Dagelijks spreken wij veel verschillende ondernemers: onze klanten. Wij zijn trots op hun ambitie en drive en vertellen dan ook graag hun ondernemersverhaal. Zo ook het verhaal van Peter Emmen – mede-eigenaar van EMDO Verkeersregelaars. Hij vertelt hoe duidelijkheid, veiligheid, investering in je personeel ervoor zorgen dat zijn bedrijf blijft groeien.

De Spaanse droom

Zelf is Peter altijd in loondienst geweest. Hij werkte ruim 10 jaar bij defensie als technicus en daarna als projectmanager in de bouw. Op een avond, na het zien van het programma ‘Ik vertrek’, trokken Peter en zijn vrouw zelf de stoute schoenen aan. Ze emigreerden naar de zonovergoten Spaanse sinaasappelkust om uiteindelijk een succesvol restaurant te openen aan de haven.

Hoewel ze aan de zee woonden bleef er door het harde horecabestaan weinig tijd over om écht te genieten. Dus verhuisden ze na een paar jaar weer terug naar Nederland. Peter’s vrouw startte bij haar oude werkgever en Peter kwam via zijn zwager in aanraking met het vak van verkeersregelaar. “Mijn zwager Harrie werkte al als verkeersregelaar. In nood ging ik wel eens met hem mee. Ik vond het erg leuk werk! Na een jaar zagen we dat er veel behoefte was aan goede verkeers- en parkeerregelaars, dus besloten we met EMDO Verkeersregelaars te starten in 2013.”

Groei

In 5 jaar tijd is het bedrijf van Peter en Harrie flink gegroeid en nog steeds groeiende. Ze hebben zo’n 20 man in dienst en ze blijven personeel opleiden. “Ik kan wel 50 man extra gebruiken, maar dan moet ik de organisatie anders inzetten. Op dit moment komen er jaarlijks 4 tot 8 man bij.” In de afgelopen jaren hebben de ondernemers een behoorlijk netwerk opgebouwd waardoor ze de risico’s goed kunnen spreiden. “We werken voor 4 tot 5 grote opdrachtgevers, daarnaast hebben we klussen in onderaanneming en eigen klussen. In het seizoen van april tot oktober komen de grote partijen in onze branche vaak mankracht te kort, dan springen wij bij” vertelt Peter.

Gepassioneerd personeel

EMDO Verkeersregelaar 3

Trots is Peter met name op zijn personeel. “We hebben een hele gemêleerde groep, van studenten tot senioren. Onze oudste medewerker is 71. Die draait nog zo’n 600 tot 700 uur per jaar. Hij zou wel meer willen, maar dat mag niet van zijn vrouw” zegt Peter lachend. “Al onze medewerkers zijn gepassioneerd. Ze hebben altijd alles bij zich, gedragen zich correct en zorgen dat ze altijd ruim op tijd vertrekken zodat ze nooit te laat op locatie zijn. Als ze te vroeg zijn drinken ze gewoon nog een kopje koffie. We hebben ook bijna geen verloop. Dat komt doordat we investeren in ons personeel in de vorm van opleidingen en 2 keer per jaar een meeting hebben voorafgaande aan de zomer barbecue en de eindejaarsborrel. Natuurlijk spreken we elkaar ook door het jaar heen, maar dan praten we met zijn allen over de ontwikkelingen, bespreken van alles en vragen ook om inbreng.”

Het feit dat het medewerkersbestand van EMDO zo weinig verloop kent is ook voor de opdrachtgevers van het bedrijf erg prettig. “Als onze opdrachtgevers eenmaal zaken met ons doen, weten ze wie ze de volgende keer kunnen verwachten. Ze vinden het leuk om een bekend gezicht te zien en kunnen erop vertrouwen dat onze mensen al weten hoe het werkt. Al met al resulteert dat in groei van het bedrijf. Daarom koesteren we onze mensen ook, zij brengen geld in het laatje.”

Altijd op tijd

Door zijn rol als werkgever heeft Peter steeds minder tijd om zelf aan de weg te staan. “We willen groeien, dus moet je veel aan je bedrijf werken. We zorgen dat de juiste mensen op de juiste plek staan, denken na over opleidingen en gaan langs op locatie. Zo zijn we een goed geoliede machine. De planning en verloning van onze medewerkers moet gewoon goed zijn. Gelukkig gaat dat laatste via Please. We vinden de beloning van onze mensen heel belangrijk. Als ze bij ons op tijd zijn, moeten ze ook op tijd betaald krijgen. Als dat helder is zijn zij blij, en wij ook.”

“We hebben eigenlijk vanaf het begin af aan gepayrold. Toen ons bedrijf groeide wilden we mensen aannemen, maar we wisten niet hoe we ze moesten verlonen. We hadden geen zin in de loonadministratie, daar waren we ook te klein voor, dus dat was geen optie. Wij willen gewoon bezig zijn met de organisatie van het verkeer regelen. Daarnaast kwam de opdrachten heel flexibel binnen, dus daar wilden we ook flexibel op kunnen reageren met de inzet van personeel. Daarom werken we veel met parttimers en senioren, zij willen ook niet fulltime werken. Nu we verder groeien werken we steeds meer met jongeren mensen, hen moet ik wel wat meer uren geven omdat ze ook kinderen hebben, maar die uren kunnen we nu gelukkig ook bieden.”

Ondernemerstip: duidelijkheid en transparantie

Aan het eind van ieder klantverhaal vragen we onze klanten altijd om een gouden ondernemerstip. Voor Peter ligt maar één tip echt voor de hand. “Duidelijkheid en transparantie, daar staan wij voor. Richting onze medewerkers én onze opdrachtgevers. We zijn duidelijk als we een prijsopgave doen, we geven een all-in uurtarief, daar komt niks meer bij. Daar helpt payroll ook bij, we weten precies wat de kostprijs per uur is en berekenen zo heel eenvoudig de kosten per project. Alleen zo creëer je een goede verstandhouding met je opdrachtgevers.”

Vond je dit artikel interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf automatisch op de hoogte van nieuws en tips over ondernemen en werkgeven.

Inschrijven

Anne Berkers Manager marketing en communicatie
Anne Berkers

Meer gerelateerde artikelen

Back to business – opstarten na de lockdown

25 februari 2021

Eindelijk zijn er ondernemers die nu of straks na de verplichte, maandenlange sluiting, weer (gedeeltelijk) ...

Lees verder

Dit is er veranderd voor werkgevers per 1 januari 2021

12 januari 2021

Per 1 januari 2021 is er weer van alles veranderd op het gebied van wet- en regelgeving voor ondernemers met ...

Lees verder

Nieuw jaar, nieuwe visie, nieuwe directie

08 januari 2021

Samen met Hans van de Ven vormen Jad Berad en Mark Mollen de nieuwe driekoppige Please directie. Wij spraken ...

Lees verder

Kerstspeech voor je medewerkers? Dit zijn de Do’s & Don’ts

15 december 2020

Kerstspeech voor je medewerkers in Corona tijd? HR expert Malaika vertelt jou de do's en don'ts voor een goede...

Lees verder

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten

15 december 2020

Het ondernemersverhaal van Celil Bedrijfsdiensten. Een bijzonder familiebedrijf in de schoonmaak dat zich ...

Lees verder

Please maakt werven en selecteren voor het MKB gemakkelijk

11 december 2020

Gemakkelijk en snel nieuw personeel aannemen? Dankzij een unieke samenwerking met softwarebedrijf Harver, ...

Lees verder