Inzet payroll bevordert groei uitzendbureaus

Nieuws Please Payroll

Vooral kleine uitzendbureaus profiteren van uitbesteden backoffice

Kleine uitzendbureaus die gebruik maken van payroll-dienstverlening groeien doorgaans sneller dan de rest van de markt. Please Payroll signaleert een sterke groei bij haar opdrachtgevers in de uitzendbranche. De omzet bij deze bureaus steeg in 2014 meer dan het gemiddelde, namelijk met 37% ten opzichte van 2013.
Uitzendbureaus vormden het afgelopen jaar een belangrijke banenmotor voor de Nederlandse economie. Uit cijfers van branchevereniging ABU blijkt dat uitzendbureaus in 2014 gemiddeld tekenden voor een groei van 7% ten opzichte van 2013.

Payrollbedrijf Please heeft de afgelopen jaren steeds vaker uitzendbureaus aan haar klantenportfolio toegevoegd. Dat deze categorie een bovengemiddelde groei laat zien, komt volgens Please-directeur Hans van de Ven door een aantal factoren: “Kleine werkgevers voelen het meest de druk van de steeds complexer wordende wet- en regelgeving rondom het aannemen en in dienst hebben van personeel. En dit gevoel zal alleen maar groeien door de invoering van alle bepalingen uit de Wet werk en zekerheid. Daar bovenop is de inlenersbeloning* van kracht op de uitzendbureau branche. Ook bij het uitvoeren van deze inlenersbeloning komen veel administratieve werkzaamheden kijken.”

Doordat de regelgeving steeds complexer wordt, gaat er steeds meer tijd zitten in het correct verlonen van uitzendkrachten. Bij de kleinere uitzendbureaus gaat die tijd ten koste van commerciële werkzaamheden, tenzij een bureau besluit te investeren in een administratieve kracht die ook goed op de hoogte is van alle regelgeving. Als bureaus hun werkgeverschap uitbesteden via een payrollbedrijf, nemen zij een compleet pakket af met alle diensten waar een werkgever zorg voor moet dragen. De payroller neemt het juridisch werkgeverschap over en regelt alle personeelszaken voor de uitzendkrachten zoals salarisbetaling, verzuimbegeleiding en het bijhouden van wet- en regelgeving.

Hans van de Ven: “Alles bij elkaar loont het echt de moeite. Onze groeicijfers tonen aan dat deze werkwijze zorgde voor de uitzonderlijke groei van het aantal bemiddelingen door de uitzendbureaus. En dat is voor ons niet onverwacht. Resultaten zijn snel te beïnvloeden als je meer tijd stopt in de dingen waar je goed in bent! Gelukkig trekt de arbeidsmarkt weer aan, dus het is razend druk in het werven en selecteren van nieuwe medewerkers. En dat is natuurlijk ook de kernactiviteit van een uitzendbureau. Door het uitbesteden van de backoffice aan een payrollbedrijf krijgen eigenaren en intercedenten meer tijd om de focus op de eigen groei te leggen en is tegelijkertijd de kwaliteit van de backoffice dienstverlening geborgd.”

Tegenwoordig neemt Please soms zelfs de facturatie van uitzendbureaus over. Dan hoeft het bureau zich ook niet meer bezig te houden met het debiteurenbeheer en allerlei incassozaken. De fee voor de bemiddeling ontvangen ze dan via Please. Hans van de Ven: “Zo kunnen de vaste medewerkers van uitzendbureaus gewoon doen waar ze goed in zijn en, niet onbelangrijk, datgene doen wat daadwerkelijk geld in het laatje brengt.”

* De inlenersbeloning is er op gericht dat een uitzendkracht hetzelfde salaris verdient en ook daadwerkelijk ontvangt als de overige personeelsleden van een bedrijf die dezelfde werkzaamheden uitvoeren en volgens de cao van dat bedrijf worden betaald.