Groei aantal loonbeslagen baart Please Payroll zorgen

Nieuws Please Payroll Payrollorganisatie Please constateert dat het aantal loonbeslagen in Nederland blijft groeien. De organisatie schat dat er door alle gerechtsdeurwaarders gezamenlijk per jaar tussen de 300.000 en 400.000 keer beslag op inkomen wordt gelegd. De administratieve afhandeling daarvan kost werkgevers veel tijd en energie. Wel blijkt het snel en correct uitvoeren van een loonbeslag een effectief middel om te voorkomen dat schuldenlasten verder oplopen. Please heeft daar inmiddels een aparte procedure voor ontwikkeld.

Hoewel landelijke cijfers over het totaal aantal loonbeslagen niet voorhanden zijn merkt Please Payroll dat schuldeisers vaker loonbeslag leggen. Dat komt mede omdat het aantal organisaties die zonder rechterlijke tussenkomst een dergelijk beslag mogen leggen groeit. Zo mogen naast de Belastingdienst en de gemeente ook het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB), de IB-groep, de Sociale Verzekeringsbank en het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) zich direct bij de werkgever melden als er sprake is van betalingsachterstand bij een werknemer. De payrollorganisatie is bezorgd over deze ontwikkeling, aangezien loonbeslag de relatie werkgever-werknemer onder druk zet en het correct afhandelen van loonbeslag extra tijd vraagt van de werkgever.

Neutrale partij

Please heeft de afgelopen jaren gewerkt aan het ontwikkelen van een aparte procedure voor het effectief en efficiënt afhandelen van loonbeslagen. Die omvat onder meer direct overleg met de deurwaarder en de schuldeiser over een realistische afbetalingsregeling. Please-directeur Jan Franken: “Mede daardoor hebben we in onze eigen organisatie het tij kunnen keren en is er inmiddels sprake van een daling van het aantal loonbeslagen bij de opdrachtgevers waarvoor wij werken. Loonbeslag komt nooit zomaar uit de lucht vallen, maar veel MKB-bedrijven spelen niet of nauwelijks in op signalen dat er betalingsproblemen zijn. Ligt het beslag er eenmaal, dan reageert men doorgaans veel te traag waardoor de schuldenlast verder oploopt. Wij staan als payrollorganisatie tussen werkgever en werknemer in en kunnen dus als neutrale partij doen wat nodig is: snel de juiste maatregelen nemen. Het is één van manieren waarop wij onze opdrachtgevers ontzorgen.”

Door de aanpak van Please is het aantal loonbeslagen wegens het niet betalen van zorgpremie met 45% gedaald. Ook is het aantal loonbeslagen bij jongeren tot en met 25 jaar sterk gedaald.