Van feedback wordt je bedrijf alleen maar beter. Maar hoe eerlijk zijn je klanten als je ze persoonlijk vraagt naar hun klantervaring? En zijn je klanten ertoe bereid om een enquête in te vullen? Het kan ook gemakkelijker! Met een offline klanttevredenheidssysteem zoals dat van het Nederlandse TryLikes. Medeoprichter Janneke van den Heuvel vertelt aan RTLZ hoe het werkt.

Het klanttevredenheid enquête systeem van het Finse HappyOrNot bedient klanten als grote internationale bedrijven al sinds 2009. Maar sinds 2015 maakt TryLikes, de Nederlandse concurrent van HappyOrNot haar opmars. Klanten als Albert Heijn, Lidl, Unilever, ING, MediaMarkt en Transavia maken dankbaar gebruik van het systeem.

Hoe werkt het?

Online liken we er lustig op los, maar hoe zorg je ervoor dat je dezelfde response offline ontvangt? Aanbieders zoals Trylikes plaatsen op strategische plekken in je zaak een paal met een bordje. Op dit bordje staat een simpele en duidelijke vraag zoals:

  • Wat vind je van de winkel?
  • Wat vind je van de versheid van onze producten?
  • Ben je snel geholpen?
  • Heb je gevonden wat je zocht?

Deze vragen beantwoorden je klanten met een simpele duim omhoog of omlaag. Zo geef je hen de mogelijkheid om feedback te geven en meet je eenvoudig de klantperceptie. Alle gegevens worden ingeladen in een handig dashboard zodat je de scores eenvoudig kunt vergelijken per dag of per uur. Daarnaast meten deze slimme palen ook temperatuur, geluid en beweging én ze sturen de beheerder een pushbericht als er ineens veel duimen omlaag worden gegeven.

Wat levert het op?

Het is misschien niet altijd even leuk om te horen dat de klantvriendelijkheid aan de kassa wel wat verbeterd kan worden, dat klanten mispakken op een bepaald product, of dat de toiletten van je restaurant niet schoon genoeg zijn. Maar het levert wel waardevolle informatie op. Informatie waar je slim op kunt inspelen. “Rommel, lange wachttijden of onvriendelijk personeel, we analyseren de data en doen voorspellingen over de toekomst.” zegt van den Heuvel. Zo weet je snel wat goed gaat en waar nog ruimte is voor verbetering. Bijvoorbeeld: kun je op gezette tijden beter meer personeel inzetten? Is op woensdag het brood vaak té vroeg op? Of is de bediening op zaterdagmiddag juist éxtra goed? Met je team bespreek je de resultaten en samen zet je koers voor verbetering. En of de aanpassingen ook daadwerkelijk het beoogde resultaat opleveren? Dat zie je in het dashboard.

Klik hieronder op ‘Tips en trends voor ondernemers’ om verder te lezen over handige tips en trends.

Charlotte Hendriks Marketing en communicatie
Charlotte Hendriks

Meer gerelateerde artikelen

All aboard! Alles over succesvol onboarden

19 mei 2020

In deze blog van HR expert Malaika vertelt zij alles over een succesvol onboarding programma. Het is als een ...

Lees verder

Ondernemersverhaal van Fratelli Shoes en Topshoe.nl

07 mei 2020

Sjef van Stratum, eigenaar van schoenenzaak Fratelli-Shoes en directeur van online webshop Topshoe.nl, zag ...

Lees verder

Veilig en verantwoord werken tijdens coronadrukte

06 mei 2020

Door de coronacrisis zijn er ook bedrijven die het nu extra druk hebben, denk hierbij aan de zorghelden, de ...

Lees verder

Strategische personeelsplanning: voorbereid na de crisis

22 april 2020

Er komt, gelukkig, ook weer een periode na deze corona-crisis en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn. ...

Lees verder

HR expert: 4 tips om van thuiswerken een feestje te maken

07 april 2020

Thuiswerken... Inmiddels bekend bij bijna iedereen. In deze blog van HR expert Malaika van den Eijnde geeft ...

Lees verder

Please HR expert: goed werkgeverschap tijdens én na corona

07 april 2020

In deze blog bespreekt HR expert Anke van Alst hoe jij als werkgever het goed werkgeverschap behoud in de ...

Lees verder