Wie geregeld de Please-website bezoekt is het misschien al opgevallen: sinds kort is er een aparte pagina voor HR-advies . Volgens relatiebeheerder Malaika van den Eijnde is er bij klanten steeds meer behoefte aan deze dienstverlening – zeker nu veel MKB-bedrijven doorgroeien naar een volgende fase in hun ontwikkeling. Please heeft de kennis in huis dus sorteert hierop voor. 

Zorgen voor een goede, betrouwbare en foutloze verloning zou je kunnen omschrijven als de kernactiviteit van een payroll-organisatie. Bedrijven ontzorgen op het gebied van ziekteverzuim en re-integratie evenzeer. Maar daarnaast kan een payrollbedrijf méér betekenen voor zijn klanten, zegt Please-relatiemanager Malaika van den Eijnde.

“Als je van een eenmanszaak doorgroeit naar een man of tien personeel, dan merk je op een zeker moment dat je meer structuur nodig hebt en zaken moet gaan vastleggen”, zegt ze. “Mondelinge afspraken bij de koffieautomaat voldoen dan niet meer. In plaats daarvan moet je dossiers gaan bijhouden, gebaseerd op regelmatige functionerings- en beoordelingsgesprekken. Wij merken dat ondernemers vaak geen idee hebben waar ze moeten beginnen.”

Maatwerk

Om die reden verkennen Van den Eijnde en haar collega’s op dit moment welke ‘aanvullende HR-diensten’ voor Please-klanten nuttig kunnen zijn. “Het is niet zo dat we op dit terrein nog helemaal niets deden”, zegt ze. “Zo boden we al hulp bij het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken via een document dat online te downloaden was. Ook was er al een tool op UurOnline waarmee je per individuele medewerker een dossier kon aanmaken. Alleen: van die opties maakte bijna niemand gebruik.

De eerste stap is dus om daar veel actiever mee de boer op te gaan. We kunnen echt maatwerk leveren op dit vlak, maar prospects en klanten moeten dat natuurlijk wel wéten. Mede daarom hebben we hierover onlangs een aparte nieuwsbrief verstuurd en organiseren we op 15 maart speciaal voor klanten van Please een seminar over dit onderwerp.”

Goede coach

Een ander HR-aandachtsgebied waar Please actief op is geworden is vaak het resultaat van goede functionerings- en beoordelingsgesprekken en dat is de ontwikkeling en eventueel de daar bijbehorende opleidingen van medewerkers. “Ook iets dat bij MKB organisaties vaak niet erg speelt, of zich gewoon vanzelf regelt”, zegt Van den Eijnde. “Maar wanneer je bedrijf wat groter wordt, moet je gaan nadenken over de vraag of je mensen ook in de toekomst nog zijn toegerust op hun taak.

Wij kunnen bedrijven ondersteunen bij het in kaart brengen van dat plaatje. Een goed voorbeeld: je merkt als ondernemer dat je behoefte krijgt aan iemand die de leiding op de werkvloer van je overneemt, zodat jij je handen meer vrij hebt om de business verder uit te bouwen. Misschien heb je iemand op het oog, maar moet die medewerker in die nieuwe rol wél een tijdje gecoacht worden. Wij kunnen dan bemiddelen en zorgen voor een goede coach uit ons eigen netwerk, tegen een aantrekkelijk tarief.”

Pilotprojecten

Vooralsnog is de HR-ondersteuning van Please ‘vooral praktisch ingestoken’, zegt Van der Eijnde. “Maar we sluiten zeker niet uit dat we dit pakket in de toekomst verder zullen uitbreiden. We hebben al vragen van klanten gekregen of we niet kunnen ondersteunen bij het inrichten van een sollicitatieprocedure. Een andere klant wilde graag weten of de salarissen die hij betaalde wel marktconform waren. Dat soort zaken pakken we nu ook op, maar dan als pilotprojecten bij die specifieke klanten. Als blijkt dat er bredere interesse is in dit type dienstverlening, gaan we dit zeker toevoegen aan ons HR-adviespakket.”

Lees hier meer over onze HR dienstverlening en wat het andere Please klanten heeft opgeleverd. Ben jij benieuwd wat HR voor jou bedrijf kan betekenen? Neem dan gerust contact op met Malaika van den Eijnde via 0492 – 388 888

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Een leven lang leren: DOEN!

15 juli 2020

De noodzaak van een leven lang leren begint steeds meer door te dringen tot onze samenleving. Onze HR expert ...

Lees verder

Het effect van corona op ondernemers

30 juni 2020

Het effect van corona op ondernemers begint langzaam maar zeker zichtbaar te worden. Onze algemeen directeur, ...

Lees verder

4 essentiële vragen voordat je (weer) personeel aanneemt

18 juni 2020

Sta je op het punt om nieuw personeel aan de nemen? Lees dan deze blog van Please HR expert Malaika. Na het ...

Lees verder

Even Skypen? Adviesgesprekken op afstand

16 juni 2020

Normaal gesproken zitten onze adviseurs dagelijks op de weg, bezoeken zij diverse bedrijven en zitten ze aan ...

Lees verder

Functioneringsgesprekken voeren tijdens corona

09 juni 2020

Het is alweer juni: dé tijd voor de functioneringsgesprekken. Maar wat nu als je bedrijfsvoering er door ...

Lees verder

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder