medewerkers de ruimte om extra of gespreid pauze te nemen om te rusten tijdens de Ramadan. Zo kunnen zij hun krachten beter verdelen.
  • Laat deelnemers van de Ramadan minder zwaar werk doen. Zo houden zij hun werkdag veel beter vol.
Terug naar Personeel | HR | Alle branches  
08 mei 2019 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

7 tips voor een sterke klantrelatie

21 mei 2019

Een sterke klantrelatie is voor goed werkgeverschap erg belangrijk. Please geeft graag 7 tips voor een sterke ...

Lees verder

Seizoenwerkers en flexibiliteit in de agrarische sector

16 mei 2019

Seizoenswerkers en flexibiliteit, dé sleutelwoorden van deze periode. Asperges, maar ook aardbeien gaan als ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

14 mei 2019

De term ‘functioneringsgesprek’ is algemeen bekend. Toch ben ik voorstander van de term ontwikkelgesprek. ...

Lees verder

1,2,3… checklist aannemen van vakantiekrachten

10 mei 2019

Ben jij van plan om deze zomer eindexamenkandidaten aan te nemen óf extra in te plannen? Pak dan deze ...

Lees verder

Het klantverhaal van… Dé Spellenwinkel

03 mei 2019

Please deelt op regelmatige basis ondernemersverhalen van zijn opdrachtgevers. Deze keer in klantverhalen: D...

Lees verder

Effectieve work-outs op elke werkvloer

01 mei 2019

1 mei: Dag van de Arbeid! Een mooie dag om als werkgever eens stil te staan bij de arbeidsomstandigheden van ...

Lees verder