Van feedback wordt je bedrijf alleen maar beter. Maar hoe eerlijk zijn je klanten als je ze persoonlijk vraagt naar hun klantervaring? En zijn je klanten ertoe bereid om een enquête in te vullen? Het kan ook gemakkelijker! Met een offline klanttevredenheidssysteem zoals dat van het Nederlandse TryLikes. Medeoprichter Janneke van den Heuvel vertelt aan RTLZ hoe het werkt.

Het klanttevredenheid enquête systeem van het Finse HappyOrNot bedient klanten als grote internationale bedrijven al sinds 2009. Maar sinds 2015 maakt TryLikes, de Nederlandse concurrent van HappyOrNot haar opmars. Klanten als Albert Heijn, Lidl, Unilever, ING, MediaMarkt en Transavia maken dankbaar gebruik van het systeem.

Hoe werkt het?

Online liken we er lustig op los, maar hoe zorg je ervoor dat je dezelfde response offline ontvangt? Aanbieders zoals Trylikes plaatsen op strategische plekken in je zaak een paal met een bordje. Op dit bordje staat een simpele en duidelijke vraag zoals:

  • Wat vind je van de winkel?
  • Wat vind je van de versheid van onze producten?
  • Ben je snel geholpen?
  • Heb je gevonden wat je zocht?

Deze vragen beantwoorden je klanten met een simpele duim omhoog of omlaag. Zo geef je hen de mogelijkheid om feedback te geven en meet je eenvoudig de klantperceptie. Alle gegevens worden ingeladen in een handig dashboard zodat je de scores eenvoudig kunt vergelijken per dag of per uur. Daarnaast meten deze slimme palen ook temperatuur, geluid en beweging én ze sturen de beheerder een pushbericht als er ineens veel duimen omlaag worden gegeven.

Wat levert het op?

Het is misschien niet altijd even leuk om te horen dat de klantvriendelijkheid aan de kassa wel wat verbeterd kan worden, dat klanten mispakken op een bepaald product, of dat de toiletten van je restaurant niet schoon genoeg zijn. Maar het levert wel waardevolle informatie op. Informatie waar je slim op kunt inspelen. “Rommel, lange wachttijden of onvriendelijk personeel, we analyseren de data en doen voorspellingen over de toekomst.” zegt van den Heuvel. Zo weet je snel wat goed gaat en waar nog ruimte is voor verbetering. Bijvoorbeeld: kun je op gezette tijden beter meer personeel inzetten? Is op woensdag het brood vaak té vroeg op? Of is de bediening op zaterdagmiddag juist éxtra goed? Met je team bespreek je de resultaten en samen zet je koers voor verbetering. En of de aanpassingen ook daadwerkelijk het beoogde resultaat opleveren? Dat zie je in het dashboard.

Klik hieronder op ‘Tips en trends voor ondernemers’ om verder te lezen over handige tips en trends.

08 februari 2018 Door Charlotte Hendriks
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

Prestatieloon, wat is het en wat levert het op?

16 januari 2019

Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers gemotiveerd en gedreven blijven? Een goede HR cyclus helpt. Maar heb je ...

Lees verder

7 goede voornemens voor jou en je personeel

02 januari 2019

Goede voornemens, we maken ze (stiekem) allemaal wel. Dit jaar ga ik: gezonder eten, meer sporten, meer ...

Lees verder

7x Dit verandert per 1 januari 2019 voor werkgevers

20 december 2018

Per 1 januari verandert er jaarlijks een hoop voor werkgevers. Nieuwe wetten treden in werking en bestaande ...

Lees verder

Een payroll bedrijf selecteren. Waar let je op?

04 december 2018

Stel, je bent eruit en je wilt (een deel) van je (toekomstige) personeel een payroll contract aanbieden. Waar ...

Lees verder

Pensioen voor je medewerkers? Hier moet je op letten!

27 november 2018

Wat zijn je verplichtingen als werkgever met betrekking tot pensioen voor je werknemers? En waar moet je op ...

Lees verder

Blog van onze adviseur

20 november 2018

In deze blog vertelt onze adviseur Ivy van Alphen over de worsteling die succesvolle ondernemers, waaronder ...

Lees verder