Deze week is de Ramadan begonnen voor een half miljoen Nederlanders. Grote kans dat één of meerdere van jouw medewerkers ook meedoen met de maandlange vastenperiode. Het kan zijn dat het niet eten en drinken je medewerkers parten speelt tijdens het werk. Hoe kun je hier als werkgever het beste mee omgaan?

Toon begrip

Als goede werkgever is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de Ramadan en begrip te tonen. Lees je in over de vastenmaand of ga gerust met je medewerker in gesprek. Vraag wat de Ramadan precies inhoudt en waarom het belangrijk is voor je medewerker om hieraan deel te nemen. Zo toon je niet alleen interesse maar laat je ook zien dat je hem steunt.

Zorg voor duidelijkheid

Zorg als werkgever ook voor duidelijkheid binnen je bedrijf. Inventariseer tijdig wie er meedoen met de Ramadan en maak álle medewerkers deelgenoot van de Ramadan, (juist) ook degenen die niet meedoen. Zo creëer je meer begrip en respect voor de deelnemende medewerkers, want het is wel zo fijn om niet telkens gevraagd te worden of je iets te drinken lust of dat je meegaat lunchen als je meedoet met de Ramadan. Hoe goedbedoeld zo’n vraag ook is.

Flexibele houding

De Ramadan is best een uitdaging voor veel medewerkers, met name als zij zwaar fysiek werk doen. Want naast niet eten, is drinken ook niet toegestaan zolang de zon op is. Toch mag je medewerkers niet weerhouden om deel te nemen aan de Ramadan, of hen dwingen om wat te eten of drinken. Met een flexibele houding kun je als werkgever veel meer bereiken.

  • Laat je medewerkers vrije dagen opnemen, of halve dagen werken om hun energie beter te verdelen
  • Werk je in ploegen? Houd dan rekening met de planning. Laat deelnemers van de Ramadan bij voorkeur niet werken tussen 22:00 uur en 04:00 uur.
  • Geef je medewerkers de ruimte om extra of gespreid pauze te nemen om te rusten tijdens de Ramadan. Zo kunnen zij hun krachten beter verdelen.
  • Laat deelnemers van de Ramadan minder zwaar werk doen. Zo houden zij hun werkdag veel beter vol.
Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks