De nieuwe Please-directie

Nieuwe Please-directie

Albert Zwaans - Hans van de Ven - Gertjan van Stratum

Achter de schermen is er bij Please de afgelopen maanden veel veranderd. In juli nam de onderneming branchegenoot DNA360 uit Weert over. En oprichter en algemeen directeur Jan Franken besloot om zich volledig te gaan richten op de verdere uitbouw van zijn horecaketen ‘De smaak van Croy’. De Please-directie bestaat nu uit drie ambitieuze ondernemers met een gezamenlijk doel: Please nóg beter en professioneler maken.

De directiekamer in Helmond is opnieuw ingericht. Er staan nu drie bureaus én een vergadertafel waaraan algemeen directeur Hans van de Ven, commercieel directeur Gertjan van Stratum en financieel directeur Albert Zwaans gezamenlijk de journalist te woord staan.

DNA delen
Volgens Van de Ven hebben zich in de afgelopen jaren diverse partijen ter overname gemeld, maar het is om diverse redenen nooit tot een deal gekomen. Hij zegt: “Met DNA360 was er direct een goede match, mede omdat hun manier van werken erg op die van ons lijkt. Je zou kunnen stellen dat de ondernemingen een flink stuk DNA delen. Daarbij komt dat DNA360 heeft aangetoond in minder dan vijf jaar tijd een indrukwekkend omzetniveau te kunnen realiseren. Dat biedt volop groeiperspectief.”

De overname brengt geen wijzigingen in de strategie van de onderneming, aldus Van de Ven. De focus blijft op het volledig ‘ontzorgen’ van mkb-bedrijven door het overnemen van het werkgeverschap en/of het aanbieden van een ‘flexibele schil’, alsmede het aanbieden van hoogwaardige backoffice-diensten aan uitzend- en detacherings-bureaus (intermediairs).

Please denkt zich op deze drie terreinen de komende jaren meer en meer te kunnen onderscheiden door maatwerk tegen een aantrekkelijke prijs, zegt Van Stratum, die zelf een P&O-achtergrond heeft. “Omdat Please een eigen automatiseringsafdeling heeft, kunnen we voldoen aan klantspecifieke wensen zonder dat dit tot grote meerkosten leidt. Dit is zeker in de snelgroeiende markt voor intermediairs een aanzienlijk voordeel.”

Geen bureaucratische ‘verloningsfabriek’
Met de overname van DNA360 groeit de omzet van Please in één klap tot boven de honderd miljoen euro. Die steeds grotere geldstromen maken dat de onderneming behoefte had aan meer financiële en fiscale kennis, zegt Van de Ven. Registeraccountant Albert Zwaans is de man die deze uitdaging de komende jaren in goede financiële banen moet gaan leiden. Zwaans: “In de payrollmarkt staan de marges onder druk en dat betekent dat je financieel scherp aan de wind moet zeilen. Ik zal dus veel tijd kwijt zijn met het verder optimaliseren van onze kostenstructuur en het begeleiden van de verdere groei van de onderneming. Tegelijkertijd zie ik het ook als een uitdaging om onze huidige ‘9+-cultuur’ vast te houden en geen bureaucratische ‘verloningsfabriek’ te worden.”

Dat laatste wordt ook door Van Stratum en Van de Ven onderstreept. “We hebben de ambitie om door te groeien tot een top-3-positie in de markt” zegt Van Stratum. “Maar we willen zeker de typische mkb-mentaliteit van Please vasthouden – de korte lijnen, de flexibele instelling, het persoonlijke contact met een vaste relatiebeheerder.”

Van de Ven: “Klopt. Groei is noodzakelijk, maar in de eerste plaats willen we de beste payrollwerkgever van Nederland blijven. Dat houdt in dat we de relatie met onze klanten niet beschouwen als een puur commerciële inkoop/verkooprelatie, maar meer als een strategisch partnership. We zien een ‘win’ voor onze klanten per definitie als een ‘win’ voor onszelf, en dus zijn we bereid om ook echt tijd en aandacht in onze klanten te investeren. En dat blijft zo. Het hele concept payrolling draait uiteindelijk om partnership.”

Bekijk hier het artikel in het Please Magazine