Uit onderzoek van AON en het NIBUD is gebleken dat personeel met schulden een ondernemer al snel €13.000,- per jaar kosten. Heb jij personeel in dienst? Dan is het voor jou dus belangrijk om eventuele schulden bij een medewerker te signaleren. Maar hoe pak je dit aan en hoe help je de medewerker?

Waarom kost een medewerker met schulden geld?

De titel zegt het al, medewerkers met schulden kosten geld. Maar waar zitten die kosten dan in?

  • Verlies aan productiviteit. Doordat een medewerker in gedachte veel bij zijn problemen is, heeft dat gevolgen voor zijn effectiviteit en productiviteit;
  • Meer ziekteverzuim, gemiddeld 7 dagen. Dit ziekteverzuim komt vaak voort uit de grote mentale druk die geldproblemen op de medewerker legt. Deze druk kan zelfs resulteren in fysieke klachten;
  • Administratieve verwerking van een loonbeslag. Het verwerken van een loonbeslag en alles wat daarbij komt kijken kost jou als ondernemer gemiddeld 3 uur per loonbeslag. En tijd is geld!

Hoe signaleer je geldproblemen bij jouw medewerker(s)?

Voor je een medewerker kunt helpen met zijn geldproblemen, moet je natuurlijk wel weten dát hij problemen heeft. Gezien geldproblemen een privé aangelegenheid is waar een taboe op rust, is het niet aannemelijk dat een medewerker dit uit zichzelf meldt. Hoe kom je er dan achter? Er zijn er signalen die mogelijk duiden op (oplopende) schulden, zoals:

  • meerdere ziekmeldingen van de medewerker;
  • verzoek om een voorschot of lening;
  • de medewerker is stressgevoeliger;
  • de medewerker gaat niet mee naar activiteiten die geld kosten;
  • de medewerker leent geld van collega’s.

En dan?

Herken je één of meer van bovenstaande signalen, trek dan geen overhaaste conclusies! Ga eerst rustig in gesprek met de medewerker. In dit gesprek kun je jouw zorgen delen met de medewerker, zorg dan ook dat je concreet aan kunt geven waarover je je zorgen maakt. Benoem hierin niet dat je het vermoeden hebt dat er schulden zijn maar benoem wat je waarneemt. Benoem bijvoorbeeld dat het je opvalt dat de medewerker meer ziek is of regelmatig om een voorschot vraagt. Zo houd je het gesprek open en geef je de medewerker de ruimte om zelf zijn verhaal te delen. Houd hierna vinger aan de pols en herhaal dat je bereid bent de medewerker te helpen.

Hoe bied je hulp?

Heeft de medewerker inderdaad geldproblemen en staat hij open voor hulp, bekijk dan samen welke hulp het beste past. Mogelijkheden zijn:

  • Bied aan om met de medewerker te kijken naar zijn administratie. Vaak ontbreekt het overzicht hierin bij mensen met schulden;
  • Bied de medewerker aan een traject aan te gaan met een budgetcoach. Hier zijn uiteraard kosten aan verbonden, maar weeg de kosten voor de budgetcoach af tegen de kosten die het jou als werkgever bespaart als je medewerker weer schuldenvrij is;
  • Verwijs de medewerker naar een schuldhulpverlener of de gemeente;
  • Ga in overleg met de schuldeiser van de medewerker. Vaak kun je als werkgever betere afspraken maken voor de medewerker. Hiervoor heb je wel akkoord nodig van de medewerker.

Gezien de kosten die gepaard gaan met een medewerker met geldproblemen is het van belang zo snel mogelijk actie te ondernemen! Maar uiteraard is dit een lastige en gevoelige kwestie die je zorgvuldig moet aanpakken. Staan jouw medewerkers bij Please op de payroll? Dan helpen wij graag in dit traject. Niet alleen met de administratieve verwerking en kosten van een mogelijk loonbeslag, maar ook met de begeleiding van de medewerker.

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers