Over vijf jaar willen we tot de top 3 behoren

Gertjan van Stratum interview HLB over Please Payroll

Interview Gertjan van Stratum door HLB

Het is een stevige ambitie die commercieel directeur Gertjan van Stratum van Please Payroll uitspreekt. “Stevig, maar realistisch”, stelt hij. “We zijn nu al een van de grotere payrollorganisaties van het land, we liggen op koers. Op dit moment is onze omzet meer dan 100 miljoen euro; we willen binnen vijf jaar doorgroeien naar 250 miljoen euro. Een dergelijk volume is nodig om in deze branche gezond te blijven en de kwaliteit van onze dienstverlening te blijven borgen.”

Uitbreiding directie
Gertjan van Stratum (43) zit nog niet zo lang op zijn huidige stoel – in de zomer van 2015 ging zijn payrollbedrijf DNA360 samen met Please Payroll. Ook in het vakgebied draait hij pas relatief kort mee; hij startte in 2010 met DNA360. Kort, maar met succes; in minder dan vijf jaar tijd wist hij te groeien tot een omzet van maar liefst 22 miljoen euro, met een team van acht medewerkers. Het geheim van dat succes? “Ik richtte DNA360 op naar voorbeeld van Please.” Dat vraagt om een nadere toelichting. Gertjan vertelt: “Het ondernemen is me met de paplepel ingegoten; mijn vader is oprichter van Carglass Nederland. Ook ik wilde een onderneming van nul af opbouwen. In 2010 ging ik van start met DNA360. Daarbij keek ik vooral héél goed naar hoe Please de zaken geregeld had. Ik keek op tegen het bedrijf, de manier van werken sprak me aan. Vorig jaar kwam ik met DNA360 op een keerpunt. Het werd te groot voor het servet, maar ik voelde me te klein voor het tafellaken. Om onze backoffice te optimaliseren, moest ik grote investeringen gaan doen. Maar in alle eerlijkheid, van automatisering en administratieve organisatie gaat mijn hart niet sneller kloppen. Ik zocht contact met Please om eens te kijken wat we voor elkaar konden betekenen. Onze gesprekken mondden al snel uit in een overname van DNA360.” Door het samengaan, groeide de omzet van Please ineens naar boven de 100 miljoen euro; het Please-team telt bijna vijftig medewerkers. De directie breidde zich in 2015 niet alleen uit met commercieel directeur Gertjan van Stratum. Registeraccountant Albert Zwaans trad aan als financieel directeur, om de geldstromen en voornoemde ambitie mede in goede banen te leiden, daarbij ondersteund door HLB Van Daal & Partners. Samen met algemeen directeur Hans van de Venleiden Albert en Gertjan de organisatie naar de toekomst

Wat is payrolling?
Bij payrolling wordt het juridisch werkgeverschap overgenomen door het payrollbureau (hierna: Please). Op papier zijn medewerkers in dienst van Please, terwijl ze tijdelijk of langere tijd werkzaam zijn bij een MKB-bedrijf. Werkgevers werven zelf medewerkers, maken salarisafspraken en melden de medewerker(s) vervolgens aan bij Please. Please verzorgt vervolgens het opstellen van het arbeidscontract, betaalt het salaris uit, draagt werkgeverslasten af en begeleidt werknemer en ondernemer in geval van verzuim. De administratieve last en het werkgeversrisico liggen daarmee geheel bij Please. Daarnaast biedt Please ook het voordeel van 5,5 jaar flexibiliteit met betrekking tot het aanbieden van arbeidsovereenkomsten.

Payrolling verschilt wezenlijk met het uitbesteden van de salarisadministratie, waarbij een externe partij zorgdraagt voor de uitbetaling van salarissen, maar het risico bij de werkgever blijft.
‘Wat kost personeel?’
Please Payroll blijft zich de komende jaren focussen op de core business – payrolling. Dat er nog veel groeipotentieel is, staat voor Please als een paal boven water. “Payrolling raakt steeds meer ingeburgerd”, aldus Gertjan. “Het is interessant voor íedere ondernemer die personeel heeft of wil aannemen. Vaak begin ik een gesprek met de vraag: ‘wat kost personeel?’. Wat de leaseauto kost, weet men wel te vertellen, maar wat een medewerker kost… daar hebben veel ondernemers echt geen of onvoldoende zicht op. Personeel kan bovendien een zorg zijn, bijvoorbeeld als er sprake is van langdurig verzuim. Please neemt de zorg van het werkgeverschap helemaal over. We bieden gemak, flexibiliteit én zorgen voor risicobeheersing. Wij ontzorgen volledig, zodat de ondernemer kan ondernemen.”

Ontwikkelingen op arbeidsmarkt
Ook de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt dragen naar verwachting bij aan de groei van het aantal payrollers. Het arbeidsrecht verandert ingrijpend. Gertjan noemt als voorbeeld: “Volgens de nieuwe Wet werk en zekerheid kan een werkgever in twee jaar tijd maximaal drie tijdelijke contracten aanbieden. Die periode is voor veel werkgevers te kort en daardoor te risicovol. Please kan vijfeneenhalf jaar flexibiliteit bieden. Dat kan voor veel ondernemers de drempel verlagen om personeel aan te nemen. Wij bieden immers zekerheid zonder risico. En dat zorgt voor werkgelegenheid, daar zijn we van overtuigd. Flexibiliteit is de motor van onze economie.” Naast de payroll dienstverlening voor het MKB draagt Please ook zorg voor de payrolling van de flexibele schil voor bedrijven, op die manier kan de ondernemer meebewegen met de marktomstandigheden. Daarnaast richt Please zich ook op de backoffice services voor uitzendbureaus.

9+ dienstverlening
Hoe denkt Please de top 3-positie te bereiken? Gertjan is er duidelijk over: “Wij bieden 9+ dienstverlening. We doen alles voor de klant en dan ook nog eens zodanig, dat we hem blijven verbazen. Daarbij hebben we het motto dat iedere klant telt, hoe klein de onderneming ook is. Iedere tevreden klant brengt vanzelf weer een nieuwe klant aan. We staan dicht bij onze klanten, zorgen ervoor dat er met regelmaat contact is. En iedere nieuwe medewerker die bij ons op de payroll komt, wordt bij de eerste verloning gebeld. Om te informeren of alles duidelijk is. We zijn altijd bereikbaar en delen onze kennis, onder meer tijdens MKB-sessies, waar we ook andere partijen bij betrekken.” Dat de groei tevens wordt gerealiseerd door uitbreiding van diensten, sluit Gertjan van Stratum zeker niet uit. “We zien naast onze kernactiviteiten andere kansen, zoals ondersteuning op het gebied van werving en selectie. Ook daar is onze organisatie helemaal klaar voor.”
HLB - Frank Peters
Frank Peters
Partner / Accountant
HLB Van Daal & Partners,
Veghel-Uden-Gemert
“Please is specialist in werkgeverschap”
“Het is prettig werken met en voor zo’n ambitieuze organisatie als Please en vooral met de mensen achter de organisatie. Het bedrijf is de afgelopen jaren ontzettend hard gegroeid, in omvang en in omzet. De samenvoeging met DNA360 en de komst van Gertjan van Stratum geeft dit nog eens een flinke impuls. We ondersteunen Please bij diverse vraagstukken en vervullen met name een controlerende functie naast diverse advieswerkzaamheden op fiscaal terrein. Dit doen we inmiddels al ruim tien jaar. De groei van de organisatie hebben we meegemaakt en mogen ondersteunen. Op papier lijkt onze dienstverlening overigens op elkaar, HLB biedt immers personeels- en salarisadministratie aan. In praktijk ‘bijt’ het niet. Please is specialist in werkgeverschap; HLB is ondernemer, net als onze opdrachtgevers. We zoeken juist waar mogelijk de samenwerking, ook buiten onze dienstverlening aan Please. Zo organiseren we dit voorjaar samen met nog enkele partijen een seminar voor ondernemers in deze regio. De organisatie is deels in handen van HLB Van Daal & Partners.”