Sinds kort loopt er een aantal extra collega’s rond op het kantoor van Please. Jad Berad, Pieter van Gestel en Davy Wind hebben het Please-team versterkt met hun komst. Zij vormen samen de driekoppige recruitmentafdeling van Please. Want, in de huidige krappe arbeidsmarkt, hebben steeds meer ondernemers moeite met het invullen van vacatures. Jad Berad, Manager Recruitment vertelt over deze uitbreiding.

Jad, laten we meteen met de deur in huis vallen. Waarom breidt Please uit met een recruitmentafdeling?

‘Please bestaat al ruim 19 jaar en in al die tijd hebben we een belofte gedaan aan onze klanten: ontzorging bij het werkgeverschap. Toch kregen we steeds vaker de vraag van onze klanten of we hen niet ook konden helpen met de instroom van nieuwe werknemers. Daarom ontzorgen wij al enige tijd ook bij dat stukje van het werkgeverschap. Maar om te blijven voldoen aan de grote vraag heeft Please deze taak ondergebracht bij een speciaal recruitmentteam. Een aantal jaar geleden waren er sollicitanten in overvloed, maar dat is niet meer zo. De markt is veranderd en voor iedere sollicitant staan er, bij wijze van spreken, nu 10 leuke vacatures open. Het wordt dus steeds moeilijker voor ondernemers om een geschikte kandidaat te vinden.’

We kregen steeds vaker de vraag van onze klanten of we hen niet ook konden helpen met de instroom van nieuwe werknemers.

Ondersteunde Please haar opdrachtgevers eerder niet bij de instroom van nieuwe werknemers?

‘Jawel. Onze HR specialisten en relatiebeheerders ondersteunden sommige klanten al jaren bij de optimalisatie van het instroomproces. Dat deden we bijvoorbeeld door gebruik te maken van ons netwerk of vacatureteksten te herschrijven. Daarna zijn we een actieve rol gaan vervullen bij de allocatie van medewerkers. Maar we merken dat er behoefte is aan een nog intensievere ondersteuning bij het vinden van nieuwe medewerkers. En nu Please komend jaar 20 jaar bestaat, was dit het uitgelezen moment om deze wens concreet vorm te geven.’

Nu Please komend jaar 20 jaar bestaat was dit het uitgelezen moment om deze wens concreet vorm te geven.

Hoe heb je die wens van Please precies vormgegeven?

‘Aangezien we al de allocatie uit handen hebben genomen van onze opdrachtgevers zijn onze processen al ingericht om onze opdrachtgevers te kunnen faciliteren bij de instroom van nieuwe medewerkers. Om ook echt recruitment op maat te kunnen bieden, zijn we deze processen aan het uitbreiden en optimaliseren. Het is nu aan Pieter, Davy en mijzelf om het recruitment van Please nog meer body te geven, want recruitment kent natuurlijk meerdere vormen. Ik heb daar alle vertrouwen in. Ikzelf heb jarenlange ervaring in de recruitment- en detacheringswereld, maar ik heb ook gewerkt als opdrachtgever van recruiters. Ik weet dus precies waar de klant behoefte aan heeft, of kan dat snel inventariseren. Datzelfde geldt voor Pieter en Davy.’

Hoe bedoel je dat precies?

‘Wij zijn ervan overtuigd dat we niet alleen de bestaande middelen van Please moeten inzetten om vraag en aanbod zo efficiënt mogelijk bij elkaar te brengen. Wij weten dat we met alle kennis en ervaring die Please in huis heeft, ook op non-conventionele manieren en tegen een superscherp tarief kandidaten kunnen vinden voor onze klanten. Zo bieden we echt een meerwaarde voor de klant en onderscheiden we ons van anderen.’

Wij weten dat we met alle kennis en ervaring die Please in huis heeft, ook op non-conventionele manieren en tegen een superscherp tarief kandidaten kunnen vinden voor onze klanten.

Waardoor onderscheidt het recruitment van Please zich dan van anderen?

‘Zoals ik al zei heeft Please een solide basis, een groot team, goede systemen, een flink netwerk en bovenal veel kennis en expertise. Wij zorgen voor het juiste bereik van een vacature zonder de hoofdprijs te hoeven vragen voor onze recruitment. Onze tarieven liggen dan ook beduidend lager dan die van de conventionele recruitment- en uitzendbureaus.

Maar we bieden ook recruitment op maat voor functies die daar om vragen. Hierbij trekken we alle registers open om de ideale kandidaat te vinden. En ook hiervoor geldt; onze kennis, expertise en netwerk maakt dit een stuk eenvoudiger.’

Begrijp ik het dan goed dat de klant meerdere keuzes heeft in het recruitment van Please.

‘Zeker! Afhankelijk van het vraagstuk van de klant bekijken we welke optie het beste past. Zo zorgen we ervoor dat de klant nooit teveel betaalt en dat er zo snel mogelijk een geschikte nieuwe medewerker op de werkvloer staat. En goed om te vertellen is dat we rekruteren volgens het no cure no pay-principe. Dus vinden we geen geschikte werknemer, dan betaal je ook niets.’

Dus vinden we geen geschikte werknemer, dan betaal je ook niets.

En hoe ga je precies dé ideale kandidaat vinden?

‘We geven alle vacatures van onze opdrachtgevers een boost via onze eigen vacaturebank en via andere platforms zoals Monsterboard, Indeed, et cetera. Ook kunnen we allerlei innovatieve technieken inzetten om gericht op zoek te gaan via de marketingkanalen van Please, zoals social media, SEA, radio, et cetera.

Tenslotte hebben we op jaarbasis een groot aantal werknemers dat om diverse redenen uit dienst treed bij onze klanten. Deze ex-werknemers willen we aanbieden om opnieuw te bemiddelen. Zo helpen we niet alleen (potentiële) klanten bij het invullen van vacatures, maar óók onze ex-werknemers met het vinden van een leuke nieuwe baan en snijdt het mes aan twee kanten.’

Zo helpen we óók onze ex-werknemers met het vinden van een leuke nieuwe baan.

Is het recruitment van Please alleen voor bestaande opdrachtgevers van Please?

‘Nee, we helpen graag álle ondernemers met het invullen van vacatures. Pieter, Davy en ik zijn er klaar voor! Dus mocht je interesse hebben in onze recruitment dan kom ik graag met je in contact. Bel gerust naar 0492 – 388 888 of mail naar recruitment@please.nl.’

Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks