Nog nooit waren er zoveel openstaande vacatures in Nederland, kopt RTL Nieuws. Er is een schreeuwend tekort aan personeel in de horeca, zorg, schoonmaakbranche en ga zo maar door. Hoe zorg je dan dat je de juiste mensen aantrekt om voor jouw bedrijf te werken?

De tijd dat medewerkers overstappen voor een hoog salarisaanbod lijkt voorbij. Natuurlijk, het basissalaris moet goed zijn, maar mensen worden steeds gevoeliger voor secundaire arbeidsvoorwaarden. Denk aan een aansprekende organisatiecultuur, een inspirerende werkomgeving, fijne collega’s en een manager die je waardeert. En niet te vergeten zelfontplooiing. Het hoogst haalbare doel uit de behoeftepiramide van Maslow. Het gaat steeds meer over hoe je als persoon nog beter wordt in je vak, zodat je het gevoel hebt dat je steeds bijleert en groeit. Op al deze vlakken kun jij je als organisatie onderscheiden van de ander. Vervolgens is het de kunst om dit te uiten in je wervingscampagne. We zetten een aantal relevante wervingstips voor je op een rij.

Breng de directe collega’s in beeld

Het letterlijk in beeld brengen van de werkzaamheden geeft de sollicitant een impressie van het reilen en zeilen binnen je bedrijf. Soms hebben mensen namelijk een (onjuist) beeld van een functie en op deze manier weet je dat de verwachtingen realistisch zullen zijn. Zorg ook dat de directe collega’s in beeld komen zodat de sollicitant goed kan zien met wie hij zal gaan samenwerken. Dit, in combinatie met een sfeerimpressie van de werkplek en een vleugje humor, werkt goed om je als bedrijf te onderscheiden van anderen.

De Eindhovense verzekeraar TAF laat in hun werken-bij-video de medewerkers aan het woord en durft humor in te zetten.

Vaarwel vreselijk saaie vacatureteksten

Stel je voor, je zoekt een baan als bediening in een restaurant of als  winkelmedewerker? Dan ga je online zoeken naar een baan in de buurt en de leukste, die stuur je je cv. Maar anno 2018 lijken de vacatures nog steeds enorm op elkaar. Durf als werkgever eens goed gek te doen, dan val je op. Met een creatieve en humoristische tekst zorg je voor een glimlach op het gezicht van de lezer en dat gaat je zeker voordeel opleveren als de sollicitant een keuze maakt om te solliciteren. Dit kun je doen door in de vacature uit te leggen hoe je werkdag eruit ziet, maar schrijf het bijvoorbeeld als een dagboek of als een reisverslag.

Beperk de functie-eisen

Naast de schrijfstijl is ook de inhoud van belang. Het is maar zelden zo dat er een 100% match is tussen de gevraagde competenties en het profiel van de sollicitant. Want iemand met een verkeerde opleiding, maar een enorme drive is vaak een betere werknemer dan iemand die alles volgens het boekje heeft afgerond.

Volgens een artikel van Intermediair blijkt dat vrouwen meer twijfelen over een nieuwe baan. Ze willen in vergelijking tot mannen graag zeker willen weten dat ze de nieuwe baan aankunnen terwijl een man denkt: ik snap 40 procent van de nieuwe baan en de rest leer ik wel”. Zorg dus dat je vacature niet teveel eisen heeft, want dat schrikt af.

Maak het laagdrempelig!

Als je een bedrijf binnenstapt heb je daar vaak al meteen een bepaald gevoel bij. Dus waarom zou je die drempel niet verlagen door op gezette tijden een inloopuurtje te organiseren zodat mensen al eens sfeer kunnen komen proeven. Als werkgever zie je dan vaak ook al snel wat voor vlees je in de kuip hebt. McDonalds snapt hoe ze solliciteren kunnen ‘verlaagdrempelen’ door kandidaten een gratis ‘Sollicitatie menu’ aan te bieden, waarbij ze naast het eten van een BigMac ook meteen een kennismakingsgesprek hebben met de manager.

Help werkzoekenden met hun zoektocht

Ook defensie maakt solliciteren leuk en laagdrempelig. Want veel mensen denken bij werken bij defensie aan de militairen jobs, maar niet aan de ICT of luchtgevechtsleider functies. Daarom hebben ze de Career Scan ontwikkeld, een tool waarbij bezoekers van de site in 5 minuten weten welke baan bij hun kwaliteiten en interesses past. Hiermee helpen ze mensen bij het zoeken naar een baan waar ze wellicht nog nooit over nagedacht hadden en maken ze solliciteren snel en simpel.

Ondanks deze tips zal het werven van personeel in de komende jaren door de krappe arbeidsmarkt lastig blijven. Zorg er met de juiste inhoud en middelen voor dat jouw bedrijf net dat beetje leuker is om voor te werken!

10 oktober 2018 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Een goede inwerkperiode. Wat levert dat op?

15 februari 2019

Een goede inwerkperiode is van groot belang. Het bepaalt voor een groot deel hoe snel je (nieuwe) medewerker ...

Lees verder

Griep op de werkvloer? Wat nu?

06 februari 2019

In Nederland is alweer een aantal weken sprake van een griepepidemie. Iets wat voor jou als werkgever niet ...

Lees verder

Blog van onze HR specialiste

29 januari 2019

Het is weer tijd voor een blog van onze HR specialiste Malaika van den Eijnde. Deze keer vertelt zij over haar...

Lees verder

Blog van onze backoffice-expert

22 januari 2019

Tijd voor een nieuwe blog van onze backoffice expert. Deze keer alles over de jaaropgaaf. Mark van Kuijen ...

Lees verder

Blue Monday? Met deze 5 tips start je de dag positief!

21 januari 2019

Vandaag is het Blue Monday. Hoe zorg je dat jij en je team optimistisch en positief blijft in de koude en ...

Lees verder

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder